פנחס יחזקאלי: מה למדנו על "תורת הרשתות" מהבנק של מוני פנאן

מוני פנאן 2

[הצילום המקורי נוצר הועלה לויקיפדיה ואושר לשימוש על ידי אילן קוסטיקה מוויקיפדיה העברית]

[לאוסף המאמרים על רשתות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על רשתות ארגוניות באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חשיבה מערכתית, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

באוקטובר 2009, בעיצומה של החקירה שבה מצויה מכבי תל אביב כדורסל ובהשפעת התאבדותו של מוני פנאן וגלי ההדף שיצרה, לאחר שעוד 'פרה קדושה' התנפצה אז מול עינינו, נוכל לעשות שימוש ברסיסי הדימויים של הקבוצה של המדינה ושל המנהל המיתולוגי של מכבי תל אביב, שעשה ימים ולילות למען שחקניו, ללא כל תמורה, ולבחון אילו תובנות ניתן להפיק מהתוויית הפרשה הזו על פי תורת הרשתות.

על פי תורה זו, רשת מורכבת מסוכנים עצמאיים (Free Agents) ומקשרי גומלין (Interconnectivities), המחברים ביניהם.

  • "סוכנים עצמאיים" הם אותם גורמים הפועלים ברשת של "מערכת מורכבת", שיש להם דרגות חופש בהחלטה או בפעילות.
  • "קשרי הגומלין" הם התשתית (ממש כמו מערכת צינורות) עליה עוברים מסרים כמו מידע, חומר ואנרגיה בין ה"סוכנים העצמאיים" במערכת המורכבת.

קשרי הגומלין מבטאים מהות מעין טכנית, ואילו המסרים העוברים עליהם מבטאים מהות תכנית. כמות קשרי הגומלין ופיזורם מהווים את מקור הכוח/ החולשה של הארגון.

כיוון שאחת התכונות הבולטות של רשתות הוא נטייתן להתמרכז, חלק מה"סוכנים העצמאיים" נהפכים ב"רשת" ל"רכזות" ("Hubs"), קרי, הם מנקזים אליהם את מירב קשרי הגומלין ברשת – תשתית שניתן לעשות בה שימוש בדרכים מגוונות, ושמהותה כאמור היא צבירת עוצמה. ה"רכזות" שברשת הם אותם "סוכנים עצמאיים" שצברו את מרב "קשרי הגומלין". להלן המחשות ל"רכזות" ברשת:

רכזות ברשת

[מפת הרשת עובדה במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות, AURORA, חברת TECI]

בשפתה של "תורת הרשתות", מוני פנאן היה "רכזת" כלומר, הוא "סוכן עצמאי", המנקז אלי "קשרי גומלין רבים ברשת.

המסקנה המתבקשת מכך היא, שמוני פנאן לא שימש, חינם אין כסף, משך 16 שנים תמימות, כמנהל מכבי ת"א (שהיה מעורב, בין היתר, במשא ומתן על שכר השחקנים, איתורם והתאמתם למועדון) וכסגן יו"ר הדירקטוריון שלה (שאמור לפקח עליה).

להיפך. שכרו היה עצום והתבטא בקשרי הגומלין שלהם זכה כתוצאה ישירה מתפקידו במשך 16 שנים תמימות.

יתרה מכך. שכרו לא היה רק אותם קשרי גומלין ישירים שלהם זכה בתוקף תפקידיו. כיוון שרשתות נוטות להתמרכז, מרגע ש"סוכן עצמאי" ברשת זוכה לאספקה קבועה של "קשרי גומלין", הוא ירוויח גם קשרי גומלין רבים נוספים שיבואו בעקבותיהם.

כך לדוגמה צוטט בתקשורת "ספורטאי מהמקצועות האולימפיים" אשר סיפר, כי כדורסלן בליגת העל שמעולם לא שיחק במכבי תל אביב סיפר לו כמה הוא מרוויח אצל פנאן והציע לו להצטרף. זו הדינמיקה של רשתות, והכרת הכלל הזה שווה לעתים הון.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי RobinHiggins לאתר Pixabay]

זו הסיבה שכ- 200 איש השקיעו מיליונים כל אחד בבנק של פנאן, ושבתוכם יתכן והיו מאמנים, עיתונאי ספורט ושופטי ספורט, שגם הפקידו כסף, וגם שימשו כבלם שהגן על התהליך מחשיפה...

הבעיה היא שהדינמיקה "עובדת" גם בכיוון ההפוך, ושלילת קשרי גומלין מ"רכזת" ברשת, תביא, עקב אותה דינמיקה, לניתוקם של קשרי גומלין רבים אחרים, על השלכותיו הכספיות וגם האחרות. זה מה שקרה מרגע שעזב מוני פנאן את תפקידו. המשמעות לא הייתה רק עזיבת הארגון שאותו אהב ובו פעל בהתנדבות, אלא גם כריתת מטה לחמו. עם העזיבה, נכרתו גם "קשרי הגומלין" שנוצרו בעקבות התפקיד הזה, על הכספים שהוזרמו וה"הגנות" שהופעלו מרגע שמספר "סוכנים חופשיים" ברשת דרשו למשוך את כספם, הנפילה הייתה רק עניין של זמן.

האם ניתן היה לעלות על התובנות הללו בזמן? בוודאי. אם הבנו את סוגיית קשרי הגומלין והבנו מדוע העבודה במכבי הייתה בעצם בודה בשכר גבוה מאוד, בגין קשרי הגומלין הללו, כל שהיינו צריכים לעשות היה לבחון, איזה חומר, מידע ואנרגיה עברו בתוך "קשרי הגומלין" שהתחברו אליו. בדיקה זו הייתה יכולה ללמד, על נקלה, על התשובה...

עוד המחשה לחשיבתן של "תורת הרשתות" ו"מהפיכת הויזואליזציה"...

[לאוסף המאמרים על רשתות ארגוניות באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על רשתות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חשיבה מערכתית, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *