פנחס יחזקאלי: ספורט קבוצתי – ממלכת אי הוודאות

[בתמונה: גיא לוזון כמאמן הנבחרת הצעירה במהלך אליפות אירופה בכדורגל עד גיל 21 - 2013: ספורט תחרותי הוא ממלכת אי הוודאות!]

[לאוסף המאמרים בנושא אי הוודאות והשלכותיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניתוח רשתות ארגוניות, מורכבות וניהול בקבוצות ספורט תחרותי, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בתחילת העשור הקודם דרך כוכבו של גיא לוזון בשמי עולם כדור הרגל הישראלי. באוגוסט 2010 מונה למאמן הנבחרת הצעירה של ישראל. תחת הדרכתו התמודדה הנבחרת באליפות אירופה בכדורגל עד גיל 21 לשנת 2013, אליה העפילה באופן אוטומטי כמארחת. היא סיימה את שלב הבתים במקום השלישי, בבית שכלל את איטליה, אנגליה ונורווגיה.

ב-27 במאי 2013 חתם גיא לוזון על חוזה לעונה אחת לאימון קבוצת סטנדרד ליאז' מליגת העל הבלגית. מינויו לווה במחאה מצד האוהדים. אף על פי כן, לוזון פתח את העונה ב-13 ניצחונות רצופים בכל המסגרות, ובכך שבר שיא מועדון בן 14 שנים. הקבוצה סיימה את העונה במקום השני.

עקב כך, המועדון האריך את חוזהו לשנתיים נוספות; ומניותיו של לוזון בתקשורת ובציבור הרקיעו שחקים.‏

ואז בשיא ההצלחה באה הנפילה: תוצאות מאכזבות של הקבוצה בתחילת העונה הביאו לפיטוריו. יחד עם זאת, שמר לו הבעלים אמונים, והעבירו לאמן את צ'רלטון אתלטיק בליגת המשנה האנגלית. ב-24 באוקטובר 2015, לאחר תשעה משחקי ליגה ללא ניצחון, פוטר לוזון מתפקידו; ומאז, לא חווה הצלחה.

איך אמרנו? ספורט קבוצתי הוא ממלכת אי הוודאות...

[לאוסף המאמרים בנושא אי הוודאות והשלכותיה, לחצו כאן]

מערכות מורכבות ואי וודאות...

ברוכים הבאים לממלכת אי הוודאות! בספורט הקבוצתי, השפעת אי הוודאות (ניתן להשתמש במילה בוטה אחרת – המזל) על התוצאות - שמשיגים ספורטאים ומאמנים - הוא עצום. על כן לא יעזרו קוסמים וגם לא מומחים. היה זה בן גוריון שקבע כי אם דבריו של המומחה אינם נעימים לאוזנינו, ניתן פשוט להחליף אותו, כיוון שמומחים מתמחים במה שהיה, אך לעולם לא יהיה להם מושג מה יהיה ...

קבוצה היא מערכת מורכבת. שחקנים, צוות מקצועי והנהלה המחוברים ביניהם ברשת של קשרי גומלין. איכותם היא פועל יוצא של גורמים רבים, ובמבחן התוצאה – ערכה של הקבוצה בסוף המחזור יהיה שונה מהסיכום המצרפי של ערך כל מרכיב בתוכה. כך הצליחה קבוצתו הצנועה של דויד בלאט, ש"חטפה על הראש" מן ה"מומחים", כמעט כל העונה, לעשות את הבלתי יאומן, ולקחת את אליפות היורוליג בעונה שעברה, מקבוצות שתוקצבו באופן נדיב בהרבה ממנה.

[להרחבת המושג: 'אי ודאות' ו'מזל', לחצו כאן] [לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן]

כדורגל

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי dasthought2002@yahoo.c לאתר flickr]

קבוצה חייה במציאות דינמית ומשתנה: פציעות, אגו, יחסי רעות, שנאות, תהליכים שיוזמת ההנהלה, תהליכים שיוזמים האוהדים – כל אלה יכולים להשתנות במהירות. לכן, יכולת קבוצתית היא תוצאה מחזורית. היא עולה ויורדת לסירוגין, ולא תמיד ניתן לכוון את השיא לרגע שבה דרושה היכולת המרבית. שימו לב שרק כפסע היה במכבי תל אביב כדורסל, בין הצלחת שלושת גיבורי אליפות היורוליג – המאמן בלאט והשחקנים, טייריס רייס ואלכס טיוס; ובין הכרזתם ככישלון והעברתם מן הקבוצה במהלך העונה.

יתרה מכך. כל התהליכים הללו פועלים על כל אחת מהקבוצות המתחרות באותה סביבה משימתית, וגם הן מתחזקות ונחלשות לסירוגין, בסוג של רולטה, שאין מתכנן בתחילת עונה שיוכל לצפות.

לכן, דרושים צניעות בעת הצלחה ומתינות בעת כישלון. החוכמה טמונה בקשרי הגומלין שבין מרכיבי הקבוצה, והמאמץ אמור להתמקד כל העת בניסיון לייצר יציבות וקשרים טובים בין מרכיבי הקבוצה.

בשנים האחרונות באה גם הטכנולוגיה לעזרת הקבוצות. כך ניתן למשל לאבחן - מידי תקופה - בקלות ובמדויק את מצב הקבוצות; לבחון את נקודות התורפה ואת השינויים, ולתקן אותם. האבחון הזה נעשה בעזרת מה שמכונה "ניתוח רשתות ארגוניות" (Organizational Network Analysis - ONA). כתוצאה מהניתוח מתקבלת תמונת רשת וציונים מספריים במגוון פרמטרים, כמו עוצמה, השפעה ושיתוף פעולה. תצלום הרשת הוא מעין תצלום רנטגן של הקבוצה, המאפשר לצוות המקצועי עבודה שקטה של איסטלציה. משמע, לחבר את החיבורים החסרים ולחזק את הדורשים חיזוק, בין ההנהלה, השחקנים והצוות המקצועי, על מנת לאפשר תוצאה מקסימלית.

תצלום רשת

[ניתוח רשת: המחשה ויזואלית. עובד במערכת לניתוח רשתות ארגוניות dna-7, חברת TECI]

וגם אז - עדיין ימשיך להיות מרכיב הוודאות להיות המשמעותי והחזק ביותר!

[לאוסף המאמרים בנושא אי הוודאות והשלכותיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניתוח רשתות ארגוניות, מורכבות וניהול בקבוצות ספורט תחרותי, לחצו כאן]

העשרה

מקורות

  • ynet ספורט (2014), ליאז' במשבר, לוזון: "היינו צריכים לנצח 1:6", http://goo.gl/j7UnYY, 24.08.14.
   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *