חלופות לפתרון שתי המדינות (6): שתי מדינות במרחב אחד

[התמונה למעלה: כריכה ספר שיצר בשם זה באוניברסיטת קליפורניה. עורכים: Mark LeVine ו- Mathias Mossberg]
[התמונה למעלה: כריכה ספר שיצר בשם זה באוניברסיטת קליפורניה. עורכים: Mark LeVine ו- Mathias Mossberg]

[בחזרה לפוסט המרכזי: חלופות לפתרון שתי המדינות]

ריכזתי באתר את מכלול ההצעות הקיימות להסכם אפשרי בין הישראלים לפלסטינים, בנוסף לרעיון של 'שתי מדינות לשני עמים' (לעיון באופציות האחרות לחצו על הלחצן שלמעלה).  
פתרון זה פותח על ידי איפקרי (IPCRI) מרכז ישראל-פלסטין למחקר ומידע: ארגון ישראלי-פלסטיני משותף, שמושבו בירושלים. הארגון נוסד בשנת 1988 כשמטרתו המוצהרת לסייע להקמת מדינה פלסטינית. איפקרי רשום בישראל כחברה לתועלת הציבור וברשות הפלסטינית כארגון לא-ממשלתי. משרדי הארגון נמצאים בטנטור, בדרום ירושלים. בתפקידי יושב הראש והמנהל בארגון משמשים במקביל נציג ישראלי ונציג פלסטיני. יושבי ראש הדירקטוריון הם רפאל בנבנשתי ועזאם שאווה, מנהלי הארגון הם ד"ר גרשון בסקין וחנא סניורה (ויקיפדיה).
תוכניתה של איפקרי קרויה שתי מדינות במרחב אחד (Two States in One Space). משמע:
  • מחד גיסא, מדינה ריבונית פלסטינית לצד ישראל בגבולות 1967.
  • מאידך, אין פירוק ישובים. שתי המדינות מתפקדות כמרחב אחד ותושבי האחת יכולים לגור אצל השנייה ולהפך. אזרחי ישראל שיגורו בשטחי המדינה הפלסטינית יחזיקו בה תעודת תושב ויצביעו לכנסת, ואילו פלסטינים הגרים בישראל יחזיקו תעודת תושב ישראלית ויצביעו לפרלמנט הפלסטיני.
  • ירושלים תהיה בירת שתי המדינות.

[למסמך המקורי של איפקרי בעברית לחץ כאן]

הרציונל שמאחורי התוכנית

על פי איפקרי: פתרון שתי המדינות מתעלם מהזיקה של שני העמים לארץ כולה. פתרון המדינה הדו-לאומית מתעלם מהשאיפות של העמים להגדרה עצמית. לכן, יש לתור אחר מתווה חדש.

החזון החדש צריך, מצד אחד, להתבסס על ההכרה שהארץ הזו שבין הירדן לים היא יחידה גאוגרפית והיסטורית אחת, ושני העמים רואים בה, בכולה, את מולדתם, בין אם הם קוראים לה ארץ ישראל ובין אם הם קוראים לה פלסטין.

באותה עת, החזון הזה חייב להכיר בכך ששני העמים זכאים להגדרה עצמית, למדינה עצמאית, לחופש מכיבוש ולחופש לשמור על הצביון הלאומי שלהם, על אורח החיים שלהם. שתי מדינות במרחב אחד, בארץ אחת, במולדת אחת.

החזון החדש חייב להכיר בכך שיהודים ופלסטינים חיים בערבוביה בארץ הזו. יותר ממיליון וחצי פלסטינים חיים בתוך ישראל "הישנה", בירושלים שסופחה לה יחדיו חיים כ-500 אלף יהודים לצד שלוש מאות אלף פלסטינים, ובגדה המערבית חיים יותר מ-300 אלף יהודים ישראלים. אבל במקום לפחד מהערבוביה הזו, במקום לנסות "לתקן" אותה באמצעות תקנות וחוקים והצעות להעברת אוכלוסייה מכאן לשם, צריך להשתמש בה כבסיס לחיים משותפים. פתרון שמבוסס על שוויון ודמוקרטיה יכול להפוך את הערבוביה הזו מעננה מאיימת למכשיר ליצירת אמון בין העמים.

שתי מדינות במרחב אחד 2
[שתי מדינות שכנות על מרחב משותף...]

האתגר

איך מונעים מהמדינה הפלסטינית להתחמש ולהפוך לעזה?

[בתמונה: אחת מספינות הנשק שתפסו האמריקנים בדרך מאיראן לתימן. איך מוודאים שזה לא יקרה כאן אצלנו? האם נכון בכלל לקחת את הסיכון? מקור התמונה: חיל הים האמריקני]
[בתמונה: אחת מספינות הנשק שתפסו האמריקנים בדרך מאיראן לתימן. איך מוודאים שזה לא יקרה כאן אצלנו? האם נכון בכלל לקחת את הסיכון? מקור התמונה: חיל הים האמריקני]

[בחזרה לפוסט המרכזי: חלופות לפתרון שתי המדינות]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

3 thoughts on “חלופות לפתרון שתי המדינות (6): שתי מדינות במרחב אחד

  1. זו ההצעה הכי טובה ששמעתי עד היום.
    אך עם הבעיה הביטחונית, גם פיתרון זה לא יכול לבוא לידי מימוש.
    גם נכתב שזהו רעיון שמשקף את כל גווני הקשת הפוליטית- אני בספק אם מוסלמים קיצוניים וביטחוניסטים ישראלים, וגם אידיאליסטים יהודים כמו ארגון להב"ה יתמכו בערבוב האוכלוסיות?!
    והאם יהיה ניתן לשמור כך על ביטחון?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *