תקציר: כשהפניקה שורה בעם - שמבקש לבחור מנהיג חדש ולחזור למצרים - בולטת דמותו של כלב בן יפונה, שהמחיש לנו את חשיבותה של האמונה בכל תכנון אסטרטגי: "עלה נעלה… כי יכול נוכל לה"…
עודכן ב-24 ביוני 2024
אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.
מאמר זה ראה אור לראשונה באתר 929, והוא מופיע פה באישורם ובאישור המחבר.
* * *
כזכור במקורות, שנה וחודשיים לאחר יציאת מצרים מגיעים בני ישראל לכניסה לארץ. ומשה, כמו כל מנהיג, איננו מקבל החלטות ללא מודיעין, ועל פי צו ה', שולח מרגלים לארץ. אלה מספרים כי אכן זוהי ארץ זבת חלב ודבש, אולם האויב אימתני: אנשיו נפילים ועריו בצורות מאוד.
התוצאה - פניקה בעם, שמבקש לבחור מנהיג חדש ולחזור למצרים. אז בולטת דמותו של כלב בן יפונה, שהמחיש לנו את חשיבותה של האמונה בכל תכנון אסטרטגי: "עלה נעלה... כי יכול נוכל לה" (במדבר יג, ל) [להרחבה בנושא: 'תכנון אסטרטגי ברמה הלאומית', לחצו כאן].
[לספרו של גרשון הכהן: 'משופטים למלכים: מבוא לתאוריה פוליטית תנ”כית', לחצו כאן]
זהו סיפור המרגלים וכלב בן יפונה...
"וְעַבְדִּי כָלֵב, עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ, וַיְמַלֵּא, אַחֲרָי. וַהֲבִיאֹתִיו, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-בָּא שָׁמָּה, וְזַרְעוֹ, יוֹרִשֶׁנָּה." (במדבר יד, כד). זהו סיפור המרגלים וכלב בן יפונה.
רש"י על פסוק זה: "שתי רוחות (היו לכלב) אחת בפה ואחת בלב. למרגלים אמר: "אני עימכם בעצה", ובליבו היה לומר האמת, ועל ידי כך היה בו הכוח להשתיקם..." במילותינו שלנו: כלב שיחק משחק כפול: נתן לחבריו המרגלים לבטוח בו שהוא שותף לעצתם. בזכות כך הוזמן אל הבמה וקיבל זכות דיבור; ואז, לנוכח העם הסיר את המסכה ואמר לעם את אשר האמין בליבו: "עלה נעלה וירשנו אותה כי יכול נוכל לה" (במדבר יג, ל).
לפנינו שיעור בעורמה פוליטית, כיאה לשושלת יהודה אשר ראשיתה בעורמת לאה, בדרך בה כפתה את עצמה על יעקב, המשכה בתמר ובלידת פרץ, שעל רגע היוולדו נכתב במפרשים: "לידתו של משיח" [לאוסף המאמרים על עורמה ותחבולה, לחצו כאן].
גם אור החיים בפירושו וגם הרבי מלובוויטש, שאלו על ההבדל בין כלב בן יפונה, עליו נאמר במפורש שהייתה עמו "רוח אחרת", לבין בן בריתו, יהושע בן נון, שאף הוא התנגד לעצת יתר המרגלים.
הרבי מלובוויטש ב"ליקוטי שיחות", מזכיר לנו כי לפני צאתו לשליחות המרגלים, משה משנה ליהושע בן נון את שמו מהושע ליהושע, על מנת שלא ייפול בעצת המרגלים.
אם כך, מה הגן על כלב מפני עצתם הרעה של חבריו המרגלים?
הרבי מסביר כי בהבדל בין כלב ליהושע טמון הבדל בין שני טיפוסים שונים של מנהיגות:
- מהצד האחד, כלב בן יפונה, היודע את דרכו; וממש לא קשוב לרחשיי הלב והמיית ליבו של העם;
- ומהצד השני, יהושע בן נון, הקשוב למאוויי העם; ועל כן, זקוק להגנה מיוחדת, המתבטאת בהוספת האות י' לשמו.
בנקודה זו אבקש להציע כי כלב פחות זקוק להגנה מיוחדת, בזכות עורמתו והתנהלותו החתרנית (משמע, ככל שאדם חי קרוב יותר לכאוס, הוא אנטי שביר יותר...) [להרחבה על אנטי שבירות, לחצו כאן].
להיגיון זה אוסיף ממד נוסף: התלמוד במסכת ברכות מספר כי בת פרעה שמשתה את משה מן המים וגידלה אותו בבית פרעה, נתגיירה ונישאה לכלב בן יפונה. כאן מצוי להבנתי מקור הגנה ומקור תמיכה משמעותי ביותר לכלב.
אין כבת פרעה סמל לעצמאות ולגישה חתרנית: לא זו בלבד שלא צייתה לגזירת פרעה, אלא אף הביאה את הילד וגידלה אותו בביתה בתוככי ארמון פרעה. יש להניח כי איש אשר זוהי אשת חיקו, יטיב מאחרים להתנהל בעצמאות, בעורמה ובהעזה כנגד דעת הרוב.
בהשראת מופת העזה זה של כלב בן יפונה קרא המשורר והנשיא השלישי, זלמן שזר את זעקת הכמיהה בשירו: "אייכה כלב?" (ראו השיר בנספח למטה).
נספח: "אייכה כלב?" / זלמן שזר
לא ענו משה, לא כהן אהרן
רק כלב שגער
הוא שראה לפנים בחברון
את ילידי הענק ולא זע בו לבב
וגם בידו בעינם ובהיותם בעיניו
רק חגב רק חגב
האמין בכל לב כי כוחנו הוא רב,
ולא נסער
אך עכשיו
הוא שנחרד וצעק וזעם
ויהס העם
הוא גער כי זכר, שאמנם ואכן
עצום וחזק העם השכן, וערים לו בצורות גדולות במאד
וכבד הישימון ועוד רבות בו לצעוד
על כן מאיים הוא הריב, ובכי המלינים.
אסון בו, קלון בו, בחוץ ובפנים,
לכן קם הוא כה נזעם, וכעס וכעס.
עד הושלך הס
עד כחל עם המלינים, הנבוך המפורר
נדהם מחרדת זה שגער
נדהם
ונדם.
ומאז, בכל עת בכי עוועים ומדנים
ריב אחים במחנה והסתר הפנים
צופה ותוהה וזועק ומיילל:
איכה, כלב?!
[לספרו של גרשון הכהן: 'משופטים למלכים: מבוא לתאוריה פוליטית תנ”כית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'הכל על מנהיגות'] [לאוסף המאמרים על פרשת 'שלח לך', לחצו כאן]
מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!
נושאים להעמקה
- ספרו של גרשון הכהן: 'משופטים למלכים: מבוא לתאוריה פוליטית תנ”כית';
- אוסף המאמרים על פרשת 'שלח לך';
- אוסף המאמרים: 'הכל על מנהיגות';
- הרחבת המושג: 'אסטרטגיה';
- הרחבה בנושא: 'תכנון אסטרטגי ברמה הלאומית';
- הרחבה על אנטי שבירות.
- הרחבת המושג: 'כאוס'.
- אוסף המאמרים על עורמה ותחבולה.
מקורות והעשרה
- פנחס יחזקאלי (2019), פרשת שלח לך באתר 'ייצור ידע', ייצור ידע, 16/6/19.
- יחזקאלי פנחס (2014), תכנון אסטרטגי ברמה הלאומית, ייצור ידע, 2/5/14.
- פנחס יחזקאלי (2016), עורמה ותחבולה - למה וויתרנו עליהם?, ייצור ידע, 11/2/16.
- פנחס יחזקאלי, שרית משיח (2017), הכל על מנהיגות, ייצור ידע, 23/9/17.
- פנחס יחזקאלי (2014), כאוס, ייצור ידע, 12/4/14.
- פנחס יחזקאלי (2014), אסטרטגיה, ייצור ידע, 2/5/14.
- פנחס יחזקאלי (2014), אנטי שביר – קשיים מצמיחים עמידות! ייצור ידע, 16/4/14.
- פנחס יחזקאלי, שרית משיח (2017), הכל על מנהיגות, ייצור ידע, 23/9/17.