אבי הראל: היועץ החיצוני שחולל שינוי במשטרת המנדט

[בתמונה: הרברט דאוביגין וסגל הפיקוד של משטרת ציילון (יושב שלישי מימין). התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: הרברט דאוביגין וסגל הפיקוד של משטרת ציילון (יושב שלישי מימין). התמונה היא נחלת הכלל]

[לאוסף המאמרים על משטרת המנדט הבריטי באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על שינוי ארגוני ועל שינוי בכלל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על אתיקה לסוגיה, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 4 בספטמבר 2021

ד"ר אבי הראל

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם שלושה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

המאמר עוסק בדו"ח דאוביגין 1930, הדו"ח שחולל שינוי במשטרת המנדט. 

*  *  *

הרברט דאוביגין  (Herbert Layard Dowbiggin) היה קצין משטרה בריטי שהתמחה בשירות בקולוניות ונחשב ל- "אבי המשטרה הקולוניאלית". הוא זכה בשם זה לאחר ששימש כמפכ"ל משטרת צילון (סרי לנקה) בפרק הזמן הארוך ביותר של מפקח כללי במושבה בריטית כלשהי. היות והיה בעל ניסיון משטרתי רב, הוא הפך לאוטוריטה בעניין תפקוד המשטרות הקולוניאליות והוזמן למושבות שהיו תחת שלטון המנדט הבריטי, בכדי לייעץ כיצד לחולל שינוי בעבודת המשטרה, כדי להפכה ליעילה ולמקצועית יותר.

[בתמונה: סמל משטרת סרי לנקה. התמונה מובאת בשימוש הוגן]

במסגרת סיוריו אלה - ועל רקע הקשיים שבהם נתקלה משטרת המנדט - הגיע סיר דאוביגין, בשנת 1930, לארץ ישראל. לאחר בדיקה מאומצת הגיש את מסקנותיו. זה היה דו"ח מפורט ומעמיק, שהכיל 250 עמודים; ובתוכו, קבע המלצות לשיפור מצב הביטחון בא"י.

[בתמונה משמאל: סמל משטרת סרי לנקה. התמונה מובאת בשימוש הוגן]

מקרה הבוחן הזה של דאוביגין, גם נותן לנו הבנה לגבי התנאים שבהם יועץ ארגוני יכול להיות אפקטיבי: מנהל מצליח בעצמו, שמייעץ במקומות שמתמודדים עם אתגרים דומים לאלה שהוא התמודד עימם!

קורות חייו

הרברט דאוביגין נולד בשנת 1880. בשנת 1901 התגייס למשטרת ציילון ובשנת 1905 מונה למפקד משטרת קולומבו‏. בין השנים 1913–1937 שירת, כאמור, כמפקח הכללי של המושבה הבריטית ציילון (סרי לנקה).

דאוביגין גרם למודרניזציה של משטרת האי והכניס לשירות טכניקות מתקדמות, כדוגמת זיהוי פלילי על פי טביעת אצבעות, שימוש בצילום במהלך חקירות, שיפור מערכת הקשר האלחוטי והגברת הניידות של הכוחות. במהלך שירותו הסב את המשטרה מתפקוד סמי צבאי לתפקוד של משטרה אזרחית מונעת, הכוללת פעילות של שוטרים לא חמושים.

דאוביגין היה נאמן לתפקידו וראה בו יעוד. הוא היה זה שטבע את הביטוי "דת המשטרה" (Police Religion). פירושה של דת זו לדעתו הוא לדבר אמת, לא לנצל לרעה את הסמכות שניתנה ביד השוטר, לנהוג בדרך שקולה ועניינית , ולבסוף לשרת את הציבור באופן מיטבי. אם תרצו, זה היה קוד של אתיקה משטרתית.

[לאוסף המאמרים על אתיקה לסוגיה, לחצו כאן]

[בתמונה: משטרת ציילון (סרי לנקה). תחנת משטרת פטה, פינת רחוב דאם. התמונה הייתה חלק ממסמכיו האישיים של דאוביגין. המקור: טוויטר]  

[בתמונה: משטרת ציילון (סרי לנקה). תחנת משטרת פטה, פינת רחוב דאם. התמונה הייתה חלק ממסמכיו האישיים של דאוביגין. המקור: טוויטר]

להלן תמצית המלצותיו הקשורות לא"י:

מפקד משטרת המנדט, ארתור סטיבן מאברוגורדאטו

  • על פי השקפתו של דאוביגין, המפכ"ל של משטרת המנדט באותה תקופה, A.S. Mabrogordato, (ראו תמונה משמאל) היה חסר כישורים נדרשים לפקד על כוח משטרתי, במדינה בעלת עימות מדיני ודתי כדוגמת ארץ ישראל.

[בתמונה משמאל: מפקד משטרת המנדט Mabrogordato. יצא בשן ועין מדו"ח דאוביגין.

  • דאוביגין הציע להגדיל את תקן כוח האדם המשטרתי ולתגבר אותו בשוטרים בריטיים. במקביל, העלה  את הרעיון להקים חיל מילואים, שיופעל בעת הצורך בפיקוח ארצי.
  • הוחלט להוסיף 28 תחנות משטרה על 88 הקימות, ולחלק את הארץ לחמישה מחוזות משטרתיים במקום השלושה שקיימים.
  • הוא הציע לארגן מחדש מן המסד את כל נושאי החקירות, האיסוף והמודיעין ולייעל את עבודתם של השוטרים בנושאים אלה.
  • לדעתו, יש צורך להפריד את שירות בתי הסוהר מהמשטרה לשני גופים נפרדים.
  • לארגון מחדש של משטרת המנדט הציע דאוביגין מספר דרכים. הרחקת השוטר המקומי מסביבתו והצבתו באזור שבו יהיה חופשי מהשפעות של בני עדתו; חיוב השוטרים ללמד שפה נוספת ולשפר את רמת הכשרתם; ביטול המשטרות העירוניות (כולל המשטרה העירונית בתל אביב) וצירופן למשטרה כללית אחת.
  • הוא סבר כי המשטרה בא"י חייבת ליטול על שכמה את האחריות לשמירה על היישובים היהודיים, תוך הפיכתה לארגון יעיל ומאומן. הוא חילק את היישובים העבריים כ-120 במספר, ל- 37 אזורי שיטור, והציע להעמיד בכל אזור שכזה גרעין של שוטרים בריטיים. לשם הגברת ביטחונם של היישובים היהודיים, הוצע לחלק למתיישבים נשק להדיפת התוקפים, עד הגעתם של כוחות הוד מלכותה. מספר ארגזי הנשק החתומים ביישובים העבריים הוגדל ומונו קצין אחד ו - 129 איש בדרגות אחרות כדי להגן עליהם.
  • דאוביגין הציע לשפר את רמת ההדרכה הניתנת לכלל השוטרים, ולהרחיב את מסגרות האימונים והתרגילים בשטח.
  • במקביל, הציע לדאוג לרווחת השוטר, בבניית מבני מגורים לשוטרים רווקים/ ונשואים.

מסקנות אלו יושמו בחלקן הגדול על ידי המפכ"ל הבא של משטרת המנדט, רוי גוטפרי בולין (Roy Godfrey Bullen Spicer; ראו תמונה למטה), שנחשב למפכ"ל הטוב ביותר של הוד מלכותה בארץ ישראל.

[לאוסף המאמרים על משטרת המנדט הבריטי באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על שינוי ארגוני ועל שינוי בכלל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על אתיקה לסוגיה, לחצו כאן]

מפכ"ל משטרת המנדט, רוי גוטפרי בולין (מימין) וסמל משטרת המנדט (משמאל). התמונות הן נחלת הכלל

[בתמונה: מפכ"ל משטרת המנדט, רוי גוטפרי בולין (מימין) וסמל משטרת המנדט (משמאל). התמונות הן נחלת הכלל]

מצאת טעות כתבה? הבחנת בהפרה של זכויות היוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

העשרה ומקורות

  • ויקיפדיה: הרברט דאוביגין
  • תולדות משטרת ישראל, כרך א', שלב המסד, הוצאת יח' היסטוריה,מ"י, 2004, עמ' 37 - 40.
  • Annual Report  on Palestine' 1930;  p.88.
  • Frumer.S. The Jewish Policemen During the Mandate ;Tel  aviv1974; p.97.

One thought on “אבי הראל: היועץ החיצוני שחולל שינוי במשטרת המנדט

  1. Pingback: שינוי ארגוני ושינוי בכלל באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *