אלעד רזניק: הדומיננטיות של ירדן בקונפליקט הסורי

הדומיננטיות של ירדן

[הצילום הועלה לויקיפדיה ע"י World Economic Forum. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

[לאוסף המאמרים על יחסי ישראל-ירדן, לחצו כאן]

במזרח סוריה מוביל המלך הירדני מהלך מרוכז אמריקני-ערבי שנועד לאמן ולחמש את המורדים הסורים כך שיוכלו להתמודד מול כוחות דאע"ש. ע"פ דיווחים אלו נפגשו מנהיגי השבטים באזור עם השליח המיוחד של האו"ם והליגה הערבית לסוריה סטפן דה-מיסורה, עם השליח המיוחד של ארה"ב לאזור ג'ורג' אלן ועם נציגים רשמיים של ירדן ושל איחוד מדינות המפרץ בז'נבה במהלך חודש אוקטובר. השיחות נוהלו בשני חלקים: החלק האחד עסק בפתרון פוליטי אפשרי בסוריה והחלק השני עסק באימונם בירדן של הכוחות המקומיים חימושם והכנתם ללחימה אל מול כוחות דאע"ש באזור.

מנהיגי השבטים נפגשו החודש עם המלך עבדאללה. על מנהיגי השבטים מופעל לחץ מכל הצדדים המעורבים בסוריה: המשטר הסורי, ארה"ב, איחוד מדינות המפרץ ודאע"ש. עדיין לא ידוע מה תהיה עמדתם בהתייחס לאפשרויות המונחות לפתחם. מעניין להזכיר את הצהרתו של המלך הירדני מהחודש שעבר ש"ירדן תעשה ככל שתידרש על מנת להגן על גבולותיה, אפילו אם ידרוש הדבר פעילות צבאית מעבר לגבולות הממלכה"

הטריטוריה הגאוגרפית של השבטים הסונים במזרח סוריה זולגת אל תוך מחוז אנבאר העיראקי. החשש העיקרי של מנהיגיהם הוא מהמחויבות האמריקאית לתהליך. הנסיגה האמריקאית ממחוז אנבאר העיראקי הובילה לפעולת תגמול של כוחות הממשלה העיראקית של נורי אל מלאכי מחד גיסא; והפקירה את השבטים הסונים של מחוז אנבאר לפעולות תגמול של אל-קעידה מאידך גיסא. מנהיגי השבטים מתייחסים לאמריקאים כאל צד שאי אפשר לסמוך עליו, ומאשימים אותם בכך שעמדו רק לצד השבטים הכורדיים ולא לצד השבטים הסונים. מטרת פגישתו של המלך עבדאללה עם מנהיגי השבטים הייתה לנסות ולהרגיע את חששותיהם.

התפקיד החשוב אותו ממלאת ירדן הופך אותה למטרה לכל הצדדים. איראן מחפשת לשנות את המדיניות הירדנית על ידי הפעלת כל האמצעים העומדים לרשותה. בחודש אפריל נעצר בעמאן עיראקי שהחזיק בדרכון נורווגי, כשברשותו 45 קילו של חומרי נפץ. במהלך חקירתו הודה האיש שהוא נשלח מטעם הכוחות המיוחדים של משמרות המהפכה האיראניים (כוח קודס). חקירתו העלתה שהוא נועד לסמן את הדרך למספר תקיפות נוספות בבירה הירדנית, שנועדו להיראות כאילו בוצעו על ידי כוחות אל-נוצרא ודאע"ש, על מנת להשפיע ולהטות את המדיניות הירדנית כלפי סוריה.

לאור תפקידו המשמעותי של המלך, ראוי לבחון את ההצהרות שלו אל מול מדינת ישראל ואת ניסיונו למצב את עצמו מחדש כמגן המקומות הקדושים לאסלאם, ואת התרגיל לכיבוש אל-אקצא של משמרות המהפכה לפני מספר ימים.

קשה לראות כיצד יצליחו האיראנים לשנות את המדיניות הירדנית כלפי המלחמה בסוריה, מאידך ההשערה האמריקאית שהשיחות עם מנהיגי השבטים יביאו לפתרון מהיר של המצב באזור מוטעית ואין לה על מה להסתמך. זאת, במיוחד לאור חששם לנוכח ההתנהלות האמריקאית באזור בעבר, וההתנהלות האמריקאית אל מול הרוסים שהופיעו לאחרונה באזור מאידך.

[לאוסף המאמרים על יחסי ישראל-ירדן, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *