אבי ברוכמן: רצח מרובה קורבנות – תופעה אמריקאית במקור…

הרצח ההמוני בסן ברנדינו

[התמונה היא צילום מסך מכתבת ה- Washington Post]

[לאוסף המאמרים על רצח מרובה קורבנות, לחצו כאן]

דף זה עודכן ב- 20 באפריל 2020

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק. זהו מאמר שני בסדרה. למאמר הראשון, לחצו כאן.

*  *  *

ב- 20 באפריל 2020, חוותה קנדה את אירוע הרצח מרובה הקרבנות הגדול בתולדותיה. מסע ההרג התרחש בפרובינציית סקוטיה נובה נמשך חצי יממה במספר זירות הרחוקות קילומטרים זו מזו.

היורה, בן 51, התחזה לשוטר ונהג ברכב שהוסב לניידת משטרה - מה שהקשה על זיהויו. רק כעבור שעות נתפס בתחנת דלק ונהרג. המניע למעשה איננו ברור... (ראו הכתבה למטה).

האירוע הזה הוא רק אחד בסדרת רציחות המוניות שאנו רגילים לקשר, בדרך כלל לארצות הברית ולמדינות שתרבותן מושפעת ממנה, כמו קנדה וניו זילנד למשל...

[לכתבה המלאה של קרן בצלאל ב- N-12, לחצו כאן]

ב- 14 במרץ 2020 למשל, נרצחו 49 בני אדם ויותר מ-20 נפצעו קשה בטבח בשני מסגדים בקרייסטצ'רץ' שבניו זילנד. הרוצח - גזען לבן - רוצח אחד הסתער על מסגדים בקרייסטצ'רץ' וירה בהמונים שבאו לתפילות יום השישי. היורה, האוסטרלי ברנטון טרנט, העביר את המתקפה בשידור חי בפייסבוק:

.

בארצות הברית גופא, זכור למשל, הרצח מרובה הקרבנות (Multiple Victims Murder), שאירע ב-2 בדצמבר 2015 בסן ברנרדינו שבקליפורניה, ושבו נרצחו 14 בני אדם ונפצעו 17 במרכז רווחה ומכון שיקומי לבעלי מוגבלויות. את הרצח ביצעו זוג צעירים, נשואים והורים לתינוק, בני 28 ממוצא ערבי, שחוסלו על ידי השוטרים. הירי היה מתוכנן ולא ספונטני. הבעל ואשתו היו לבושים במדי צבא, חמושים ברובי סער ומטעני נפץ. יש ידיעות לפיהן מבצעי הטבח היו קשורים עם גורמי טרור (בן חורין, 2015א'). גורמים פדרליים מסרו שכלי הנשק ששימשו את השניים נרכשו באופן חוקי. 

דומה, שהתופעה הזו הופכת ליותר ויותר שכיחה בחיינו...

המשגה

רצח מרובה קרבנות

המושג רצח מרובה קרבנות כולל את כל סוגי הרצח של יותר מאדם אחד על ידי אותו הרוצח, באירועים נפרדים או באירוע חד-פעמי. מושגים דומים הם: רצח המוני (Mass Murder); טבח (Massacre); ו- מסע רצח (Spree Murder).

בדרך כלל מדובר בספרות המקצועית על רוצח בודד, הפועל ללא תשתית לוגיסטית מסייעת ושותפי סוד, לכן, סיכויי סיכולו כמעט אפסיים.. כאשר הוא מבוצע על ידי קבוצה מאורגנת, זהו בדרך כלל מעשה טרור, המתבצע על רקע אידאולוגי להשגת מטרה פוליטית (ברצח בסן ברנדינו השתתפו שני רוצחים, עובדה המחזקת את החשד שמדובר בטרור).

בספרות המקצועית מחלקים את הרוצחים ההמוניים לשלוש קבוצות משנה, בהתחשב במאפייני הביצוע שלהם:

  • "איש הקומנדו המדומה": צעירים וחברי קבוצות קיצוניות, הלהוטים להשתמש בנשק ומצוידים בציוד צבאי (הרוצחים בסן ברנדינו התלבשו באופן דומה לתיאור זה).
  • "כוון, הרוג וברח": רוצחים המתכננים היטב את מעשה הרצח, כולל נתיב בריחה ומילוט בסופו.
  • רוצחים פסיכופתים, המסוגלים - בגלל פגעים נפשיים - לבצע רצח המוני ורצח סדרתי כאחד.

[למאמר: '(כמעט) הכל על פסיכופתים', לחצו כאן]

תופעה אמריקנית במקור

התופעה ה"קלאסית" של רצח מרובה קרבנות הינה בראש בראשונה תופעה אמריקנית, שהשתרשה שם על רקע המאפיינים הייחודיים של התרבות בארצות הברית. עיתון הוושינגטון פוסט בדק ומצא כי במהלך 2015 למשל, נרשמו 294 אירועי ירי המוני ב- 274 ימים! באירועים הללו נהרגו 380 איש ו- 1000 נפצעו! הבדיקה נערכה על רקע הטבח בקולג' במדינת אורגן שבו נרצחו תשעה בני אדם בידי כריס הארפר מרסר, בחור שקיבל טיפול פסיכיאטרי, השתחרר מהצבא חודש לאחר שגויס וכתב נאצות נגד שחורים. היורה נורה למוות (בן חורין, 2015ב').

הנתונים אינם כוללים אירועי ירי לא המוניים, שגרמו למותם של כמעט 10,000 בני אדם ברחבי ארצות הברית ול- 20 אלף פצועים. המשמעות היא שמדי יום מתים בארה"ב בממוצע 27 בני אדם באירוע ירי!

חוקת ארצות הברית מקדשת את הזכות לרכוש נשק. על כן, היא מוצפת בכלי נשק הניתנים לרכישה חופשית. יצרני וסוחרי הנשק צברו עוצמה כלכלית ופוליטית, המגובה בלובי חזק ועוצמתי בקונגרס ובסנט. מכאן הזילות של מכירות כלי נשק לאזרחים. המשמעות היא שאדם שגם לאדם, המופיע במאגרי המידע של סוכנויות הביטחון כבעל קשרים עם גורמי טרור, אין שום בעיה לרכוש כלי נשק באופן חופשי בחנויות בארצות הברית.

גם בישראל ידענו מקרים של רצח מרובה קרבנות:

  • עמי פופר צעיר בן 21 מראשון לציון בתאריך 20 מאי 1990, מצויד ברובה צהלי ומחסנית שלקח מאחיו החייל, רצח 7 פועלים ערבים בטרמפיאדה בגן הורדים, בצומת בין ראשון לציון לנס ציונה.
  • ברוך גולדשטיין, רופא תושב קרית ארבע, רצח בפברואר 199429 מתפללים מוסלמים במערת המכפלה, החליף 5 מחסניות עד שאחד הערבים זרק עליו מטף כיבוי אש והרגו.
  • עדן נתן זאדה - צעיר שערק מצה"ל גר בשומרון וחזר בתשובה באופן קיצוני - פתח באוגוסט 2008 באש באוטובוס בקו 165 בשכונת דרוזים בשפרעם. כתוצאה מהירי נהרגו 4 נוסעים, תשעה נפצעו. הנוסעים ביצעו בו לינץ והרגו אותו.

[לאוסף המאמרים על רצח מרובה קורבנות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *