פנחס יחזקאלי: חוזרים לשיטות הנכונות…

המהפכה הקהילתית חוזרת

[התצלום המקורי: תמונת מסך של שעון הזמן בתכנית 'האח הגדול']

כמו בתוכנית הראליטי, האח הגדול, שעון הזמן - שעמד 17 שנים תמימות - חזר לפעול במשטרת ישראל. המפקח הכללי, רוני אלשייך, מתחיל עם המשטרה בדיוק במקום שבו המפכל לשעבר אסף חפץ סיים. המהפכה הקהילתית במשטרת ישראל חוזרת...

את תוכנית המפנה של המפכל הקודם יוחנן דנינו, מחליפה תכנית חדשה: הרעיון המסדר. לא המטות יכתיבו יותר למפקדי התחנות את יעדיהם, אלא השטח וצרכיו. מפקדי התחנות אמורים להיערך להערכת מצב, במהלכה ימפו את הבעיות והצרכים האופייניים לאוכלוסייה שעליה הם מופקדים, את אפיוני הפשיעה הספציפיים, ואת הבעיות שבהם נתקלים הארגונים השותפים לעבודה בקהילה, בדגש על ראש העיר, שנבחר מידי תקופה לפי שביעות רצון הציבור מאיכות החיים בעירו.

חזרנו בשעון הזמן ל- 1997. אז אימץ המפכ"ל, אסף חפץ, את תכנית שיטור לפי יעדים (או בעגה המשטרתית, "יעדים ומדדים"). לפי שיטה זו, כל תחנת משטרה קבעה – מידי חצי שנה – יעדים, בהתאם להערכת המצב שקיימה, לצורכי התושבים במקום ולצורכי ראש העירייה. היעד החשוב ביותר היה יעד ראש העיר, שביטא את הקשב של התחנה לצורכי הטריטוריה שעליה היא מופקדת.

אולם, מהר מאוד לאחר עזיבתו של חפץ, השתלטו הרמות הממונות על השיטה. היעדים הפכו להיות מוכתבים מלמעלה. שביעות הרצון הציבורית ירדה בהתאם...

מאז, התחלפו כלי ההנעה וההערכה המשטרתיים עוד ארבע פעמים תמימות, כמפורט:

השתנות שיטת המדידה המשטרתית

  • ב- 1999 מיסד המפכ"ל וילק את ה- קומפסטט שאימץ חלק צר משיטת הניהול הקרויה בשם זה במשטרת ניו יורק, ומוסדה על ידי המפכ"ל וויליאם ברטון וראש העיריה, רודולף ג'וליאני. על פי השיטה, זומן סגל הפיקוד של תחנות המשטרה בהתראה קצרה אל המפכ"ל, ונדרש להשיב על בעיות שנמצאו בהתנהלותן או על תוצאות לא מספקות בסטטיסטיקה הפלילית. לצורך כך, הוכנה מערכת נתונים ממוחשבת תומכת. המערכת השוותה את נתוני הפשיעה המדווחת של אותו חודש מול החודש המקביל בשנה הקודמת, ומול ממוצע שלושת החודשים האחרונים.

מאותה עת ואילך, מתמקדות שיטות המדידה בשינוי המערכת הממוחשבת והתאמתה למדיניות המפכ"ל המכהן.

  • ב- 2006 מוסדה על ידי המפכ"ל דודי כהן מערכת המנה"ל ששרדה עד 2009. היא בחנה את תפוקת המפקדים ביחס ליעדים ברמה הארצית שקיבלו היחידות בתחילת השנה. היו אלה יעדים זהים לרוב המכריע של תחנות המשטרה. 75% ממדדי המנה"ל היו מדדי פשיעה, ביטוי למדיניות המפכ"ל בסוגיית המאבק בפשיעה.
  • ב- 2011 הוכרזה מערכת מצפן / מנה"ל על ידי המפכ"ל דנינו, שהייתה עדכון והתאמה של מערכת המנה"ל. היא העריכה את התחנות על בסיס מדדים, הבוחנים את שיעור הפשיעה, לפי דרגת צפיפות הפשיעה לכל אלף נפש. זאת, מתוך רצון לבטל את ההטיה הנגזרת מתוך פערים בגודל האוכלוסייה. המדד אפשר השוואה בין תחנות משטרה בהן גודל האוכלוסייה שונה, ומול נתונים ממדינות אחרות, כמו מדינות ה- OECD. קביעת יעדים במערכת המצפ"ן נגזרה לעיתים מתוך הצרכים המקומיים, אך לרוב שיקפה את יעדי משטרת ישראל.
  • בעקבות טענות על חוסר האפקטיביות של השיטה, הכריז המפכ"ל, יוחנן דנינו, ב- 2011 על תכנית המפנה – תכנית אסטרטגית תלת שנתית, שבעקבותיה אורגנה, ב- 2012, מערכת מדידה ממוחשבת חדשה בשם זה. המטרה העיקרית שהשיטה אמורה הייתה להשיג הייתה העלאת אמון הציבור במשטרה. במערכת המפנה צומצם מספר המדדים הנבדקים. המיקוד היה על שלושה ענפי מדידה מרכזיים: חיזוק ההרתעה על ידי הגברת היעילות במאבק בפשיעה ובתאונות הדרכים; העלאת רמת השירות לאזרח; העצמת השוטרים והגברת הזדהותם עם המשטרה .

והנה סגרנו מעגל: חזרנו לשיטה המתחייבת, שבה השוטרים יודעים בשביל מי הם קיימים, ועסוקים לתת להם את השירות שאותו הם מבקשים!

שיטה זו גם משתלבת היטב בפרויקט עיר ללא אלימות. יצירת מועצה ציבורית רחבה ליד התחנה (מעין דירקטוריון שעומד בראשו ראש העיר) תקנה לה מיקוד בבעיות הנכונות, תאפשר עבודה מערכתית עם כלל הגופים בקהילה ומחוייבות קולקטיבית שלהם ליעדי המשטרה, ותגביר בהכרח את שביעות הרצון המקומית.

העשרה

  • ערוץ 10: "משטרת המספרים", ינואר 2016:

3 thoughts on “פנחס יחזקאלי: חוזרים לשיטות הנכונות…

  1. ישראל אברבנאל:
    פיני, אני מכיר את כל המאמצים והמחאות שהבעת בנושא ה״קומפאסט״ וה״מנהל״. אם יש למישהו זכות ראשונים בנושא זה אתה. גם אני מכיר את כל הקומבינות בנושא. כשראיתי את התחקיר של ״המערכת״ והנושא של גל בק ,אני מגיע למסקנה העגומה שהמשטרה עובדת באיזון מושלם מצד אחד סוגרת תיקים ומצד שני תופרת תיקים.ועכשיו תכנית ״ המסדר״ . אפשר לישון בשקט

  2. הכיוון נכון מאוד. עם זאת, חשוב להקפיד על עוד שני מרכיבים הכרחיים:
    היעדים המקומיים מחוייבים לקבל את אישור הרמה הממונה בהיררכיה המשטרתית.
    המערכת המשטרתית הממונה תגבה באמצעים את הרמה המקומית.

  3. מעולם לא הבנתי איך אפשר למדוד הרתעה… על ידי ירידה בפשיעה? לא נראה סביר.
    שירות והעצמה בהחלט מדידים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *