אלעד רזניק: שינוי ההתנהלות האיראנית כמפתח לעתיד

הסכם הגרעין

[התמונה מתוך העיתונות האיראנית]

בשנים האחרונות - ובמיוחד לאחר החתימה על הסכם הגרעין - נדמה שהסכסוך בין הסונים לשיעים הגיע לגבהים חדשים. לאור החתימה על הסכם הגרעין ולנוכח נגזרותיו השונות, ובעיקר הזרקת המזומנים לכלכלה האיראנית, גדל החשש של מדינות המפרץ מהתרחבות ההשפעה האיראנית. החשש הזה מתורגם למהלכים שונים בנקודות התבערה הנוכחיות של הסכסוך, בהן מתקיים מאבק צבאי בפועל, בין האיראנים למדינות הסוניות ובמיוחד בעיראק, סוריה ותימן.

ההצהרות הרשמיות מאיראן - בדבר הכסף שתקבל איראן לאחר הסרת הסנקציות - מלמדות שהאיראנים מתכוונים להשקיע את הכסף שיתקבל בכלכלה האיראנית, על מנת להניע אותה קדימה. ראשי המדינות הסוניות הצהירו, שאיראן יכולה להשקיע את הכסף בכל דרך שתחפוץ, ובלבד שהכסף לא ישמש לצורך הרחבת ההשפעה האיראנית באזור המפרץ ולהגברת המעורבות בעניינים הפנימיים של המדינות הסוניות, ובעיקר המדינות שבהן חי מיעוט שיעי גדול.

ברור למדי, שהמשך ההתנהלות האגרסיבית מצידה של טהרן תגרור הפניית אצבע מאשימה מצד המדינות הסוניות כלפי הממשל האמריקאי (הנוכחי או זה שיבוא אחריו), שהפעיל לא מעט לחץ על מדינות האזור, ובכללן מדינות המפרץ, על מנת לאפשר את הפסקת הבידוד האיראני.

יתרה מזאת, עם חזרת איראן לחיק משפחת העמים, סביר לצפות להתנהלות "נורמטיבית" מצד מנהיגיה מחד גיסא; ולצפות לכך שממשלת טהרן תיקח אחריות על התנהלותה, ותישא באחריות על מעשיה בהתאם לחוק הבינלאומי מאידך גיסא.

שידרוג מעמדה של איראן כמדינה החברה בקהילה הבנילאומית מחייב את איראן למספר דברים:

  • הפסקת הבחישה הפנימית בעניני שכונתיה;
  • הפסקת התמיכה האיראנית בטרור;
  • שינוי היחס האיראני כלפי משלחות דיפלומטיות;
  • מעורבות אזורית חיובית בשלל נושאים, מתוך דגש על שמירת השלום והיציבות האזוריים.

קשרים בינלאומיים "נורמליים" הם דבר חדש ברפובליקה האסלאמית מאז המהפכה של שנת 1979. בנקודת הזמן הנוכחית, לשכנותיה של איראן נותר רק לקוות, שההתנהלות האגרסיבית של איראן בעבר לא נבעה מאידאולוגיה, אלא מהבידוד הבינלאומי שנכפה עליה אחרי המהפכה; ושעם הסרת הבידוד, התנהלותה הבינלאומית של איראן תשתנה.

הנפט האיראני

[מקור התמונה]

מאז החתימה על הסכם הגרעין ניכרים מעט מאוד שינויים בהתנהלות הבינלאומית של איראן, אבל בהתחשב בבחירות באיראן ובלוח הזמנים להסרת הסנקציות והעברת הכסף לידיים איראניות, נדמה שאפשר לתת לאיראנים ליהנות מחמת הספק ולהמתין פרק זמן נוסף, על מנת לראות האם וכיצד משתנה ההתנהלות האיראנית.

בקידום ההסכם שביטל את בידודה הבינלאומי של איראן לקח על עצמו הממשל האמריקאי אחריות מסוימת על ההתנהלות האיראנית. בהתחשב בתקריות האחרונות בין הכוחות האיראנים לכוחות האמריקאים במפרץ, הנשיא האמריקאי אמור להיות מודאג מתוצאות מעשיו. יחד עם זאת, בשלב זה רצוי לתת זמן לתהליכים הפנים איראנים להבשיל.

האייתולה ח'מנאי האמין לאורך כל הדרך, שהמו"מ הוא לא יותר מתרגיל אמריקאי לייצר וויתורים איראנים, ובסיומו איראן לא תקבל דבר. עכשיו עם השלמת המו"מ, הוא יודע שזה לא היה תרגיל, והכסף הועבר לידי האיראנים. האם העובדות הללו יגרמו לאייתוללה לשנות את מדיניות החוץ האגרסיבית של איראן? רק הוא יכול לענות על השאלה.

כיוון שללא שינוי מהותי במדיניות החוץ האיראנית, יאלץ העולם המערבי להתמודד מולם דיפלומטית וצבאית, חשוב שהעולם המערבי בשיתוף עם המפרציות, יציב מספר אבני דרך שיעזרו לפתור את שלל הסכסוכים האזורים. זאת, על מנת לבחון האם השתנתה מדיניות החוץ האיראנית, במיוחד באותם מקומות בהן האיראנים שואפים להרחיב את השפעתם:

  • עיראק - המיעוט הסוני בעיראק חייב לקבל יחס שווה מהממשלה בבגדד. יחס ללא אפליה מגורם כלשהו בבגדד, שמתיימר לייצג את "כל העיראקים". הממשל המרכזי בבגדד חייב לאפשר לסונים בעיראק לבחור את מבנה הממשל המקומי בשטחם, לקבל את חלקם היחסי בתקציב המדינה העיראקית, להיות מיוצגים בממשלה המייצגת את כלל המיעוטים העיראקים, ולהפעיל כוחות משטרה מקומיים באזור המחיה הסונים. בתמורה, הסונים בעיראק חייבים להתחייב להילחם בטרור, בקיצוניות ובאלימות פוליטית מכל סוג. לאחר שיובטחו זכויותיהם כאזרחים שווי זכויות וחובות, על הנשיא האמריקאי והאיתוללה חמנא'י להבהיר מהן עמדותיהם בהתייחס לעקרונות אלו, ולהציג תוכנית פרקטית הכוללת לוחות זמנים להטמעתם בעיראק. במידה ואיראן תתמוך בעקרונות אלו, תבטל את תמיכתה במיליציות השיעיות ותעזור בהקמת ממשלה - המייצגת את כלל המיעוטים העיראקים בבגדד - המשבר בבגדד כולל נוכחות דאע"ש במדינה העיראקית ייפתר במהרה. האם תתמוך איראן בעקרונות הללו?
  • סוריה – הסורים חייבים לממש את זכותם לחיות ללא דיקטטורה או פחד. חייבת להיות להם האפשרות לבחור את סוג ואופי הממשלה הסורית. הטריטוריה הסורית חייבת להיות נקייה מכל כוח צבאי זר כולל ארגוני טרור. בתמורה לכל אלו, חייב העם הסורי להילחם בטרור על כלל סוגיו השונים, ולהתנגד לכל מימוש אלים של אג'נדה פוליטית. מימוש הדרישות הלגיטימיות של העם הסורי מחייב החזרה למרכז הבמה של דרישות האופוזיציה הסורית מ- 2011, ובראשן סילוקו של אסד מהשלטון. זה מחייב גם את העצירה המוחלטת של הפעילות הזרה בסוריה. מבחנה של איראן יהיה תמיכה בעקרונות הללו ויישומם בסוריה.
  • תימן – הממשלה הנבחרת בתימן - שהופלה על ידי המורדים החותים - חייבת לחזור לתפקידה. כלל פעולות האיבה חייבות להיפסק, ושיחות הפיוס התימניות חייבות להתקיים בחסות האו"ם. מבחנה של איראן יהיה תמיכה בעקרונות הללו ויישומם בתימן.

מחתימת הסכם הגרעין וביטול הבידוד הבינלאומי, הפכה איראן להיות חברה מלאה במשפחת העמים, מעמד לו היא שאפה ב- 35 שנה האחרונות. באם לא תשנה איראן את התנהלותה ברחבי המזרח התיכון, יאלץ הממשל האמריקאי להסביר לבעלי בריתו במזרח התיכון למה הסכים לביטול הבידוד הבינלאומי על איראן: האם זה היה במטרה לחזק את איראן על חשבון המדינות הסוניות? ואם כן, מדוע?

הפגנות באיראן

[מקור התמונה]

ללא שינוי התנהלות שכזה ובהתחשב במעורבות הבינלאומית באזור, יגלוש האזור ללחימה רחבת היקף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *