אלעד רזניק: היום שאחרי כישלון הפסקת האש בסוריה

היום שאחרי כישלון הפסקת האש בסוריה

[תמונת המקור]

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי צדק כפי הנראה כשהציג את הסכם הפסקת האש בסוריה כהזדמנות האחרונה לשימור המדינה הסורית. גם קרי יודע (ואכן התבטא בהתאם בתחילת השבוע), שהסיכוי להצלחת הפסקת האש הזאת נמוכים למדי. לאחר כישלון הפסקת האש, הפתרון היחיד שיוותר הוא חלוקתה של סוריה למספר מדינות.

בעוד שהסקירה הזאת תעסוק ביום שאחרי התמוטטות הפסקת האש, אתייחס בקצרה למשתנים השונים שעלולים להשפיע במישרין על סיכויי ההצלחה של הסכם הפסקת האש.

דאעש הגביר את פעילותו באזור בתחילת השבוע, מתוך מטרה למוטט את הפסקת האש. האירגון לא מרוצה מכך, שכל הצדדים התעלמו מקיומו. לכן, ימשיך לנסות ולהשפיע על רגשות כלל הצדדים, על-ידי שורה של פעולות טרור מכוונות היטב, עד אשר הפסקת האש תגיע לסיומה (לדעתי, הוא לא יאלץ לחכות הרבה... ).

ההערכה בריאד, בוושינגטון ובירושלים היא, שהציר האיראני-רוסי לא יכבד את הסכם הפסקת האש. אולי הם לא יעשו זאת באופן מוצהר ומייד עם תחילתה, אבל הפרת ההסכם על ידי מי מגופי המורדים תביא לתגובה צבאית של הציר האיראני-רוסי, שתוביל בפועל להמשך הלחימה ולהתמוטטות הסכם הפסקת האש.

מזכיר ההגנה האמריקאי אש קרטר, מנהל סוכנות הבין המרכזית ג'ון ברנן, ויו"ר המטות המשולבים ג'ו דנפורד, פסימיים בהתייחס למחויבות הציר הרוסי-סורי-איראני להסכם הפסקת האש. הקרב על חאלב נמצא בעיצומו, והעובדה שכוחות הציר הרוסי צברו הישגים בשדה המערכה, תדחוף אותם לנסות ולדחוף להישגים נוספים בשטח, למרות הסכם הפסקת האש.

ארגוני האופוזיציה הסורים אינם חושבים, שהסיכויים למימוש ההסכם גבוהים. אמנם חלק מהאירגונים הודיעו על מחויבותם להסכם, אבל אותם ארגונים - שסירבו להתחייב להסכם - ידאגו להמשך הלחימה.

על מנת שהסכם הפסקת אש (כל הסכם הפסקת אש שהוא) יצליח, הצדדים המעורבים בלחימה (או לפחות מרביתם) חייבים לנצור את האש. באם כוחות גדולים ימשיכו במאמצי הלחימה שלהם, הרי שההסכם נידון לכישלון.

המשך התקיפות של חיל האוויר הרוסי אל מול אחד מארגוני האופוזיציה, תביא לזניחת ההסכם על ידי שאר הארגונים. מתחילת המעורבות הרוסית בסוריה, עיקר המאמץ הרוסי כוון כנגד ארגוני האופוזיציה הסורים. מפת השליטה בסוריה כל כך סבוכה, שאין סיכוי שהרוסים יצליחו לרכז את התקיפות האוויריות מול ארגוני האופוזיציה, שלא קיבלו על עצמם את הסכם הפסקת האש. תקיפה רוסית של אחד מאירגוני האופוזיציה - שכן קיבל על עצמו את ההסכם - תביא לזניחת ההסכם על ידי אותו ארגון, ובהנחה גבוהה של סבירות, גם על ידי הארגונים האחרים.

חלק מארגוני האופוזיציה הסורית ראו בהסכם הפסקת האש מזימה, שנועדה להעמיק את הפילוג בין ארגוני האופוזיציה. הביקורת מצד הארגונים שימשיכו בלחימה, לעבר הארגונים שקיבלו על עצמם את הסכם הפסקת האש, תגבר. הביקורת במזרח התיכון תמיד מלווה בקולו הרועם של הקאלצ'ניקוב, והמשך הלחימה על הקרקע בין האירגונים השונים יביא לתקיפות הציר הרוסי אל מול שני הצדדים.

הטורקים - שהודיעו בתחילה על מחויבותם להסכם הפסקת האש - כבר הספיקו להסתייג מההסכם ביום חמישי האחרון, עם ההצהרה של ראש הממשלה הטורקי דאובטולו, שטורקיה איננה מחויבת להסכם שמעמיד את האינטרס הלאומי שלה בסכנה. הסיוע שמקבלים הכורדים, הן מהאמריקאים והן מהרוסים - כדי שישמשו כ"מגפיים על הקרקע" בלחימה אל מול דאע"ש - מוביל בפועל לשליטה כורדית עצמאית באזורים הגובלים בגבול הטורקי, ומהווה סיוט לממשלת אנקרה.

הצבא הטורקי סיים את הכנותיו הצבאיות, ומוכן להתערב צבאית בסוריה. גף של חיל-האוויר הסעודי - שכולל 4 מטוסי F15S -נחת באינצ'רליק מוקדם יותר השבוע, כחלק מהכנות אלו. הדבר היחיד, שמונע מארדוגאן להורות על תחילת המעורבות הקרקעית, היא ההצהרה של נאט"ו בסוף השבוע שעבר, שלא תעניק גיבוי צבאי לטורקיה, אם הצבא הטורקי יפתח בפעולות צבאיות בסוריה, והדבר יתגלגל לכדי עימות עם הרוסים.

הדבר היחיד שארדוגאן יכול לעשות כרגע הוא להמשיך ולחמש את קבוצות המורדים הסוניות שפועלות בצפון סוריה, דבר שיוביל להמשך המתח בצפון-סוריה, ובסופו של דבר, גם להתנגשות צבאית. ארדואן נדחק כרגע לפינה, אבל דחיקתו ובידודו - הן על ידי האמריקאים והן על ידי נאט"ו - היא טעות, כיוון שהיא לא משאירה לו שום ברירה, מלבד פעולה צבאית!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *