אלעד רזניק: השעון הסורי המתקתק של ולדימיר פוטין

שעון החול של ולדימיר פוטין

[תמונת המקור]

עניינו של מאמר זה היא אסטרטגית היציאה הרוסית מסוריה. שני אירועים שהתרחשו השבוע, הרחק מאדמת סוריה המדממת, והצליחו להסית את אלומת האור לעבר הצורך הרוסי בפתרונה המוצלח והמהיר של המלחמה בסוריה.

האירוע הראשון היה הופעתו של הגנרל פיליפ ברידלאאב, המשמש כמפקד פיקוד אירופה (EUCOM) ומפקד כוחות נאט"ו (SACEUR) לפני ועדת הכוחות המזוינים של הסנאט ביום שלישי (03/08/2016), במהלכה דן הגנרל בהערכות כוחות נאט"ו באירופה לנוכח התעצמות האיום הרוסי. 

שתי נקודות עיקריות עלו בדיון:

  1. הגנרל הביע את רצונו לחידוש ההצבה הקבועה של בריגדה ממוכנת במזרח אירופה לאורך הגבול הרוסי. 
  2. הפנטגון מסר דו"ח על התקדמות תוכנית המודרניזציה של כלל מערכות הנשק הגרעיניות האסטרטגיות של ארה"ב.

תוכנית ההשבחה הזאת נועדה בין השאר לתת מענה לאיום הרוסי המתעצם ותעלה למשלם המסים האמריקאי כטריליון דולר לאורך 10 השנים הבאות.

על הארוע השני דיווחו רויטרס ושאר סוכניות הידיעות. ע"פ הידיעה, סגנית שר הביטחון טטיאנה שבטסובה, דיווחה שבכוונת רוסיה לקצץ 5% מתקציב ההגנה שלה עוד במהלך שנת 2016. זאת הפעם הראשונה מאז התמנה פוטין לתפקידו, בשנת 2000, שתקציב ההגנה הרוסית מקוצץ.

האפקט המצטבר של הסנקציות המערביות שהוטלו על רוסיה לאור התנהלות בחצי האי קרים ומזרח אוקראינה; הירידה החדה של 70% במחיר הנפט; והירידה בהשקעות בכלכלה הרוסית משנת 2012, משפיעות על מצב הכלכלה הרוסית. אמנם מעמדו של פוטין נותר יציב כשהיה, אבל הוא חייב לתת את דעתו להתפתחויות הנ"ל ולעובדה שהזמן לא משחק לטובתו, והשעון מתקתק.

הרוסים אינם יכולים להרשות לעצמם את ההשקעה הכלכלית הנדרשת, על מנת להשיג את מטרותיהם: שימור יתרונם הצבאי על פני צבאות המערב, אבטחת החזית המערבית, וההשקעות הנדרשות על מנת להשאיר את כוח המשלוח הרוסי בסוריה לאורך זמן. הרוסים צרכים פתרון מהיר בסוריה, דיפלומטי או צבאי, על מנת לשמור על מסגרת תקציבית סבירה מחד גיסא; ולבצר את ההישגים - הנובעים מההילה המחודשת של המעצמה הרוסית לה זוכים הרוסים בשנים האחרונות - מאידך גיסא.

קצת אחרי מינויו לנשיא בשנת 2000 הכריז פוטין על תוכנית אסטרטגית בשם רוסיה 2020. התוכנית כללה השקעות מסיביות בהצטיידות, מחקר ופיתוח שנועדו למודרניזציה של הצבא הרוסי. בין השאר' פיתחו הרוסים צוללת בעלת מאפיינים חמקניים (שם קוד נאט"ו – החור השחור), דור חדש של מטוסי קרב (שם קוד נאט"ו פלאנקר ופלאנקר סי) ודור חדש של טילי שיוט מתקדמים (שם קוד נאט"ו – קאנט Kh-55SM).

11111

[תמונת המקור]

בכלל המערכות נעשה שימוש במלחמה בסוריה. טילי השיוט נורו אל עבר מטרותיהם מאניות רוסיות ששיטו בים הכספי` אחת הצוללות הרוסיות פועלת בחודשים האחרונים מול חופי סוריה' כחלק מהצי הרוסי` באזור ומטוסי פלאנקר (שני הדגמים) הוצבו בסוריה כחלק מחיל המשלוח הרוסי.

אבל במרוצם לחידוש ימי הזוהר של האימפריה הסובייטית טעו הרוסים בחישוביהם. ב- 31 לצדמבר 2015 חתם הנשיא פוטין על מסמך האסטרטגיה הלאומית השנתי של רוסיה. אחד הדברים המוזכרים במסמך הוא הנכונות הרוסית לעשות שימוש בנשק גרעיני טקטי, על מנת לעצור תקיפה קונבנציונאלית של כוחות נאט"ו.

האסטרטגים הרוסים קבעו שלכוחות נאט"ו יש יתרון בשדה המערכה הקונבנציונלי. זאת, בניגוד להערכות של מכון ראנד, שצבא רוסיה יכול לכבוש את המדינות הבלטיות תוך 72 שעות ללא שייתקל בהתנגדות ממשית (https://goo.gl/GgauJz). על מנת לבטל את היתרון הקונבנציונלי המערבי' הרוסים מוכנים - לפחות הצהרתית - לעשות שימוש בכלי נשק גרעיניים טקטיים. התגובה האמריקאית לאיומים הרוסים האלה הייתה הצהרה מחודשת על תוכנית הפנטגון למודרניזציה של כ- 500 כלי נשק גרעיניים טקטיים ושדרוגם. כחלק מהתכנית יוחלפו 20 כלי נשק גרעיניים טקטיים - המוצבים בגרמניה - בפצצות מסוג B-61/12 במהלך שנת 2016.

האיום הרוסי - לשימוש בכלי נשק גרעיניים טקטיים בשדה המערכה הקונבנצינאלי - היה אחד הזרזים לבקשתו של הגנרל ברידלאאב להגברת הנוכחות הצבאית האמריקאית בקווי החזית החדשים, של מה שמתחיל להידמות כמלחמה הקרה החדשה. ההחרפה ההדדית ברמת האיומים, והעלויות המתלוות אליהן, הוא דבר שרוסיה לא יכולה להרשות לעצמה כלכלית, ואחד האיומים המרכזיים שעומדים לפני פוטין.

אם תתמוטט יוזמת השלום הבינלאומית בסוריה ותחודש הלחימה במרחב הסורי, הרוסים ימצאו את עצמם במלכוד. הם לא יוכלו להרשות לעצמם נוכחות צבאית לאורך זמן, לא יוכלו לסגת לפני שיושגו מטרותיהם, ולא יוכלו להתמודד עם מעורבות ישירה של כוחות נאט"ו במלחמה במרחב הסורי.

מעורבות ישירה של כוחות נאט"ו עומדת בבסיס האסטרטגיה החלופית - שפותחה בפנטגון ובמטה נאט"ו בבריסל - להתמודדות עם האיום הרוסי, ופתרון המצב הכאוטי בסוריה.

אם המערב בהנהגת הנשיא (בעוד 242 יום הנשיא לשעבר) אובאמה היה מנצל את הנחיתות הרוסית להשגת הישגים דיפלומטים - בדומה לגישתם של מתכנני המערכה האמריקאים - שיחות השלום בז'נבה על עתידה של סוריה, וההסכם אליו הגיעו במסגרתם, היו נראים אחרת לחלוטין.

ביצועי הכלכלה הרוסית גלויים. בשנת 2015 הקטנה כלכלה הרוסית ב 3.7%. הערכות המיטביות לשנת 2016 הם, שהגידול השלילי יימשך, גם אם בקצב קטן יותר מזה של 2015. ע"פ הדוחות של קרן המטבע הבינלאומית, האינפלציה השנתי ברוסיה לשנת 2015 היתה 15.4%. הקיצוץ המיידי של חמישה אחוז בתקציב ההגנה הרוסית - עליו הכריז הנשיא פוטין - הוא למעשה הרבה יותר גדול, אם מחשיבים גם את האינפלציה הרוסית הצפויה.

לשיקולים אלו יהיה משקל כבד בבחירת אסטרטגית היציאה הרוסית מסוריה!

מקורות והעשרה

4 thoughts on “אלעד רזניק: השעון הסורי המתקתק של ולדימיר פוטין

  1. אמיר ירום:
    יש פוזה ויש מגבלות מציאותיות, ואכן שני הדברים לא מתיישבים, למורת רוחם של אלו הרואים בפוטין מנהיג מצליח ודוגמה ל״משילות״

    • אבי אביב:
      פוטין יכול להיות גם כשלון , הביטוי המעטה בערכו באה בהיבט של ביקורת על נסיון לנבא את מעשיו מנקודת ראות וחשיבה שונים מאלו שהוא נמצא בהן.. לכן היומרנות בולטת.

  2. אבי אביב:
    לפוטין לא מתקתק שום שעון, את זה כותב המאמר לא הפנים…. פוטין נוהג תמיד באופן שמפתיע את כולם. יומרני לכתוב מאמר שכזה, בעיקר כשיש נסיון להמעיט בערכו של פוטין…..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *