אלעד רזניק: אפגניסטן – ההיבטים הצבאי והכלכלי

אפגניסטן וצינור הגז

[בתמונה: מפת אפגניסטן]

[לאוסף המאמרים על אפגניסטן ועוללותיה, לחצו כאן]

המשבר הפוליטי באפגניסטן, הועצם על ידי המשבר הכלכלי שחוותה אפגניסטן עקב נסיגת כוחות ארצות הברית ונאטו.

לאורך 13 השנים האחרונות, היה תזרים המזומנים מנוכחות הכוחות הזרים אחד מקטרי הצמיחה העיקריים של הכלכלה האפגנית. בשנת 2014 - לאחר הנסיגות הגדולות של הכוחות האמריקאים וכוחות נאטו - קטן התלג האפגני משמעותית, מגידול של 6.9% בשנה ל- 1.3%. 100,000 משרות נעלמו רק מסקטור התחבורה האפגני. משרות בתחום הבניה התפוגגו בקצב גדול הרבה יותר. מתחילת המעורבות האמריקאית באפגניסטן - לאחר אירועי ה- 11 בספטמבר - הזריקה ארצות הברית כ- 113 מיליארד דולר לכלכלה האפגנית. רוב הכסף נעלם בסבך ההונאות והשחיתות במסדרונות הפוליטיקה.

המשבר הכלכלי - במקביל לחידוש בפעילות הטאליבן והופעת דאעש בזירה האפגנית - יצרו גל גדול של פליטים שעוזבים את המדינה, מרביתם לאירופה, וזאת למרות הידוק סידורי הביטחון בגבולות עם פקיסטן ואיראן. פליטים אפגנים מהווים את קבוצת הפליטים השנייה בגודלה, המגיעה לאירופה (הסורים הם הקבוצה הגדולה ביותר).

מאז הראשון בינואר 2016, כ- 30,000 פליטים אפגנים הגיעו רק ליוון. הצעתו של הג'נרל קמפל לחדש את האופנסיבה האווירית בכלל רחבי אפגניסטן אל מול הטאליבן (ראה את מאמרי הקודם) הינה האופציה הרעה פחות אל מול התמשכות גלי הפליטים האפגנים, המתדפקים על שערי אירופה.

במהלך שנת 2015 אישר הנשיא אובאמה תקיפות צבאיות באפגניסטן, אבל זאת רק אל מול כוחות דאעש, ורק במזרח אפגניסטן, וגם זאת לאחר דיונים שנמשכו כמעט כשנה בינו לבין יועציו. האישור לחידוש התקיפות - גם אל מול כוחות הטאליבן (אם יגיע) - ישנה את המצב הצבאי, יוביל לשינוי המצב הפוליטי, ויצמצם משמעותית את גל הפליטים.

הדיון בממשל על התכנית החלופית לאפגניסטן - אם יכשלו שיחות הפיוס הפנים אפגניות - מתמקד בשני דברים כרגע:

  • קריאה להפעלת כוח גדול יותר אל מול העליה בכוחות של הטאליבן;
  • סיוע כלכלי רחב יותר לפליטים שכבר עזבו את האזור.

לפני הבית הלבן עומדים פתרונות נוספים, אחד מהם הוא שיתוף פעולה אזורי עם סין ורוסיה במסגרת ארגון שנחאי לשיתוף פעולה (SCO). הארגון הוקם בשנת 2001 על ידי סין, רוסיה, קזחסטן, קריגיזסטן, טג'יקיסטן ואוזבקיסטן, ומטרתו היא הידוק שיתוף פעולה הפוליטי, כלכלי וצבאי באזור. בשנת 2005 הצטרפו לארגון הודו, פקיסטן ואירן כחברות משקיפות. עם הסרת הסנקציות מעל איראן, היא צפויה להפוך לחברה מלאה.

thediplomat_2015-12-14_22-10-55-386x289

[בתמונה: ארגון שנחאי לשיתוף פעולה (SCO)]

המדינות החברות ב- SCO גובלות באפגניסטן, ויש להן אינטרס גדול בהפיכת אפגניסטן למקום יציב פוליטית וצבאית. כלל התכניות לפיתוח כלכלי באזור - הכוללות, בין השאר, פרויקטי תשתית גדולים, כמו צינור הגז מאסיה לאירופה - מחייבים כתנאי בסיסי להשלמתם את יציבותה של אפגניסטן.

שיתוף פעולה עם מדינות ה- SCO ייתן לבית הלבן מנוף השפעה משמעותי לקידום היציבות הביטחונית והכלכלית באפגניסטן.

[לאוסף המאמרים על אפגניסטן ועוללותיה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *