פנחס יחזקאלי: למה רצח תאיר ראדה הפך לקונספירציה?

תאיר ראדה

[תאיר ראדה. המקור: באדיבות המשפחה]

[לקובץ המאמרים על רצח תאיר ראדה, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 15 ביולי 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

פרשת הרצח של תאיר ראדה ז"ל נכנסה להיכל הכבוד של הקונספירציות, ושם תישאר לעד. בגינה סביר להניח כי רומן זדורוב לא יסיים את חייו בכלא.

קונספירציה מהי?

תיאורית קונספירציה או תיאורית קשר או טענת מזימה (Conspiracy Theory) מסבירה מצב או אירוע באופן מהפכני, הנראה כסותר את הממצאים הגלויים לעין. זאת, על בסיס ההנחה, שגורמים רבי כוח מסתירים את האמת ומונעים את חשיפתה לציבור.

תאוריות מסוג זה נדחות בדרך כלל על ידי רוב העוסקים בתחום, משום שתאוריה - המבוססת על הממצאים באופן ישיר - נראית סבירה יותר מן ההנחה, שאותם ממצאים עוותו על ידי התארגנות חשאית. ההפך מ- תיאורית קונספירציה הוא אירוע שנוהל ב- שלומיאליות ממסדית.

[בתמונה: שקט, קונספירציה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

קודם עובדות

  • ב־6 בדצמבר 2006 נתגלתה גופתה של תאיר ראדה - בת 13 וחצי (ראו תמונה משמאל) - מוטלת בתא בשירותי הבנות של בית הספר התיכון היחיד בעיר, 'נופי גולן'. ב־11 בדצמבר.
[בתמונה: תאיר ראדה ז"ל. הפרשה הזו עוד תכה הדים בקרבנו הרבה שנים... מקור התמונה: אלבום פרטי. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
  • כשבוע לאחר הרצח עצרה המשטרה את רומן זדורוב, פועל בניין בן 29 שעבד בשיפוצים בבית הספר.
  • לאחר שמונה ימי חקירה, כינסה המשטרה מסיבת עיתונאים שבה הודיעה כי זדורוב הודה ברצח בפני מדובב ואף שיחזר את המעשה.
  • למחרת הפרסום חזר בו זדורוב וטען כי הודה ברצח בלחץ החוקרים.
  • זדורוב הורשע בבית המשפט המחוזי.
  • הוא ערער לעליון והסנגוריה הביאה ראיות חדשות לחפותו. התיק הוחזר על ידי שופטי העליון למחוזי, והוא הורשע שם בשנית.
  • הוא פנה שוב לעליון ובית המשפט דחה ברוב של שני שופטים נגד אחד את הערעור, והותיר את פסק הדין המרשיע על כנו.
  • נושא 'הספק הסביר' שעלה בהרשעתו של רומן זדורוב ברצח תאיר ראדה הוביל את פרקליטיו להגיש בקשה לדיון נוסף, הפעם בהרכב מורחב של בית המשפט העליון. הבקשה נומקה בסתירות בתיק ובהתעלמות מראיות.
  • עורך דינו של זדורוב, ירום הלוי, פנה למכון לרפואה משפטית, בנוגע לממצא דמי של המנוחה, אשר נתגלה גם בתא הסמוך לזה שבו בוצע הרצח. בעקבות פנייתו, הודתה פרקליטות המדינה כחודש לאחר מכן, ב-20 בינואר 2019, כי אכן נפלה טעות בקטלוג המוצגים, וכי אכן נפלה טעות בחקירה.
  • ב-23 באוקטובר 2019 הגיש ירום הלוי, בקשה למשפט חוזר.
  • במאי 2021 שופט בית המשפט העליון חנן מלצר (ראו תמונה משמאל) הורה על עריכת משפט חוזר לרומן זדורוב. זאת בעקבות חוות דעת של מומחה שהציגה ההגנה, לפיה טביעת דם שנמצאה בתא השלישי, שאינה שייכת לזדורוב, היא עקבה של אדם שנכח בזירה בסמוך לרצח ולא של מחלץ אלמוני.
[תמונתו של השופט, חנן מלצר, באדיבות אתר בתי המשפט]
  • הפרקליטות 'הרימה את הכפפה' והחליטה לגשת למשפט חוזר...
וברור, שטרם נאמרה המילה האחרונה בפרשה זו.

[מקור התמונה: Photo by Stefan Doncean from Pexels]

למה נוצרת קונספירציה?

אופן החשיבה של אנשים - בוודאי באירועים שבהם הם אינם שולטים בכל הפרטים - הוא ליניארי. זה התוצר של המודרנה וההסתמכות על השכל. בכל פעם שיש בעיה מורכבת, יש לנו נטייה מולדת לפשט בעיות ממורכבותן ולהפוך אותן ליחסים פשוטים של סיבה-תוצאה. מערכת ליניארית מתנהגת באופן צפוי.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

אנו מצפים שחקירת פרשית רצח תתנהל, כמו בסרטים, באופן צפוי, ושכל סימני השאלה יתכנסו לסוף הטוב, שבו האיש הרע נחשף ובא על עונשו. חשיבה קונספירטיבית מכה שורשים, כאשר מרכיב אי הוודאות אינו מאפשר לנו לבצע את ההטיה הזאת.

מרגע שמרכיבי התבשיל נרקחו והעניין 'נתפס', הקונספירציה רצה באופן ויראלי (עשרות אלפי אנשים), ו'מדביקה' את אלה בציבור, שמבנה אישיותם מתאים לסיפורים כאלה, או שהם מזהים הזדמנות להעצמה עצמית, ו'תופסים טרמפ' על האירוע: מאנשי חוק בדימוס ועד חברי כת השטן או מעלים באוב למיניהם, שטוענים כי יש בידיהם מידע חדש.

מכאן שכל סנגור טוב יעשה שירות עצום ללקוחו אם ינסה ליצור את התנאים שיהפכו אירוע לקונספירטיבי. רק שהעניין אינו פשוט כל כך. הקונספירציה הפלילית המשמעותית האחרונה ש'תפסה' לפני פרשת תאיר ראדה הייתה ב- 1993, ברצח חנית קיקוסקונספירציה על רצח רבין היא פוליטית. סיפור שונה מעט...).

[להרחבת המושג 'ליניאריות', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'חוסר ליניאריות', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי STOCK_MASTER_7 לאתר Pixabay]

מהו המתכון היוצר אירוע קונספירטיבי?

ארבעה מרכיבים בסיסיים יוצרים קונספירציה:
  1. בראש ובראשונה, חשיפה תקשורתית עצומה של האירוע;
  2. רמת אי וודאות גבוהה: כאשר המידע על ההתרחשויות לקוי בחסר או שמקורות שונים לגביו סותרים זה את זה, גם אם בפרטים זניחים ומעוטי חשיבות.
  3. התנהגות בעייתית ו/או שלומיאלית של הממסד, שיוצרת חשדנות כלפי גופים בצמרת השלטון או באמצעי התקשורת. ככל שהתאוריה מניחה שמסתירי האמת הם בעלי עוצמה גדולה יותר, היא נעשית חסינה יותר מפני הפרכה, משום שקל לה יותר להסביר ממצאים הסותרים אותה בפעילות מכוונת.
  4. ומזל, כדי שהתבשיל יהפוך לויראלי, ושכל בעלי האינטרס וה'מוזרים' ברשת יחברו אליו.
איך נוצרת קונספירציה

[הכרזה: ייצור ידע]

האלמנטים הקונספירטיבים בפרשה הזו

התנהגות בעייתית ו/או שלומיאליות של מערכת האכיפה

  •  השימוש שעושה המשטרה במסיבות העיתונאים לצורך יחסי ציבור הפך לחרב פיפיות ומייצר אי אמון. המשטרה הודיעה על פענוח הרצח במסיבת עיתונאים חפוזה, שכוונה למהדורת החדשות של השעה 20:00 בערב בערוצי הטלוויזיה. בעוד מצלמות המשטרה מסיימות לצלם את זדורוב משחזר את הרצח, יצא מפקד המחוז הצפוני במשטרה ניצב דן רונן אל העיתונאים, והכריז על פענוח הפרשה, שהסעירה את המדינה והדירה שינה מעיניהם של תושבי קצרין.
  • העדות במשפט של הפתולוגית, ד"ר מאיה פורמן-רזניק, בסוגיית הסכין ששימשה לרצח (השאלה אם תאיר ראדה ז"ל נרצחה בסכין יפנית, כפי שטען זדורוב בחקירתו, או בסכין משוננת), ההשתלחות עליה מצד בית המשפט, והתנגדות הפרקליטות להעסקתה במכון, נתפסו בהקשרים קונספירטיבים, במידה רבה של צדק.
[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי xboctoba לאתר Pixabay]
  • העובדה, ששלושת שופטי בית המשפט העליון העדיפו את חוות דעתה של ד"ר מאיה פורמן-רזניק בנוגע לסוג הלהב, ואף מתחו ביקורת על ההחלטה הקודמת ואת הצורה בה התייחסו אליה שופטי המחוזי, שבין היתר אמרו כי חוות דעתה רשלנית, לקויה, מרובת כשלים ומגויסת לתוצאה. "מן הראוי כי בית המשפט יפגין ויעדן את סגנון הביקורת המופנית על ידו כלפי העד", ציינו השופטים.
  • מאבק השליטה במכון לרפואה משפטית - והעברת האחריות עליו מד"ר יהודה היס, שאחראי על חוות הדעת הרשמית ליריבו ד"ר חן קוגל - העלו טענות להתערבות של הפרקליטות בהשפעה על חוות דעת בפרשת זדורוב.
  • תחקיר תכנית הטלוויזיה עובדה - שבו נשמעה קלטת שהוסתרה ע"י הפרקליטות מבית המשפט, ובה עדות דרמטית של רופא מתוך המכון לרפואה משפטית, שסיפר כי בעוד הדיונים בבית המשפט המחוזי בפרשת ראדה התקיימו, הוא התייצב בפני כותב חוות הדעת ואמר לו כי הוא טועה, וכי דווקא חוות דעתה של ד"ר פורמן צודקת.
  • התבטאויות של אנשי חוק הסוגיה. למשל זו של השופט המחוזי לשעבר, שלי טימן, לפיה, יש בעיית יושרה במערכת המשפט, וכי, השחזור של זדורוב הזוי (תכנית 'מבט שני' בערוץ הראשון, לאחר ההרשעה השנייה בבית המשפט המחוזי בנצרת):

רמת אי וודאות גבוהה מהרגיל

  • עורכי דין ובעלי אינטרסים שונים הפריחו בתקשורת מידע שונה ושמועות. כתוצאה מכך, הסתובבו שמועות עקשניות שלפיהן זדורוב חף מפשע, ומי שלמעשה ביצעו את הרצח הנורא, או לפחות יודעות את האמת ומסתירות אותה, הן חברותיה לכיתה, ובראשן, נופר בן דוד (שאביה פנסיונר של המשטרה). בין היתר נטען כי ההערכה הראשונית של המשטרה הייתה, שמה שהוביל לרצח היה אלימות בין בני נוער; ושבן דוד הובילה חרם על ראדה לפני מותה.
  • חילוקי הדעות בתוך משפחת ראדה בין ההורים השכולים, אילנה ושמואל ז"ל - שטענו טענות מנוגדות באשר לזדורוב, ואף העסיקו חוקר מז"פ פרטי לבדיקת הראיות - שפכו שמן על מדורת הספק בפרשה הזאת.
  • תלמידים בבית הספר שלחו הודעות אנונימיות חסרות שחר, שעברו כמו אש בשדה קוצים, ועוררו גלי ניחושים.
  • הפייסבוק התמלא בהודעות קונספירטיביות. לדוגמה:
תיאוריות קונספירציה
  • אוליגרך אנונימי שהחליט לממן את ההוצאות המשפטיות של משפחת זדורוב, כי הוא מאמין שזדורוב נפל קורבן לעלילה, כי הוא ממוצא אוקראיני.
  • העובדה שפסק הדין של העליון היה ברוב קולות ולא של כל השופטים.
  • העובדה שהתקשורת מלבה, בשל האינטרסים שלה, את אווירת הקונספירציה. למשל, תכנית עובדה, אותה כבר הזכרנו, ותכנית 'מבט שני' (הערוץ הראשון) על הפרשה, במרץ 2014:
  • יותר מעשרים סרטי וידאו הועלו לערוץ יו טיוב בפרשה זו, כולם מעלים ספקות באשר לפרשה...

וכמובן, היה מזל, וכל החומרים הללו תפסו לגל אדיר של ספקנות, שבסופו ימצא את עצמו זדורוב - אשם או חף מפשע - מחוץ לסורגים...

[לקובץ המאמרים על רצח תאיר ראדה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “פנחס יחזקאלי: למה רצח תאיר ראדה הפך לקונספירציה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *