המפכ"ל צודק: יאח"ה יכולה להפיל ממשלות!

יאחה יכולה להפיל ממשלות

[מקור הצילום: חטיבת דובר משטרת ישראל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה: CC BY-SA 3.0]

[לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

שינוי מרענן לטעמי: המפכ"ל שלנו איננו פוליטיקלי קורקט! בטקס לקריאת רחוב על שמו של תנ"ץ אפרים ברכה ז"ל בעיר מודיעין אמר אלשיך: "לא במקרה יאח"ה נולדה ב- 1975 וכבר ב- 1977 הממשלה נפלה... היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) יכולה להקים ולהפיל ממשלות בישראל". האם המפכ"ל צודק? חד משמעית כן!

פוטנציאל ההשפעה של המשטרה על הפוליטיקה עצום. נבחרי ציבור וגם עובדי ציבור יעשו הכל להציב במקומות הנכונים את האנשים ה"נכונים" מבחינתם (משמע, הלא נכונים מבחינה ציבורית!).

מי שסבור שהמסע נגד מפקד להב 433, ניצב רוני ריטמן - ועיתויו - נבע מהתקוממות כנגד הטרדות מיניות; ומי שסבור שהגיבוי שקיבל ניצב רוני ריטמן מהמפכ"ל נובע מאטימות לנושא ההטרדות המיניות, הוא תמים או חסר ידע או שניהם!

.

הקמתה של יחידה מיוחדת לטיפול בשחיתות שלטונית של פוליטיקאים היה הדבר האחרון שביקש המפכ"ל לשעבר, שאול רוזוליו, לעשות באפריל 1975. הצורך העיקרי שעמד לנגד עיניו היה עבירות הצווארון הלבן שהיו מתוחכמות מידי עבור החוקרים ה'רגילים' בתחנות המשטרה, וחייבה גיוס אנשים בעלי כישורים מיוחדים. בראשה גם העמיד (ליתר ביטחון) אדם בסוף הקריירה המקצועית שלו, את סגן ניצב בנימין זיגל (בתמונה משמאל). ובאמת, אחת החקירות הראשונות שניהלה היחידה החדשה הייתה בעניין קריסת בנק ארץ ישראל בריטניה, והעבירות שביצע מנכ"לו, יהושע בן ציון, שהובילו לקריסת הבנק.

אבל החיים מלאי הפתעות. זיגל התגלה כרחוק מתדמית הפנסיונר שהודבקה לו. בתבונתו חבר ליועץ משפטי חדש, צעיר ושאפתן, אהרן ברק, והיחידה הפכה לאימת הפוליטיקאים. הפרשיות הללו - שהובילו בסוף לקיצוץ כנפי היחידה, לרדיפה אישית של זיגל ולפיטורי המפכ"ל, הרצל שפיר - מתועדות בצורה מרתקת בספרו של דובר המשטרה לשעבר, ברוך לשם: "זיגל" (ראו תמונת כריכה משמאל).

האם צודק המפכ"ל בכך ש"לא במקרה יאח"ה נולדה ב- 1975 וכבר ב- 1977 הממשלה נפלה"? למהפך כמו זה שהתחולל בישראל? גרמה מטבע הדברים הצטברות של מגוון של גורמים. אולם אין ספק שפרשיות השחיתות של אישים מרכזיים במפלגת העבודה, בעיקר כמו המועמד לנגידות בנק ישראל, אשר ידלין, ושר השיכון אברהם עופר - שהסתיימו במאסרו של ידלין ובהתאבדותו של עופר - היו גורם משמעותי לקריסה.

אבדן השלטון היה גם סוף עידן התמימות של הפוליטיקאים. השר הממונה על המשטרה מטעם מפלגת העבודה, שלמה הלל, גיבה את המשטרה ללא מיצרים. התוצאה: הוא איבד את משרתו, ומפלגתו איבדה את מעמדה כמפלגת שלטון יחידה. את הלקח הזה הפנימו הפוליטיקאים היטב. כשהשר שבא אחריו, יוסף בורג, הבין בפרשית השר ממפלגתו, אהרן אבו חצירא שזיגל לא יעצור שם, לא היסס לפטר את המפכ"ל הרצל שפיר; להציב בראש יאח"ה אדם לא מתאים (מסורת שהשתרשה מאז. מינויים מוצלחים בדיעבד של ראשי יחידות חקירה ארציות, היו רק בטעות...); לבצע "רפורמה מקיפה" ביאח"ה, שאחריה כבר לא הייתה מסוגלת לפעול עצמאית; ולהתנכ"ל אישית לקציניה.

למשפט שאמר המפכ"ל צריך להיות המשך, שלא נאמר ע"י אלשיך: מפכ"לים שמעזים לגבות את יאח"ה מול לחצים בחקירות פוליטיות משלמים בכסאם. משטרת ישראל ידעה שלוש דוגמאות כאלה, שלושתם של קציני צבא שחשבו לתומם שדוגמה אישית והתייצבות בראש המחנה הם ערך גם במשטרת ישראל:

  • המפכ"ל לשעבר, הרצל שפיר פוטר, כאמור, בגין "תפקוד לקוי ואי אמינות" לדברי השר הממונה, יוסף בורג (פורמלית היה מדובר באי הארכת הקדנציה מעבר לתקופת הניסיון של שנה). ברקע הפיטורין היה הגיבוי שקיבל ראש יאח"ה זיגל מהמפכ"ל בחקירותיו נגד הפוליטיקאים, פרשת "אפרסק" שהחשידה את בורג ומפלגתו בכך, שהשר מנצל את מעמדו במשרד הפנים לגרום  לרשויות מקומיות שונות להעביר כספים ממשרד הפנים למוסדות המפד"ל.
  • מפכ"ל אחר, יעקב טרנר, הועבר מתפקידו וטען, כי הסיבה היא שסירב לדרישת השר הממונה דאז, משה שחל, להחליף את צוות החקירה בפרשת דרעי.
  • כהונתו של מפכ"ל נוסף, אסף חפץ, לא הוארכה על רקע כעסו של השר הממונה דאז, אביגדור קהלני, שלא עודכן על כוונת המשטרה להמליץ בפני הפרקליטות להגיש כתב אישום כנגד ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, על פרשת "בר און חברון"[1] ועל שסירב ללחצי גורמים פוליטיים, לרסן את החוקרים" (יחזקאלי ושלו, 2000).
שלושה מפכלים ששילמו בכסאם

[התמונות נלקחו מאתר משטרת ישראל]

אם פרשת המכתב - המסמן פוליטיקאים הנחשדים בשחיתות (ראה יחזקאלי, 2016) - תמשיך לצבור תאוצה, ייווצר מן הסתם לחץ פוליטי לסיים את כהונתו של ראש אח"ק מני יצחקי. אז, עלול להיות גם רגע המבחן של המפכ"ל אלשיך. אם יתעקש לגבות את יצחקי ואת אגף החקירות, הוא עלול למצוא את עצמו בצד הדרך...

[לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

העשרה

2 thoughts on “המפכ"ל צודק: יאח"ה יכולה להפיל ממשלות!

  1. פיני יקר,
    חבל שאתה לא מציג מידע ומקורות על הניתוח שלך. מידיעה אישית ומעבודה קרוב עם רוזוליו ועם שפיר – רוזוליו במפורש כיוון גם לשחיתות, שפיר הועף מעוד סיבות וזיגל ממש לא היה בסוף הקריירה שלו: הוא מונה בדיוק בגלל עצמתו ויכולותיו המוכחות.

    • הי אראלה… איזה כיף שאת כאן…
      ברוך לשם בספרו "זיגל" (תל אביב: מעריב, 1988) כותב בע' 35: "סגן ניצב בנימין זיגל, שהיה נדמה כי הקריירה המשטרתית שלו עומדת על סף הספד, הוצא מן הארון…".
      זיגל עצמו, בראיון שביצעתי איתו לאחר שפרש, טען שלדעתו אחת הסיבות למינויו הייתה שהוא לא יעשה להם בעיות, ואם היה המפכ"ל יודע איזה רעש הוא הולך לגרום, היה ממנה, מן הסתם, מישהו אחר…
      אם יש לך סיפור אחר בשבילי, אני תופס טייפ ונוסע לחיפה מחר…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *