יאיר רגב: טרור איננו פשיעה

תיעוד חקירות בטחוניות

[הצילום למעלה מתוך אתר העוקץ. לא מוזכר שם הצלם]

יאיר רגב

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה - הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

*  *  *

מן התקשורת למדנו כי המשרד לביטחון הפנים הפיץ בימים אלה הצעת חוק. שתאפשר לפטור את חוקרי המשטרה מתיעוד קולי וחזותי של חקירות ביטחוניות שמתבצעות, על פי רוב, בשיתוף שירות הביטחון הכללי (שב"כ).

ב-2003 נכנס לתוקפו חוק המחייב את המשטרה לתעד כמעט את כל חקירותיה באופן חזותי וקולי. מאז, בהתמדה, אישרה ועדת החוקה פטור מתיעוד חקירות ביטחוניות שהוארך אחת לכמה שנים. מדובר בניסיון נוסף של המשרד לקדם הצעה קבועה בנושא, לאחר שוועדת החוקה של הכנסת דחתה ביוני שעבר בקשה קודמת להאריך את תוקף הפטור בחמש שנים, ואפשרה להאריכו בשנה וחצי בלבד.

בספטמבר האחרון, צוות ממשלתי שעסק ביישום המלצות דו"ח ועדת טירקל שבחנה את יעילות מנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל בדבר ביצוע לכאורה של פשעי מלחמה, קיבל את עמדת שב"כ, לפיה אין לבצע תיעוד חזותי מלא של המתנהל בחדרי החקירות של הארגון. בכך, דחה הצוות את המלצות ועדת טירקל עצמה וכן את עמדתם של ראשי שב"כ קודמים כיובל דיסקין (ליס, 2016).

למרות הקושי להעביר את החוק, הדרישה לוותר על תיעוד החקירות במקרים אלה צודקת מאוד, כיוון שתיעוד כזה יפגע פגיעה ממשית באיכות החקירה וביכולת לחקור עבירות ביטחוניות, ובכך, יפגע ביכולת הסיכול של איומי טרור. הוראת השעה, לפיה לא תחול החובה לתעד חקירת חשוד בתיעוד חזותי או קולי על חקירת חשוד בעבירת ביטחון, נחקקה בשעתו לאחר שנמצא כי בנסיבות המיוחדות של חקירה ביטחונית, בה ההתמודדות הנה מול ארגוני טרור קיצוניים ומאורגנים, תיעוד כאמור עשוי לפגוע באופן ממשי באיכות החקירה וביכולת חקירת עבירות ביטחוניות ובכך לפגוע באופן ממשי ביכולת הסיכול של איומי טרור.

ההתמודדות עם פעולות טרור היא בעלת מאפיינים הייחודיים לפעילות זו. כך למשל, חלק ניכר מהנחקרים בעבירות ביטחון הם חברים בארגוני טרור מסודרים, בעלי היסטוריה ארגונית ומכוונים אידאולוגית להשגת מטרה פוליטית. פעמים רבות עוברים נחקרים בעבירות ביטחון פעולות הכנה מאורגנת על ידי ארגון הטרור, המכוון אותם להתמודד עם פעולות החקירה ותחבולותיה. יכולותיהם ה'מודיעיניות' של ארגוני הטרור הולכות ומשתכללות, ככל שגדלה כמות המידע והתיעוד אליהם הם נחשפים. תיעוד חזותי וקולי של חקירות ביטחוניות עשוי לסייע לאותם ארגונים להפיק לקחים באופן מידי מהמתרחש בחקירה, ובכך לחזק את היערכותם לקראת חקירות נוספות, ולגרום לסיכול פעולות חקירה עתידיות. נוסף על כך, תיעוד חקירות בעבירות ביטחון עשוי להרתיע נחקרים מפני מסירת מידע, בשל החשש כי שיתוף הפעולה עם הרשות החוקרת יתגלה לחבריהם ולארגון הטרור באופן גלוי וברור, באמצעות התיעוד החזותי או הקולי, אשר יועבר כחומר חקירה. המצב הזה כבר מתקיים, הלכה למעשה, במשפטיהם של חברים בארגוני פשיעה...

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *