אבי הראל: רוזוולט, מקדונלד ושואת יהדות אירופה

[בתמונה: הנשיא רוזוולט. הצילום נוצר והועלה לויקיפדיה על ידי FDR Presidential Library & Museum. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 2.0]

[בתמונה: הנשיא רוזוולט. הצילום נוצר והועלה לויקיפדיה על ידי FDR Presidential Library & Museum. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 2.0]

הסרט 'קול באפלה' של שולי אשל, מביא עדות ממקור ראשון אודות יחסו של הנשיא האמריקני, פרנקלין דלנו רוזוולט, כלפי היהודים לפני מלחמת העולם השנייה ובמהלכה. הסרט מציג הוכחות לכך שרוזוולט הקשה על מתן אשרות הגירה לארצות הברית לפליטים היהודים. בסרט נחשפת דמותו של הדיפלומט אמריקני, ג'יימס מקדונלד - לימים השגריר האמריקני הראשון בישראל - שכתב בזיכרונותיו אודות תפקידו של הנשיא רוזוולט בתחום זה. כתבים אלה התגלו בדרך מקרה בשנת 2003, עת בתו של מקדונלד ערכה סדר בחפציו.

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן]

עודכן ב- 27 בינואר 2023

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

*  *  *

פרנקלין דלאנו רוזוולט (Roosevelt; 1945-1882) היה נשיאה ה-32 של ארצות הברית. שנות כהונתו הראשונות התרכזו במאבק בשפל הכלכלי הגדול, שפרץ בשנת 1929. רוזוולט התמודד עם המשבר הכלכלי באמצעות תוכנית הניו דיל, שכללה הרחבה ניכרת במעורבות הממשל הפדרלי במשק והגדלת המגזר הציבורי.

לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, דאג רוזוולט לאספקה שוטפת של ציוד צבאי ואזרחי לבריטניה, לסין ולברית המועצות, וסייע בכך לעמידתן האיתנה כנגד מדינות הציר. לאחר הצטרפותה של ארצות הברית למלחמה - בעקבות מתקפת הפתע היפנית על פרל הארבור (1943) - הפגין רוזוולט מנהיגות ונחישות, והוביל את ארצו, בשותפות עם יתר בעלות הברית, לניצחון במלחמה.

[לקובץ המאמרים בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן]

[בתמונה: הנשיא רוזוולט בעת נאומו מול שני בתי הקונגרס לאחר המתקפה על פרל הארבור. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: הנשיא רוזוולט בעת נאומו מול שני בתי הקונגרס לאחר המתקפה על פרל הארבור. התמונה היא נחלת הכלל]

הסרט הדוקומנטרי 'קול באפלה' של שולי אשל

[בתמונה משמאל: שולי אשל. התמונה היא צילום מסך]

בקרב יהודי אמריקה היה לרוזוולט מעמד מיוחד, שכן, מדיניות הפנים שלו תאמה את השקפותיהם בסוגיות חברתיות. תמיכתם ברוזוולט יצרה את המסורת, לפיה יהודי ארה"ב מצביעים למועמד המפלגה הדמוקרטית.

אולם יחס חם זה התערער במקצת בעטייה של השואה ומימדיה, מול אי הצלחת פעילותו של הנשיא רוזוולט בעניין קליטת הפליטים היהודים, קודם ובזמן המלחמה.

בסרט הדוקומנטרי 'קול באפלה' של שולי אשל (ראו תמונה משמאל), מצויה עדות ממקור ראשון אודות יחסו של הנשיא כלפי היהודים הנצורים באירופה.

[בתמונה משמאל: שולי אשל. התמונה היא צילום מסך]

הסרט מציג הוכחות לכך שרוזוולט היה מודע לעובדה, ששערי ארצות הברית נחסמו בפני יהודי אירופה בעת שביקשו לברוח ממנה בעוד מועד. יתרה מזאת, חברו האישי של הנשיא, ברקינרידג' לונג (Breckinridge Long) - שמונה על ידו לראש מחלקת האשרות במחלקת המדינה האמריקנית - טרפד בהדרגה ובשיטתיות את מכסות הוויזות ליהודים מאירופה. כתוצאה מכך, נאלצו אותם אלפי היהודים לשוב על עקבותיהם לארצות אירופה הכבושה בידי הנאצים, הישר אל מותם הוודאי.

ג'יימס מקדונלד - קול באפלה...

[תמונתו של ג'יימס מקדונלד היא נחלת הכלל]

בסרטה חושפת שולי אשל את דמותו של הדיפלומט אמריקני, ג'יימס מקדונלד (1964-1886) (ראו בתמונה משמאל), שכתב בזיכרונותיו אודות אוזלת היד של הנשיא פרנקלין רוזוולט בעצירת השואה בעוד מועד, וחדלונו דבר אי קליטתם של מהגרים יהודים. כתבים אלה התגלו בדרך מקרה בשנת 2003, עת בתו של מקדונלד ערכה סדר בחפציו.

[תמונתו של ג'יימס מקדונלד משמאל היא נחלת הכלל]

מקדונלד היה בין הנציגים האמריקנים הרשמיים הראשונים שנפגשו עם היטלר אישית, כבר בשנת 1933. במפגש אישי זה הוא שאל את היטלר אודות יחסו ליהודים. זה האחרון התחמק מתשובה ישירה, אולם ככול שהשיחה התארכה, פלט המנהיג הגרמני את דעתו האנטישמית הארסית אודות היהדות ומהם תוכניותיו כלפיה.

מקדונלד הבין מיד כי בכוונתו של היטלר להשמיד את יהדות אירופה, ועם מידע זה הוא מיהר להיפגש עם הנשיא רוזוולט והתריע בפניו כי שואה עומדת לקרות לעם היהודי באירופה. כאמור הנשיא רוזוולט לא עשה מאומה בעניין קליטתם של הפליטים היהודים בארצו או בארצות אחרות.

בעקבות הדברים ששמע, ניסה מקדונלד לעזור לפליטים היהודים מגרמניה ככל יכולתו, גם במסגרת תפקידו כנציב העליון לפליטים מטעם חבר הלאומים.  שוב ושוב - מעל כל במה ציבורית - חזר מקדונלד והתריע בפני מנהיגי העולם, על האסון העומד להתרחש, אותו חזה מראש, אך מנהיגים אלה, שהקשיבו לו בנימוס רב לא עשו דבר וחצי דבר בקשר לקליטת מהגרים יהודים, או לא ששו לבלום את מזימותיו של היטלר קודם למלחמת העולם השנייה, ובמהלכה.

לאחר תום מלחמת העולם השנייה, מינה הנשיא טרומן את מקדונלד בשנת 1948, לציר ואחר כך לשגריר הראשון של ארה"ב בישראל. כך היה למקדונלד תפקיד מכריע, הן במתן סיוע למדינה שאך זה קמה, והן בייסוד הקשרים האמיצים בין מדינת ישראל לארה"ב, שכיום הם נראים כמובנים מאליו (ראו ראיון עימו בסרטון היו-טיוב למטה):

האם היה הנשיא רוזוולט אנטישמי?

לפי שולי אשל, התשובה חיובית. סיוע לדעתה ניתן גם למצוא בספרו של ד"ר רפאל מדוף, מבכירי מכון ויימן ללימודי שואה בוושינגטון - פרנקלין דאלנו רוזוולט והשואה - הפרת אמון. מדוף החמיר עם רוזוולט וטען כי הנשיא הפגין יחס אדיש ולעתים עוין לטרגדיה של יהדות אירופה. הוא האשים את רוזוולט כמי שעמד מאחורי ההגבלות על ההגירה היהודית לארה"ב, וציטט אמירות סמי אנטישמיות - שהשמיע הנשיא בקרב חוג מקורביו - שחלקן לא פורסם עד היום.

מנגד, היסטוריונים רבים אחרים חושבים אחרת, ולדעתם לרוזוולט הייתה דאגה אחת ויחידה, והיא לנצח במלחמה. שאר הבעיות הנלוות לדרך לניצחון, נראו לו שוליות.

כך או אחרת, הסרט 'קול באפלה' מעורר השראה ומחשבה, ומדגיש כי גם קול של אדם בודד יכול לגרש חושך גדול...

.

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות

6 thoughts on “אבי הראל: רוזוולט, מקדונלד ושואת יהדות אירופה

  1. Yuri Margulis:
    לאור האנטישמיות העולמית ושיוויון הנפש הרגיל הנמשך כבר מאות שנים שדמם של היהודים הפקר אז וגם היום, שערי מדינות המערב היו נעולות בפני היהודים שניסו להמלט מהנאציזם וגם שערי ארץ ישראל נאטמו ע"י המנדט הבריטי בפני פיליטים יהודים וניצולי השואה .

  2. יוסי פלד:
    אני מודה. שלא קראתי את כל המאמר אך על פניו אין מקום להשוואה. לפליטים יש את אירופה כמקום מפלט. היהודים נמלטו על נפשם בשאיפה לחיות ולהשתלב מה שאיננו רואים ושומעים מצידם של הפליטים המוסלמים המבקשים להשליט את אורח חייהם ותרבותם. בכח זרוע ולא מתוך כוונה להשתלב. ראה את הפליטים אצלנו המכריזים כי הם בעלי הבית וכן באירופה הפחד מפניהם שולט. אין מקום להשוואה ולו חיינו בארהב היינו מסכימים לצעד זה. ל4 חדשים בנתיים

  3. Pnina Fss:
    "מול אי הצלחת פעילותו של הנשיא רוזוולט בעניין קליטת הפליטים היהודים, קודם ובזמן המלחמה"…
    באמת? זו תחרות על האנדרסטייטמנט של המאה? או של המילניום?
    הרי כל הטקסט שאחרי המשפט האומלל הזה מראה משהו אחר לגמרי.

  4. Alex Nachumson:
    הרוזוולט הזה היה חרא לא קטן, מקדונלד צריך לקבל יחס של חסיד אומות עולם. חבל שזכרו מוזנח וצומצם לאיזה בית כנסת בנתניה שאפילו שינה את שמו.

  5. ראיתי את הסרט המדובר, שהינו אכן מעורר השראה ומחשבה אבל גם מעצוב ומתסכל.
    כמדומה לי שאם הסרט מוכיח משהו, הרי הוא מוכיח בדיוק את ההיפך מהנאמר במשפט האחרון:
    בניגוד לאמונה הרווחת, הכמעט רומנטית, קול של אדם בודד איננו יכול באמת לגרש חושך גדול.
    למרות כל מאמציו העצומים, מקדונלד לא הצליח לשנות את מדיניות ארה"ב בנושא ההגירה והמהגרים היהודים בפרט, ולא להניע את מנהיגי העולם לעשות שום מעשה בנדון.
    מקדונלד הצליח לכל היותר (עפ"י הסרט) להציל כמה אלפים בלבד, ואף שאין כוונתי להמעיט מהישג זה בכלל, כי כל אדם שניצל הוא עולם ומלואו, הרי שמקדונלד, עפ"י עדותו שלו, ניסה במאמציו להשיג הרבה יותר ולא צלח בידו.

    • עצם העובדה שמקדונלד התריע עזרה כפי שכתבת לאלפי יהודים. בהחלט אור שמגרש חושך גדול… אבל מסכים לחלוטין שזה היה טיפה בים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *