אלעד רזניק: הצבא האמריקני במציאות חדשה

%d7%9e%d7%a8%d7%a7-%d7%9e%d7%99%d7%9c%d7%99

[בתמונה: מפקד צבא היבשה האמריקאי, הג'נרל מרק מילי. תמונת מסך מתוך סרטון היו טיוב שלמטה]

ברביעי לאוקטובר 2016 הופיע מפקד צבא היבשה האמריקאי, הג'נרל מרק מילי, בארוחה השנתית לזכרו של דווייט אייזנהאואר (אייק), המפקד העליון של כוחות בעלות הברית באירופה במלחמת העולם השנייה, ולאחר מכן, הנשיא ה- 34 של ארצות הברית.

לאחר הברכות הרגילות, הדגשת שיתוף הפעולה עם חיל הים וחיל האוויר, הבדיחות האמריקניות שאי אפשר בלעדיהן בקשר לספורט תחרותי, וסרטון תדמית של צבא היבשה, הקדיש מילי את נאומו לעתיד, ולמציאות החדשה, הבעייתית, שבתוכה יצטרך לפעול הצבא האמריקני. להלן חלק - קטן אך רלוונטי - מן הדברים:

מילי מנה את המדינות המאתגרות את ארצות הברית כיום (לפי הסדר הזה): רוסיה, סין, איראן וצפון קוריאה, שלומדות היטב את הצבא האמריקני ואת דרכי פעולתו, בתקווה להביס אותו בעתיד. הוא ציטט איומים מפי דוברים רוסיים וטען כי ההיסטוריה מלמדת שתמיד נכון להאמין לדוברים הללו, שכוונותיהם אמתיות!

הלחימה מתפתחת ומשתנה כל העת, ובעתיד תהיה שונה לגמרי מזו של היום. יש צורך להבין איזה מראה תלבש, והצבא האמריקני נערך לכך ברצינות בעת האחרונה. ההיסטוריה מלמדת כי חוסר היכולת לזהות את השינויים הצפויים בשדה הקרב, לפני מלחמת העולם הראשונה ולפני השנייה, עלה בחייהם של מיליוני אנשים. לכן, חובה לזהות את המגמות העתידיות ולעשות פחות שגיאות מהאויב.

אנו עומדים בפני שינוי גאופוליטי עצום, ונמצאים בעיצומו של תהליך העברת הכוח הגדול ביותר במהלך ה- 500 שנים האחרונות. מרכזי הכוח העולמיים עוברים מצפון האטלנטי לצפון הפסיפי ואיתם עולה כוח חדש וחזק, אשר כמוהו לא נראה קודם - סין... ".

בעולם החדש הזה ייאלץ הצבא האמריקני להסתגל לאבדן היתרונות שליוו אותו שנים רבות: "... היתרון הטכנולוגי האדיר ממנו נהנה ב-70 שנה האחרון הולך ונסגר במהירות והוא עומד לפני אתגרים מהותיים בכל מתווה של לחימה עתידית". גם "העליונות האווירית ממנה נהנה מאז ימי נורמנדי - תעלם, ועליו יהיה לפעול ללא עליונות אווירית"...

%d7%a6%d7%91%d7%90-%d7%94%d7%99%d7%91%d7%a9%d7%94-%d7%94%d7%90%d7%9e%d7%a8%d7%99%d7%a7%d7%a0%d7%99

המציאות החדשה הזו תשפיע אפילו על תנאי השירות של החיילים: "... בשדה הקרב העתידי אי אפשר יהיה לספק לכוחות הלוחמים את כל המותרות להם הם התרגלו כמו פיצה האט, לפחות לא על בסיס קבוע".

תוך הבנת האילוצים הללו - טען הגנרל מילי - ולמרות האתגרים התקציביים והפוליטיים, הצבא האמריקאי מתארגן למלחמה ומרחיב את יכולות הפריסה המהירה שלו.

השורה התחתונה בדבריו של מילי: "אני רוצה להיות ברור כשמש, אני רוצה לומר לאלו מסביב לעולם החושבים להרע לארצות הברית או בעלות בריתה: צבאה של ארה"ב למרות כל האתגרים העומדים בפניו יביס אותכם בכל מקום ובכל זמן, כמו אותם אויבים בעבר שזלזלו בכוחה של ארצות הברית ובנחישותה לנצח".

להלן סרטון היו טיוב שבו נמצא הנאום. נאומו של הג'נרל מתחיל בדקה 15:

.

5 thoughts on “אלעד רזניק: הצבא האמריקני במציאות חדשה

  1. Nahman Ben Dor:
    היום….. הכל מצגות וחדרים ממוזגים… שכחו את הבסיס… נכון יותר השכיחו…. "טכנולוגיה, צבא קטן וחכם" וכו' ובשעת אמת כשהכל יקרוס יתפסו עם המכנסיים למטה

  2. Reuven Ben-Shalom:
    נאום חשוב, עם נקודות מאוד רלוונטיות לצה"ל.
    אישית דיבר אלי מאוד תיאור שדה הקרב – כשהכל משובש וחסום, כשאין קשר עם המפקדה ועובדים לבד עפ"י רוח המפקד, כשמערכות לא עובדות ומנווטים עם מפה, כשאין לוגיסטיקה ומסתדרים עם מה שיש… דורש הפנמה והערכות עמוקה – מהרמה המערכתית ועד האישית של לוחמים.
    גם כשהיו לנו כבר מערכות אוויוניקה מתקדמות והפסקנו להשתמש במפות נייר – תמיד החזקתי מפת 1:500 בתיק. מקווה מאוד שהצוותים כיום ממשיכים לעשות זאת.

    • Pnina Fss:
      אני מופתעת מהאפשרות שבעבר המערכות כן עבדו, ועצם המלחמה לא גרמה לבלגן שלם. [בכל מלחמה ממושכת, שאינה יזומה על ידי הצד שבידיו נשמר יתרון ההפתעה].

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *