פנחס יחזקאלי: מרדכי 'מנטש' צרפתי: אחד מ'רשימת ה- 11' שמעולם לא הורשע בפלילים

[תמונה נדירה של 'מנטש' (מימין) ביחד עם הגשש גברי בנאי (משמאל), חוגגים בימים אחרים... התמונה ב- Xnet ללא ציון המקור. השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[בחזרה לתוכן העניינים של עברייני ישראל] [להרחבה בנושא: 'רשימת ה- 11', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 20 בפברואר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מרדכי 'מנטש' צרפתי (ראו תמונה למעלה) - יליד 1917 בסלוניקי, פעיל במפא"י, בעל קשרים בצמרת השלטון, הצבא והמשטרה, שעסק בעסקי הובלה - מעולם לא הורשע בפלילים.

את חיבור התודעתי לפשע המאורגן רכש עם פרסום 'רשימת ה-11', שבה סומן כיעד מספר אחת של משטרת ישראל, עם עוד 10 דמויות שנחשדו על ידי המשטרה, כראשי הפשע המאורגן בישראל.

הרשימה הודלפה לתקשורת ב- 1977, והרסה את מעמדו הציבורי. הוא מת משברון לב בשנת 1991, כשהוא בן 74 שנים (וייץ, 2008ב').

אם היה 'מנטש' עבריין צמרת ואם לאו, אין מחלוקת ששימש פטרון רב השפעה, אוהב ומסוכך של אנשים מהמקומות שבהם צמח. כך למשל, הביא לארץ עשרות נשים שעוקרו על ידי הנאצים והפנה אותן לרופאים מומחים. 'מנטש' הפך לסנדקם של הילדים שנולדו, ובמקביל סייע לעולים חדשים מדרום תל אביב במציאת דירות ועבודה. יתכן שזה מקור הכינוי שנשא שנים רבות: 'הסנדק', הרבה לפני פרסום הסרט המפורסם משנת 1972 בבימויו של פרנסיס פורד קופולה, שקשר לעד את הכינוי לפשע המאורגן (אריאל-אמיר, 2012).

בריתות וקשרי עבודה יריבויות משמעותיות
בצלאל מזרחי; מוניה שפירא לא ידוע

[להרחבה בנושא: 'רשימת ה- 11', לחצו כאן] [להרחבה על בצלאל מזרחי, לחצו כאן] [להרחבה בנושא: מוניה שפירא, לחצו כאן]

[התמונה מתוך הסרט 'הסנדק' של פרנסיס פורד קופולה. 'מנטש' זכה לכינוי הרבה לפני הסרט... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Steve Troughton לאתר flickr]

ל'מנטש' (ראו תמונה משמאל) היו עסקים לגיטימיים רבים. הוא היה באותם ימים בעל חברות הובלה, מנופים ומתן שירותים לבתי מלון. הכסף הזה אפשר לו לצבור את המעמד שאליו הגיע.

בזכות פועלו למען השכונות הוא התחבר עם גורמים רבים. דוד בן-גוריון, לוי אשכול, משה דיין, שמעון פרס ורחבעם זאבי (גנדי) נחשבו למקורביו, לצד קציני משטרה, כמו יגאל מרקוס (ראו בסוף המאמר).

למרות שהיה ספרדי גאה, רצה צרפתי להיות מפא"יניק כמו האשכנזים, ואת המעאכריות שהייתה מזוהה כל כך עם המפלגה הצליח להפוך למקצוע. הוא גלגל טובות מאחד לשני כמו בשרשרת אינסופית, וסייע לחברים, נזקקים, לא אחת גם לעבריינים שאותם רצה לשקם  (אריאל-אמיר, 2012).

בכך - ואם היה אכן עבריין - ניתן לשייך גם אותו לחבורת ה'דונים' של דור העבריינים הישן מ"העידן הרומנטי" לכאורה של הפשע בישראל, דוגמת יחזקאל אסלן למשל. 

[להרחבה על יחזקאל אסלן, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מאעכר', לחצו כאן]

[בתמונה: מעאכר... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

המשטרה ייחסה ל'מנטש' ניהול עסקאות סמים, הלוואות  בריבית קצוצה ושימוש באלימות כדי לגבות כספים ממועדוני קלפים. לטענתה, הפעיל עבריינים - הפועלים כגובי דמי חסות - והיה מעורב באופן סמוי בעסקי בשר ומלונאות. הוא היה מחובר לדמויות אחרות מ'רשימת ה-11': שימש כפטרונו של בצלאל מזרחי ויצר קשרים עם רחמים אהרוני וטוביה אושרי. לטענתה מעמדו הבכיר בעולם התחתון הפך אותו ל'בורר' (אריאל-אמיר, 2012).

במשפט הדיבה שיזם מזרחי נגד עיתון הארץ והכתב, אבי ולנטין, הגדיר 'מנטש' בעדותו את מזרחי "כמו הבן שלי", אבל הכחיש בתוקף את הטענות של ולנטין שהוא שותף סמוי בעסקי המלונאות של מזרחי או בעסקים פליליים אחרים. "שתדעו, הזמינו אותי ממס הכנסה אחרי הכתבות, הביאו רשימה שאני שותף ב-80 מפעלים", העיד בציניות. "אמרתי להם: 'תיתנו חמש לירות, ואני אתן הכל!'" (וייץ, 2008ב').

[להרחבה על בצלאל מזרחי, לחצו כאן]

[בתמונה: בצלאל מזרחי בצעירותו; צילום מסך מתוך כתבת הטלוויזיה בערוץ 2 בעקבות מותו] 

איש מפלגת השלטון ו'הקונסול של שכונת שפירא'

'מנטש' נולד בסלוניקי בשם מרדכי שמשי, ועלה לראשונה לישראל ב-1933, בעודו בן 16. הבריטים לא אישרו לו להיכנס לארץ ו'מנטש' חזר שוב כעבור שנה בשם צרפתי (אריאל-אמיר, 2012). הוא התמקם ביפו ובמהלך השנים צבר כוח רב בשכונות דרום תל אביב. "הקונסול של שכונת שפירא", היה אחד מכינוייו של האיש שהחל את דרכו כסבל פשוט בנמל יפו ובשנות ה-70 של המאה הקודמת, שלט בחברות סבלות, סדרנות ושמירה, ועל פי החשדות שפורטו ב'רשימת ה-11', גם בשורה ארוכה של פעילויות בלתי חוקיות כהימורים, סחר בסמים ופרוטקשן (וייץ, 2008ב').

[בתמונה משמאל: 'מנטש' בצעירותו. השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

'מנטש' היה ה'אבא' המיתולוגי של העולים מסלוניקי; ורתם את כל עוצמתו לרווחתם. הוא "שיכן" משפחות עולים, בחדרי כביסה, ובכניסות לבתים בתל-אביב... השם 'מנטש' ריחף מעל, איש לא התנגד ולא צפצף... הוא דאג לעולים מיוון כאילו היו בניו... ורבים באו אליו לפישור ולו מתוך כבוד, ל "אבא" של הסלוניקאים (הערותיו של יוסי רנרט בפייסבוק למאמר).

כושר המנהיגות הטבעי והשליטה באלפי עולים הפכו את 'מנטש' במרוצת השנים לבוס של מפא"י בדרום תל אביב, וכתוצאה מכך לבעל קשרים יוצאי דופן בצמרת השלטון הישראלי. 'מנטש' היה האמרגן של תנועת העבודה - שהייתה אז מפלגת שלטון יחידה בישראל - בשורה של תחומים: מאספות בחירות ועד לארגון חתונותיהם של ילדי פוליטיקאים, כולל אלה של משה דיין (ראו תמונה למטה). הוא היה ידיד קרוב של משפחת דיין כולה. לבית המשפט הגיע מצויד במכתבי הוקרה מפוליטיקאים, ביניהם דיין ופרס, וגם מארגונים סוציאליים שלהם סייע. במכתב אחר שעליו הייתה חתומה ראש הממשלה גולדה מאיר (ראו בתמונה למטה משמאל), התבשר 'מנטש' שמונה כחבר בוועדה הציבורית לחגיגות יום ההולדת ה-85 של דוד בן גוריון (וייץ, 2008ב') (זהבי, 2013).

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

[בתמונה: קשרים עם ראשי מפלגת השלטון (משמאל לימין): גולדה מאיר, משה דיין ושמעון פרס. תמונתה של גולדה מאיר הועלתה לויקיפדיה ע"י Marion S. Trikosko והיא נחלת הכללתמונתו של משה דיין הועלתה לויקיפדיה ע"י Karl H. Schumacher; White House photo והיא נחלת הכללתמונתו של שמעון פרס נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Elza Fiúza - Agência Brasil . קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 3.0 br]

Bechor-Shalom Shitreet.jpg

אחד הידידים הקרובים ביותר של מנטש היה שר המשטרה מטעם מפא"י, בכור שטרית (ראו תמונה משמאל), שאותו כינה מנטש "בן משפחה" (וייץ, 2008ב').

[תמונתו של בכור שלום שטרית הועלתה לויקיפדיה על ידי דוד אלדן, והיא נחלת הכלל]

מפקד מחוז תל אביב במהלך שנות ה-60, יעקב קנר, העיד כי הוא ידיד טוב של מנטש וכי בילה במסיבות בביתו. "היו שם גם קצינים אחרים", העיד קנר. "הוא היה מיודד מאוד עם השר" (וייץ, 2008ב').

במשפט הדיבה של בצלאל מזרחי נגד עיתון הארץ, העיד ראש הבולשת בתל אביב בסוף שנות ה- 50 של המאה הקודמת: "הוריתי להתחקות אחרי העקבות שלו", אמר, "חושבני שאי-הצלחתי, לאסוף הוכחות מספיקות, הייתה בגלל התערבויות או אינפורמציה מאנשים בעלי רמה': ‏בעלי רמה איפה? הקשה התובע. "גם בשורות המשטרה", השיב הקצין...

'מנטש' היה אהוב גם על אמנים רבים. כך למשל התבטאו עליו חברי שלישיית "הגשש החיוור", בראיון מיוחד לכתב העת 'להיטון':

שייקה: "מנטש ואנחנו זו מין חברות ישנה וטובה. הוא עושה המון נשפי התרמה לבתי חולים. אנחנו באים למסיבות שלו והוא לשלנו. אני ממש לא מאמין לשמועות שקישרו אותו עם הפשע המאורגן. העיתונות עשתה לו רצח אופי".

פולי: "זה ממש רצח אופי בלי משפט. למרות שמנטש ידיד שלי, מעולם לא שאלתי אותו מה הוא עושה לפרנסתו. מעניינת אותי הידידות בינינו. מנטש עזר למשפחות נזקקות ושיקם אסירים, אולי יותר מאשר כל שרי הסעד בממשלת ישראל".

גברי: "לדעתי, כל המסמך הזה ('רשימת ה-11'; ראו בהמשך) הוא סתם קשקוש. מנטש הוא כמו אבא שלי. הוא אירגן לי את החתונה ואחר כך את הברית של הבן בועז. אני אוהב אותו אהבת נפש" ..."

לא קיימות כמעט תמונות של מנטש ברשת האינטרנט. הוא שנא להצטלם. נתן זהבי, שהצליח לצלם את אחת התמונות הבודדות שלו מעיד כך: "... כשצילמתי אותו באירוע עם אהרונה דיין ז"ל ורות דיין, הוא נעץ בי מבט משתק. מישהו אמר לי שמנטש לא אוהב פלאשים. לא צילמתי אותו יותר באירוע חוץ מהצילום שמופיע כאן במדור." (זהבי, 2013).

[לכתבה של נתן זהבי במעריב, ובה אחד הצילומים הנדירים של 'מנטש' עם אהרונה ורות דיין]

הולדת רשימת ה-11

במרס 1977, ביקש קצין המודיעין הראשי במטה הארצי, סמי נחמיאס (ראו תמונה למטה), מכל היחידות המשטרתיות, להעביר לידיו רשימה של עשרה יעדים מודיעיניים, מתוכם יבחר את אלה שיטופלו על ידי המשטרה באופן שוטף.

[בתמונה: סמי נחמיאס בימים אחרים... התמונה היא צילום מסך]

מפקד מחוז תל אביב, ניצב משה טיומקין, הנחה את שוטריו להעביר לנחמיאס רשימה של גורמים בעלי כסף ורכוש, שהמידע על מקורות ההון שלהם לוט בערפל. מי שהכין אותה היה קצין המודיעין יוסי ענבר מהיחידה המרכזית בתל אביב. בצלאל מזרחי היה ביניהם.

במקביל נפגש טיומקין עם נציב מס ההכנסה דאז, אליעזר שילוני, והציע לו כי המשטרה תעביר לנציבות מס הכנסה רשימה של חשודים שצברו הון במעשי פשע, כדי להעמידם לדין כחשודים בעבירת מס של העלמת הכנסות שיטה זו קרויה "FOLLOW THE MONEY" ("פיצוח" עברייני פשע מאורגן דרך מערכת המס), והיא יושמה בהצלחה בארצות הברית נגד אל קפונה, שנכלא בשל עבירות מס.

הרשימה נעצרה אצל מפקד היחידה המרכזית דאז (מפקד המחוז אחר כך) יגאל מרקוס, ולא הועברה לנציבות מס הכנסה, בין היתר, משום שלמפקד היחידה היו השגות על תוכנה. כיוון שכך, הודלף תוכן הרשימה על ידי אחרים במחוז לכתב עיתון "הארץ", אבי ולנטין, והוא פרסם בעיתון סדרת כתבות על הפשע המאורגן בישראל.

קיימת גם גרסה אחרת להיווצרות הרשימה. ראש הוועדה לבדיקת הפשע המאורגן בישראל, מיכאל בוכנר (בתמונה משמאל) טען כי לדוח הוועדה שלו צורף נספח סודי שכלל, בין היתר, רשימה של 11 עבריינים אשר הוגדרו על-ידי המשטרה כ"עברייני-על" (יעדים משטרתיים), וכי זה היה המקור ל'רשימת ה-11'.

הרשימה הודלפה לעיתון "הארץ". אבי ולנטין, אז כתב בולט, לקח ועשה סדרת כתבות על הפשע המאורגן, וכך נקשר שמו של מזרחי לפשע המאורגן:

[להרחבה על אל קאפונה, לחצו כאן]

[בתמונה: כתבתו של אבי ולנטין בעיתון הארץ; צילום מסך מתוך כתבת הטלוויזיה בערוץ 2 בעקבות מותו של בצלאל מזרחי (פלג, 2013)] 

שברון לב ומוות

מיד לאחר פרסום השמות שברשימה, והוא בראשה, שקע צרפתי במרה שחורה. הוא כמעט לא עבד והתרחק ביוזמתו מאותם חברים שנשאו במשרות בכירות. גם כשנה לאחר פרסום השמות, עם הודעת המשטרה כי בעקבות בירור בעניינו לא עומדים נגדו כל תיק או חקירה, מצבו לא השתפר. מסיבות יום השישי, שנהג לערוך בביתו ברחוב בן-גוריון ברמת גן, אליהן הגיעו אמנים כמו הגששים, ציפי שביט, גדי יגיל, נירה רבינוביץ' ועוד - פסקו כליל. "השבר הגדול ביותר מבחינתו", מספר אחד מקרוביו, "היה הפסקת פעילותו הציבורית. מאדם חזק הוא פשוט הפך לשבר כלי. בעינינו הוא היה לשכת סעד של אדם אחד עד ליום מותו בגיל 74"  (אריאל-אמיר, 2012).

בשנים האחרונות לחייו חווה צרפתי רגעים מועטים של נחת, אחד מהם היה כאשר בצלאל מזרחי לא שכח את פטרונו משכבר הימים, ארגן עבורו מסיבת יום הולדת 70. באולם בהרצליה הסתובב צרפתי כמו ה'מנטש' שכולם הכירו. הוא הפציר באורחים לאכול ולשתות (אריאל-אמיר, 2012).

מנטש נפטר בשנת 1991 משיברון לב, כך טוענים בני משפחתו. צרפתי לקה בשנים האחרונות לחייו במחלת הפרקינסון. הוא הפסיק לעבוד, ניסה להסתיר את המרמור שחש, אולם לבו וגופו נכנעו ללחץ. "שמו הטוב וכבודו היו הדברים החשובים ביותר", מספר אחד ממקורביו. "הם נלקחו ממנו עם פרסום 'רשימת ה-11'"  (אריאל-אמיר, 2012).

להלווייתו של מנטש צרפתי, בשנת 1991, הגיעו השר רחבעם זאבי וגם מפקד מחוז משטרת תל אביב, יגאל מרקוס, שהופיע במדים, ואמר לעיתונות: "למנטש וגם לבצלאל נעשה עוול. מנטש לא היה פושע מעולם ולא הסנדק, לכן הלכתי להלוויה עם הכובע המשטרתי".

[הכרזה: 'ייצור ידע'. מקור הכרזה: אבי אביב, פייסבוק]

'מנטש' קבור בבית הקברות בחולון (ראו תמונת המצבה למטה):

[התמונה מהאתר: Billion Graves]

[בחזרה לתוכן העניינים של עברייני ישראל] [להרחבה בנושא: 'רשימת ה- 11', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: מרדכי 'מנטש' צרפתי: אחד מ'רשימת ה- 11' שמעולם לא הורשע בפלילים

  1. מישאל עידן:
    מישהו זוכר את מאיר לנסקי ? מאפיונר יהודי אמריקאי שבתקופת הקמת המדינה עסק בין השאר ברכישת נשק למדינה בהקמה.גם לאחר הקמתה של המדינה המשיך לתרום ויש אומרים שטרם גם למפעל הטכסטיל בדימונה.דא עקא,כאשר ביקש לעלות לארץ השלטונות מנעו זאת ממנו וגירשו אותו מהארץ בבושת פנים.

  2. Lior Conard:
    עוד אחד מאותה תקופה ענק במושגים חברתיים ועזרה לנזקקים. עזרה אמיתית.
    שנמק כי שמו הוכתם. למרות שלא נמצא כזה כתם.
    היו ימים …..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *