אלעד רזניק: הדרך לקרים ולים סין הדרומי עוברת גם במזרח התיכון

[בתמונה: התרגיל הימי האיראני במיצרי הורמוז. למקור התמונה לחץ כאן (DW, 2017)]

"המפרץ הפרסי הוא ביתנו..."

ביום ראשון ה 266 לפברואר פתחו האיראנים בתרגיל ימי גדול שנערך במצרי הורמוז, מפרץ עומאן, מיצרי באב אל-מאנדב וחלקו הצפוני של האוקינוס ההודי. מטרת התרגיל הייתה לחימה כנגד טרור ופיראטים (DW, 2017).

לפני פתיחת התרגיל, חזר משרדו של האייתולה ח'מנאי וציטט את דבריו של האייתולה שנאמרו בשני למאי 2016: "המפרץ הפרסי וחלק גדול ממפרץ עומאן הם ביתם של האומה האיראנית. לכן אנחנו חייבים להפגין נוכחות באזור, לבצע תרגילים ולהדגים את עוצמתה של האומה האיראנית. האמריקאים הם אלו שצרכים לספק הסברים לעולם: מדוע באו האמריקאים הנה, מהצד השני של העולם, ועורכים תרגילים צבאיים באזור הזה? מה הם עושים פה? חיזרו למפרץ החזירים, ערכו שם תרגילים צבאיים. מה הנכם עושים באזור המפרץ הפרסי? המפרץ הפרסי הוא ביתנו!"

[מקור תמונתו של חמנאי משמאל: העיתונות האיראנית]

יום לאחר פתיחת התרגיל הימי, אמר שר ההגנה האיראני הבריגדיר-ג'נרל דאהגאן בראיון ל- RUSSIAN AVIATION: "איראן משתפת פעולה עם רוסיה, ואנחנו תומכים בממשל הלגיטימי הסורי. בקשתו הרשמית של הממשל הסורי מספקת את הלגיטימציה הבינלאומית לפעולתנו ולנוכחותינו בסוריה. איראן תומכת בפעילות כוחות האוויר הרוסים בסוריה. הכוחות הקרקעיים השונים - הפועלים במרחב הסורי - נזקקים לסיוע ולחיפוי אווירי, ואיראן תומכת בפעילות הזאת. לצורך כך, העמדנו לרשות הרוסים את בסיס חיל האוויר האיראני בחמאדאן, שיתוף הפעולה הזה יצא לדרך לאחר בקשה מפורשת של הרוסים ויימשך ככל שנידרש לכך" (Russian Aviaton, 2017). 

'אין ארוחות חינם', ואין פתרונות פשוטים לבעיות מורכבות!

המלחמה בדאעש והבחירות האסטרטגיות של ממשל אובאמה, אילצו את הצבא האמריקאי לשתף פעולה עם יריבו ברוב השטח המשתרע בין בגדד ללאטקיה. הצבא האמריקאי שיתף פעולה עם הכוחות האיראנים' והכוחות הנתונים למרות איראנית בעיראק, ועם כוחות הציר הרוסי-איראני-סורי, על שלל המיליציות השונות התומכות בהם, בסוריה.

תחת המטרייה הלגיטימית של המלחמה האסטרטגית בדאעש בחרה ארה"ב ביעדים לטווח קצר. אם לא ישתנו המטרות הגאו-אסטרטגיות האמריקאיות, יוביל הדבר להפסד נוסף של השפעה' בכלל השטח המשתרע בין בגדד לים התיכון. ההשלכות של תוצאה זו על המדינות השונות באזור עלולות להיות הרות אסון.

ללא שינוי כוונות אסטרטגי מצד האמריקאים, לא סביר שבגדד או דמשק יוותרו על קשריהן עם טהרן, כאות תודה לאמריקאים על עזרתם בהשמדת דאעש. לא סביר שרוסיה תימנע מהפעלת דמשק-בגדד-וטהרן על מנת לצמצם את ההשפעה והנוכחות האמריקאית באזור, ושליחת הצבא האמריקאי חזרה למפרץ החזירים כדברי ח'מנאי. 

ההיסטוריה איננה תומכת בהצגת פתרונות פשטניים לבעיות מורכבות. ממשל בוש רצה להביא דמוקרטיה לעיראק באמצעות שרשראות הטנקים, תוך התעלמות מוחלטת מהמרכיבים החברתיים הבונים דמוקרטיה; ממשל אובאמה רצה לנצח את דאע"ש ע"י שיתוף פעולה עם האיראנים והרוסים. 

במקביל להתמודדות עם דאע"ש, צרכים האמריקאים לשנות את האסטרטגיה האזורית שלהם, ולהכיר בחשיבות שיש לצמצום הקשר הרוסי-איראני, הן על המזרח הרחוק, והן על אירופה. 

[למקור התמונה לחץ כאן]

פריסת גדוד הרינג'רים ה- 755 בצפון סוריה, הכוונה האמריקאית להעמיד כוח התערבות מהירה בכוויית, שיאפשר גמישות גדולה יותר בשדה המערכה, והגדלת מספר הלוחמים באזור לסד"כ אוגדתי - כל אלה מלמדים, שבוושינגטון הבינו שהדרך לקרים ולים סין הדרומי עוברת גם במזרח התיכון!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *