אלעד רזניק: אפשר להגיע לעסקה טובה בצפון מזרח סוריה

[בתמונה מימין לשמאל: הרמטכ"ל הרוסי הג'נרל וולארי גארסימוב, הרמטכ"ל הטורקי הג'נרל חולוסי אקאר ויו"ר המטות המשולבים הג'נרל ג'ו דאנפורד בפגישה שנערכה בטורקיה ביום שלישי השביעי למרץ. מקור התמונה - דובר הצבא הטורקי]

[לאוסף המאמרים על משא ומתן, לחצו כאן]

האופציות שבידי האמריקאים מחייבות אותם לשינוי גישה, בהתייחס לצפון סוריה בפרט ולסוריה בכלל

האמריקאים - בשיתוף עם המדינות הסוניות - צריכים לדאוג לחימוש ואימון כוח צפון סורי ערבי-כורדי מנופה היטב, כל זאת בזמן שהם דואגים לשיתופה של טורקיה בתהליך הבניה מחדש של חלקים נרחבים בצפון סוריה. לטורקים ישנם קשרים עסקיים מעולים עם הכורדים בעיראק, והכורדים העיראקים יכולים לסייע לגשר על הפערים בין הכורדים בסוריה והטורקים. 

במקביל, האמריקאים יצטרכו:

  • להבטיח לרוסים שהאינטרס ארוך הטווח של הרוסים יישמר;
  • להבטיח למדינות הסוניות ולישראל, שהאינטרס ארוך הטווח שלהן - יציבות והוצאת האיראנים מחוץ לסוריה - יובטח;
  • להסכים על מסגרת לשת"פ במלחמה באל-נוסרא ובדאעש, במסגרת כוח אזורי שימנע את התבססותם המחודשת באזור.הוצאתה לפעול של תוכנית שכזאת תחייב את הקפאת המצב הנוכחי בצפון מזרח סוריה עד אשר אותו כוח יסיים את ההכנות לפעולתו. המצב בשטח מאפשר לעשות זאת

א-ראקע מוקפת מכל צדדיה והאפשרות היחידה העומדת לפני דאע"ש היא להכות שורשים במקום; היכולת של דאע"ש להוציא לפועל תקיפות צבאיות כאלה ואחרות מא-ראקע לא קיימת; האפשרות היחידה העומדת לפני דאע"ש היא פעולה אלקטרונית, אולם האמריקאים בשיתוף פעולה טורקי רוסי יכולים להטיל מצור אלקטרוני מוחלט על א-ראקע (ראו המפה שלמטה). 

[במפה: ניתן להקפיא את המצב הנוכחי בצפון מזרח סוריה... למקור המפה לחץ כאן]

הבנת המצב באזור חייבת להתחיל מאיסוף המטרות של השחקנים השונים באזור ודירוגם ע"פ מדרג חשיבות השחקן: 

  • המטרות האמריקאיות באזור ברורות: מניעת התבססות של דאע"ש או דומיו באזור. השארת השליטה בידי כוח ידידותי לאמריקאים שימנע מאיראן להתבסס באזור, והימנעות מנוכחות ארוכת טווח. 
  • המטרות הרוסיות ברורות אף הן: השארת משטר אסאד על כנו. מניעת התבססות של דאע"ש או דומיו באזור, נמל בלאטקיה, חוזים כלכלים וצבאיים, והגברת ההשפעה האיראנית באזור. 
  • המטרה הטורקית נאמרת על ידם, שוב ושוב, במשך השנים האחרונות: מניעת הקמה של ישות עצמאית כורדית הנשלטת על ידי כוחות ה PKK לאורך הגבול הטורקי-סורי. 
  • איראן והמדינות הסוניות נחושות למנוע האחת מרעותה לשלוט באזור. 
  • ישראל הרשמית לא מתערבת אולם האינטרס הישראלי יכול לחיות עם נמל רוסי בלאטקיה (כל זמן שהוא לא משמש את האיראנים), אבל מעדיף שלא תהיה נוכחות איראנית חיזבללאית בצפון מזרח סוריה.

האמריקנים יכולים לחיות בשלום עם האינטרסים הרוסיים

ההישגים שמוסקבה מחפשת (להוציא את התמיכה באיראן) הם כאלו, שכלל האזור והאמריקאים יכולים לחיות איתם בשלום, ומוסקבה צריכה לדעת שלא תוכל להשיג יותר ממה שיש בידה עכשיו.

מדוע? כי השינויים בשוק האנרגיה האמריקאי מכתיבים זאת: ארצות הברית משתחררת בגדול מתלותה במקורות אנרגיה חיצוניים! בשנים האחרונות עולה בארה"ב תפוקת הנפט משדות פצלי השמן באופן עקבי, וההערכות של סוכנות האנרגיה העולמית גורסות כי בתוך חמש שנים בלבד, תהפוך ארה"ב מיבואנית הנפט הגדולה בעולם ליצואנית. עוד מדווחת הסוכנות, כי מפצלי השמן ניתן להפיק כמות נפט שתספיק לעולם למשך עשור שלם. גם מבחינת גז ארה"ב הופכת לשחקן משמעותי, כשההערכות מדברות על כך שכמות הגז שניתן להפיק מפצלי הגז ומשדות הגז בארה"ב מוערכת במאה שנות צריכת גז של המשק האמריקאי. לפי סוכנות האנרגיה בארה"ב, כבר בשנת 2015 צפויה ארה"ב להיות יצואנית גז משמעותית.

במוסקבה גם מבינים את ההשלכות של תדלוק הסכסוך בין הסונים לשיעים במזרח התיכון: שהעברה של צפון מזרח סוריה לידי משמרות המהפכה והחיזבאללה, רק תגדיל את עוצמת הסכסוך וגובה הלהבות. יתרה מזאת, הפקדת האזור בידי משמרות המהפכה וחיזבאללה תגרום להיווצרות תאי דאע"ש במקומות רבים יותר במרחב.

ההבנה הרוסית לגבי הסכסוך הסוני שיעי הופכת את מטרותיה של איראן, בהתייחס לצפון מזרח סוריה לבלתי ניתנות להשגה. ללא גב רוסי, האיראנים יאלצו לוותר על שאיפותיהם. 

האמריקאים - שוויתרו במהלך המשא ומתן בשנה האחרונה על הדרישה החד משמעית להחלפת אסד - חייבים להעלות את הדרישה הזאת מחדש. הטיעון להעלאת הדרישה המחודשת הזאת עשוי להיות, שהישארותו של אסד תדחוף את צפון מזרח סוריה חזרה לידי דאע"ש. הרוסים יודעים שזה המצב, ולדעתי יוותרו לאמריקאים בנקודה זאת בעיקר אם דרישתם לנמל תענה. 

[בתמונה: ניתן להגיע להבנות אמריקניות רוסיות. למקור התמונה לחץ כאן]

האופציה הכורדית נפיצה!

באם תבחר ארה"ב באופציה של הישענות על הכורדים לצורך ניצחון מהיר על דאע"ש עלול הדבר להתגלות כניצחון פירוס:

  • דאע"ש נכון להיום הוא אירגון מובס וכל מה שנשאר הוא להחליט מה יהיה אורכו של טקס ההלוויה.
  • הקמת ישות כורדית עצמאית לא תתקבל בשמחה באנקרה, שצפויה להעמיד את כובד משקלה לטובת הקמה מחדש של ארגוני מורדים כמו אל נוסרא. 

זה הזמן להחליט

עכשיו הוא הזמן שבו חייבים השחקנים לחשוב על פתרונות לזמן ארוך, עכשיו זה הזמן שבו חייבים האמריקאים להתגבר על הטעויות שעשה הממשל הקודם, בשנים 2012 ו- 2013. זוהי אולי ההזדמנות האחרונה להתחיל בבניית גורם מייצב, בדמותו של כוח כורדי-ערבי בצפון מזרח סוריה. האינטרסים של הצדדים חופפים, ומשא ומתן שינוהל בשקיפות שבו כל הקלפים ברורים ונמצאים על השולחן יכול להביא לנקודת הסיום הרצויה. 

הצדדים למו"ם יגלו, כמובן, ספקטיות, במיוחד לאור ניסיונות המו"ם הקודמים, אבל משחק בקלפים פתוחים משמעותו אחת : לצדדים ברור מה מפסיד מי שמנסה לרמות. 

[בתמונה: במשחק בקלפים פתוחים ברור לצדדים מה מפסיד מי שמנסה לרמות... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Jeffrey Smith לאתר flickr]

עסקה טובה - אומר הנשיא טראמפ - היא עסקה שטובה לכולם. בצפון מזרח סוריה, אפשר להגיע לעסקה שכזאת!

[לאוסף המאמרים על משא ומתן, לחצו כאן]

One thought on “אלעד רזניק: אפשר להגיע לעסקה טובה בצפון מזרח סוריה

  1. Yonatan Yehezkeally:
    עם כל הדיבורים מסביב, לא ברור מהי הפשרה המוצעת, ולמה היא טובה לכולם.

    —-

    הבלוג מלא בסתירות (כמו המציאות; את זה לפחות אתן לרזניק).

    הכורדים העירקיים יסייעו לגשר בין טורקיה והכורדים הסורים (כאילו שיהודי ארה"ב מצליחים לסייע לגשר בין יהודי ישראל והפלסטינים…), אבל טורקיה לא מוכנה לישות כורדית על גבולה, אבל צריך להקים כוח כורדי-ערבי בצפון מזרח סוריה.

    הרוסים לא רוצים להגביה את הלהבות באיזור, ולכן לא מעוניינים לאפשר לאיראן דריסת רגל בסוריה, אבל בינתיים לא ראינו שום עדות להתרחקות רוסית מאיראן (ואנחנו עשויים לשאול, למה גיבו הרוסים את האיראנים מלכתחילה, ואיך הסיבות האלו השתנו).

    האיראנים לא רוצים לתת לסעודיה (במקור: המדינות הסוניות – יי) דריסת רגל באיזור, אבל יסכימו להקמת ישות ערבית-כורדית (=סונית – יי).

    הרוסים (והאיראנים) רוצים לשמר את משטר אסד, אבל יסכימו להקמת ישות כזו. בשאר אסד יסכים גם כן.

    ארה"ב תהפוך (בניין עתיד) ליצואנית גז טבעי ב- 2015, אלא שע"פ נתוני USEIA עדיין יבאה יותר משייצאה בשנה זאת, וב- 2016 נפל ייצור הגז הטבעי (וגם הנפט) המקומי.
    (הערת שוליים לעניין זה: האינטרס האמריקאי בשוק האנרגיה הוא בחלק לא מבוטל–יש שיגידו חלק הארי–האינטרס של חברות האנרגיה הפרטיות המבוססות בארה"ב. בשם רווחים של חברות פרטיות ארה"ב הפילה ממשלות בדרום אמריקה–ע"ע רפובליקות בננות–ובאיראן, אם לתת כמה דוגמאות. לאינטרסים האלו יש קשר חלש מאוד עם שוק האנרגיה המקומי בארה"ב.)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *