אלעד רזניק: מי תקף בח'אן שייחון ולמה בנשק כימי?

[למקור המפה לחצו כאן]

מי שתקף בח'אן שייחון הוא מי שחפץ בהמשך המערכה. מי שחפץ בהמשך המערכה הוא הצד שלא הצליח להשיג את מטרותיו ובאפשרותו להשיג את מטרותיו הצבאיות על מנת לבנות יתרון מדיני-פוליטי. הצד שלא הצליח להשיג את מטרותיו הוא הציר הרוסי-סורי-איראני (תסתכלו במפה):

  • ציר הרס"א לא הצליח להשיג את מטרותיו בדרום סוריה, ואיננו שולט על קו הגבול עם ישראל או ירדן (להוציא רצועה של 35 ק"מ מבוסרה לאל-ח'אוויה).
  • הוא לא הצליח להשיג את מטרותיו במרכז סוריה, ואיננו שולט על קו הגבול עם עיראק ואזור דיר א-זור. 
  • הוא לא הצליח להשיג את מטרותיו גם בצפון סוריה, ואיננו שולט על מרחב גדול למדי שבין אל-חאמא לחאלב, קו המגע נמצא כ 60 ק"מ צפון מזרחית ללאטקיה. 

הכוחות האמריקאים שנחתו ב'חאסקה; הסיום הטורקי של מבצע 'מגן הפרת'; וההתקדמות של 'הכוחות הסוריים הדמוקרטיים' (Syrian Democratic Forces, ה- SDF), מסכנת את כלל ההשגים של ציר הרס"א לרוחב צפון סוריה, ומקרינה היישר אל מצב הדברים בדרומה של סוריה. 

[בתמונה: לוחמים רוסים בסוריה]

הנסיגה האמריקאית מהדרישה להחלפת אסד (מהדרישה להחלפת אסד ירדו האמריקאים כבר ב- 2015), והתארגנות כוחות ה- SDF פתחו פתח להסדר ביניים שיביא לסוף הלחימה. סוף הלחימה בתנאים הנוכחיים לא טוב לציר הרס"א. 

השימוש בנשק כימי מבטיח את המשך הלחימה מחד גיסא; ויגרום לביטול הסבב הבא של השיחות על פתרון דיפלומטי, מה שיאפשר לציר הרס"א זמן נוסף לשיפור עמדותיהם בשטח. בנוסף לכל האמור השימוש בנשק הכימי הוא איתות לממשל טראמפ לנוכח התגבור המאסיבי של כוחות נאט"ו במדינות הבאלטיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *