היהודים המשיחיים: זרם ביהדות או קהילה משיחית?

[בתמונה: יהודים משיחיים בתפילה. מתוך אתר היהדות המשיחית בעברית. למקור, לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על משיח ומשיחיות, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

באוגוסט 2017 דחה בית הדין הרבני בתל אביב, בהרכב מיוחד, בקשה של זוג יהודים משיחיים לערוך חופה וקידושין "כדת משה וישראל" (שלזינגר, 2017). הפניה והדחייה של בית הדין הרבני, חשפו לאור הזרקורים תופעה הרחוקה בדרך כלל מהשיח הישראלי, את תופעת היהדות המשיחית (Messianic Judaism).

הצצה קודמת לקבוצה הזו הייתה ב- 2014, עת זכתה שי סול, שנמנית עם היהדות המשיחית בהצלחה בתכנית הטלוויזיה 'הכוכב הבא' (ראו אצל: סגל-בורוכוב, 2014).

היהדות המשיחית היא קבוצה שמונה כמה מאות אלפי מאמינים ברחבי העולם. המרכיבים העיקריים בתפיסת העולם של יהודים משיחיים הם אמונה כי ישוע הוא בנו של אלוהים וכן המשיח; ואמונה כי הברית החדשה הינה המשך טבעי וישיר לתנ"ך. בתי התפילה שלה מעוטרים בסמל המגן דוד (ראו תמונת בית התפילה למטה). בניגוד ליהדות, הם שמים את הדגש על התנהגות בהתאם לערכים אותם הציג אלוהים בפני בני האדם; על קהילה כגורם מאחד ומחזק ועל הערך, "ואהבת לערך כמוך"; ולא על קיום מצוות פורמליות.

מבחינת החוק בארץ היהודים המשיחיים אינם מוגדרים כ"יהודים", ובעיני רבים - הן חילוניים והן יהודים מזרמים אחרים - הם נתפסים בתור קהילה משיחית.

[בתמונה משמאל: סמל היהדות המשיחית המורכב ממנורה, מגן דוד ודג; הדג מסמל את נס הלחם והדגים שעל פי ספר הברית החדשה, בוצע בכנרת על ידי ישו. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי FlorinCB. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[לאתר היהדות המשיחית, לחצו כאן]

מקור היהדות המשיחית

יהודים משיחיים רואים את עצמם כממשיכי דרכם של היהודים שחברו לישוע כשזה החל להפיץ את תורתו. יחד עם זאת, רוב החוקרים טוענים כי אין רצף לאורך ההיסטוריה - מאז ועד ימינו - של קהילות של יהודים, המאמינים כי ישוע הוא המשיח ובנו של אלוהים. סברה אחת גורסת שהמקור של היהדות המשיחית בתקופה הנוכחית הוא קהילה נוצרית פרוטסטנטית אירית בחלקה הראשון של המאה ה-19, ולפי תיאוריה אחרת התפתחות יהודים משיחיים בת זמננו החלה בארה"ב, בשנות השישים של המאה הקודמת.

[בתמונה: בית התפילה "ברוך השם" של הקהילה המשיחית בדאלאס, טקסס. התמונה היא נחלת הכלל]

בישראל התפתחה קהילה משיחית בשנות ה-30 של המאה ה-20, ביפו, וכיום ישנם כמה עשרות אלפי ישראלים שמגדירים את עצמם כמשיחיים, חלקם יהודים מלידה (והיהדות האורתודוקסית מתייחסת אליהם כאל "משומדים") ואחרים אינם יהודים עפ"י ההלכה והחוק.

החיבור הטבעי בין הברית הישנה לחדשה עפ"י היהדות המשיחית

אחד המאפיינים המהותיים בתפיסת עולמם של היהודים המשיחיים הוא, כאמור, האמונה כי הברית החדשה היא המשך ישיר וטבעי לברית הישנה, הלא היא התנ"ך. כיוון שבני האדם לא עמדו בהסכם הראשוני בינם לבין אלוהים, "הברית הישנה", נוצר צורך בברית נוספת, שתכוון את האנושות אל הטוב והנכון.

הוכחה לכך מוצאים היהודים המשיחיים בנבואתו של הנביא ירמיהו, אשר מופיעה בפרק ל"א בספר המוקדש לנביא חשוב זה: "הנה ימים באים נאום ה' וכרתי את בית ישראל ואת בית יהודה ברית חדשה, לא כברית אשר כרתי את אבותם ביום החזיקי בידם להוציאם מארץ מצרים אשר המה הפרו את בריתי". ברית חדשה זו מהווה ברכה עבור כל בני האדם ואינה רלוונטית רק ליהודים, כך עפ"י יהודים משיחיים.

[ירמיהו על חורבות ירושלים (1844) - ציור מאת הוראס ורנה. התמונה היא נחלת הכלל]

המשיח בעיני יהודים משיחיים

הגעתו לעולם של משיח הינה מוטיב מרכזי באופן כללי ביהדות. ספרות חז"ל כוללת מאות אזכורים למשיח, שליח האל שיגאל את העם היהודי ויבטיח עולם מתוקן וטוב יותר לכולם. גם בתפילת שמונה עשרה מוזכרת הציפייה לגואל וגאולה, וגדול החכמים בתולדות היהדות, הרמב"ם, כתב: "אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח".

עפ"י היהדות המשיחית, הולדתו של ישוע היא ביאת המשיח, שכן אלוהים שלח את בנו על-מנת שיציג בפנינו את הדרך הנכונה והראויה לחיות. עוד כדאי לציין בהקשר זה כי מושג יסוד נוסף ביהדות בהקשר לאחרית הימים הוא מלחמת גוג ומגוג - מלחמה קשה במיוחד שרק לאחר סיומה (או במהלכה) יגיע המשיח. היהדות המשיחית לעומת זאת דוגלת בהפצת הבשורה בישוע, בין אם בעל פה ובין אם דרך ספרים או אתרי אינטרנט.

[בתמונה משמאל: השילוב של הצלב הנוצרי והמגן דוד. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Zardosz קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

תפילות ומצוות

היהודים המשיחיים מתפללים לאלוהים. לתפילות יש אופי אישי מאוד, ולעתים קרובות הן ספונטניות, וזאת על בסיס האמונה כי המהות חשובה מהטקסיות. באופן דומה היהודים המשיחיים אינם מקיימים את כל המצוות שכוללת היהדות, וכך למשל לא כולם שומרים שבת. גם היחס לתורה שבעל פה אמביוולנטי, והקהילה מעודדת מחשבה עצמאית ופרשנות אישית לכתוב בכתבי הקודש, כאמור הברית הישנה והחדשה גם יחד.

[לאוסף המאמרים על משיח ומשיחיות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *