מנהיגות מהי?

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

[מאמר זה נכתב ביחד עם אינג' שרית אונגר-משיח]

[בחזרה לתוכן העניינים של 'הכל על מנהיגות']

מוקדש למיה ויינשטיין, שהיתה הזרז לארגון מחודש של הערך הזה...

המשגה 

'מנהיגות' (Leadership) היא מושג חמקמק ונתון למניפולציות שונות. קשה להגדיר אותו במדויק, או לעמוד על טיבו ועל מרכיביו (ראו הרחבה בסוגיה זו בפרק הבא)! ניהוג מוגדר כאחד מארבעת התפקידים הבסיסיים של הניהול (תכנון, ארגון, הנהגה ובקרה).

[להרחבה בנושא 'ניהול', לחצו כאן]

בשונה במקצת מאחרים, נגדיר 'מנהיג' כאדם, שמפעיל מידה רבה של עוצמה עקיפה, לא פורמלית, במקביל - או על חשבון - עוצמה ישירה, כדי להוביל את אנשיו את המטרה (להרחבה בנושא הרציונל שמאחורי ההגדרה והשוני מהגדרות אחרות, ראו בפרק למטה).

ה'מנהיג' משיג הבנה והסכמה לגבי הדברים שצריך לבצע, והאופן שבו צריך לעשות זאת. אדם שפועל מתוך היענות למנהיג, בוחר להצטרף לפעולה שעיקרה איננו כוח הכפייה אלא ההזדהות שלו עם העשייה ומטרותיה.

מנהיגות יכולה להיווצר באופן מלאכותי, דרך מינוי (למשל, לראש מדינה, או לניהול ארגון או חלק מארגון), וגם באופן טבעי, בתהליכים של התארגנות עצמית. הנה לפניכם, בסרטון למטה, דוגמה לאדם הסוחף עמו קהל שלם, בהתארגנות עצמית כזו:

[להרחבה בנושא 'התארגנות עצמית', לחצו כאן]

אנו יודעים למשל, שבכיתות לימוד מתהווה עם הזמן מנהיגות לא פורמלית בקרב התלמידים, בתום מאבק עוצמה.

[למאמר: מנהיגות תיווצר תמיד, בין באופן טבעי ובין מלאכותי, לחצו כאן]

בעולם רשתי ודינמי, המשתנה במהירות, מנהיגות יכולה להיות ויראלית: תהליכי צבירת העוצמה יכולים להיות מהירים מאוד. הבעיה היא, שבמערכות מורכבות, ככל שהעלייה מהירה יותר, כך גדל הסיכוי להיפוך ולקריסה בהתאמה.

פעולה מנהיגותית, מתקשרת בצורה ישירה להשפעה וליצירת שינוי ועל כן קשורה בטבורה ליכולת להשפיע על מוטיבציה של אנשים.

[להרחבה בנושא 'הנעה' - 'מוטיבציה', לחצו כאן]

ניתן להגדיר 'מנהיגות' גם כעוצמה והשפעה לא-פורמליים של גורם בארגון, מעבר לסמכות – שהיא העוצמה הפורמלית, שהוקנתה לו בתוקף תפקידו.

[להרחבה בנושא 'עוצמה', לחצו כאן]   [להרחבה בנושא 'השפעה', לחצו כאן]

הביטוי הויזואלי - רשתי למנהיגות היא הרכזת: ריכוז של עוצמה בידי גורם אחד ברשת. עוצמה זו באה לידי ביטוי בכמות רבה של קשרי גומלין הנכנסים לאותו גורם ברשת (הגורמים המסומנים בעיגול בתרשים הרשת שלמטה:

עוצמה ברשת הארגון

[להרחבה בנושא 'רכזת', לחצו כאן]

'מנהיגות' ניתנת היום למדידה מספרית (ראו פרק נפרד).

מנהיגות - תכונה מולדת או נרכשת?

קיימים שני טיעונים מרכזיים לגבי מנהיגות:

  • מנהיגות היא תכונה מולדת;
  • מנהיגות היא תכונה הניתנת לרכישה.

האם 'מנהיגות' היא תלוית הקשר?

 אין עדות מחקרית לכך כי מנהיג בתחום אחד יכולה להיות גם מנהיג בתחום אחר (למשל, היכולת של מצביא צבאי להיות, בהכרח, גם מנהיג פוליטי..), אבל יש עדויות מהחיים של מנהיגים מבריקים בתחום אחד, שנכשלו בתחומים אחרים:

כך למשל, היה הגנרל האמריקני (5 כוכבים) דאגלס מקארתור (Douglas MacArthur) (ראו תמונה משמאל) - גיבור המלחמה ביפן במלחמת העולם השנייה - מנהיג צבאי מחונן, אך פוליטיקאי גרוע.

הדגשים נוספים

  • בחמישים שנות מחקר על מנהיגות, לא הצליחו חוקרים לגבש הסכמה על רשימת התכונות המאפיינת מנהיגים.
  • נמצא כי פעמים רבות, מנהיגים מעט יותר אינטליגנטים מהממוצע הקבוצתי.
  • החל משנות ה-80 של המאה הקודמת מצאו חוקרים כי תכונות מסוימות, כגון: אינטליגנציה, אמפתיה ומסוגלות עצמית גבוהה, מעלים הסתברות להופעת מנהיגות.

כיצד מתעצבים מנהיגים? 

אחד הגורמים המעצבים מנהיגים הוא רקע קשה וכישלונות עבר. ככל שמנהיג התחנך וגדל בסביבה הקרובה לכאוס ולא ב'סדר' גמור ובנוחות מפנקת, אם שרד, הוא מתחשל והופך למה שמכנה נסים ניקולס טאלב אנטי שביר (Antifragile).מנהיגות

[אתר המקור]

אנטי שביר

[המקור: כרזה שפורסמה בפייסבוק ב- 2015]

במה שונה ההגדרה פה מהגדרות אחרות?

במקומות רבים מוגדרת 'מנהיגות' כיכולתו של אדם או קבוצת אנשים להוביל אנשים אחרים אל עבר מטרה משותפת במינימום סמכות. (למשל: ויקיפדיה). האמנם?

ולדימיר פוטין הוא, ללא ספק, מנהיג, ששיקם את מעמדה הבינלאומי של ארצו, והפך אותה שוב, ממדינה פושטת רגל, למעצמה עולמית. אבל פוטין גם מרבה להשתמש בסמכות ישירה נגד מתנגדיו הפוליטיים.

ניקח דוגמה מוקצנת יותר: דוגמה של מנהיג שאנו מתעבים במיוחד, אבל דווקא התכונות המוקצנות שבו הופכים אותו מתאים לצורך המחשה: אדולף היטלר: אין מחלוקת לגבי כוח מנהיגותו, שגרם לרבים להקריב את חייהם למענו, גם כאשר היה ברור שהעניין אבוד. יתרה מכך, רבים התאבדו כשהקרב על ברלין הוכרע, כיוון שלא רצו לחיות בגרמניה ללא אדולף היטלר. שר התעמולה שלו, יוזף גבלס ורעייתו מגדה, אף העדיפו להרוג את ששת ילדיהם לפני שהתאבדו בעקבותיו, כיוון שלא ראו טעם לחייהם במציאות אחרת.

[בתמונה: היטלר עם משפחת גבלס, לפני לידת כל 6 הילדים: השפעתו של מנהיג - "אין טעם לחיות בעולם ללא אדולף היטלר"...]

אבל אותו מנהיג רב השפעה, אדולף היטלר, היה זה ששכלל לאומנות את מודל מדינת המשטרה ושליטת הגסטאפו על אזרחי גרמניה. משמע, הוא הרבה להשתמש בסמכות ישירה דווקא, במקביל לעקיפה.

משמע, מנהיגים משתמשים - והרבה - גם בסמכות ישירה, ולא רק בהשפעה. ייתכן גם, שככל שהם משתמשים יותר בסמכותם הישירה, כך גדלה גם השפעתם בהתאמה...

לכן, אימצנו את ההגדרה:

מנהיג הוא אדם שמפעיל מידה רבה של עוצמה עקיפה, לא פורמלית, במקביל - או על חשבון - עוצמה ישירה, כדי להוביל את אנשיו את המטרה.

[בחזרה לתוכן העניינים של 'הכל על מנהיגות']

מקורות והעשרה

One thought on “מנהיגות מהי?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *