פנחס יחזקאלי: בני דור ה-Z בשוק העבודה

[בתמונה: איך ישפיעו בני דור ה- Z על שוק העבודה? תמונה חופשית שהועלתה על ידי KCruzer לאתר Photobucket]

[בתמונה: איך ישפיעו בני דור ה- Z על שוק העבודה? תמונה חופשית שהועלתה על ידי KCruzer לאתר Photobucket]

עוד לא הספקנו לעכל את השינויים שהכניסו בני דור ה-Y , וכבר מידפק על דלתות שוק העבודה דור חדש, שונה מקודמיו: דור ה- Z. החלוצים של בני הדור הזה (ילידי המילניום) כבר גודשים את הקולג'ים במדינות המערב. השפעתם על שוק העבודה בישראל תתאחר במקצת, מן הסתם, בגלל השירות הצבאי והטיול הגדול, מה שמאפשר לנו לנצל את פסק הזמן הנוסף הזה על מנת ללמוד כיצד הולך השוק הזה להתעצב, על ידיהם.

המאמר עודכן ב- 13 בדצמבר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר שלישי ואחרון מתוך שלושה, העוסקם בבני דורות ה- X, ה- Y וה- Z בשוק העבודה. למאמרים האחרים: 

*  *  *

ספרי הלימוד ברובם נכתבו על ידי בני 'דור הבייבי בום' (1964-1946) ודור ה- X (ילידי 1980-1965). כשתפסו בני דור ה-Y את מקומם בשוק העבודה, הפכו רבות מהאמיתות בספרים הללו ללא רלוונטיות (למשל, תיאוריות על שביעות רצון עובדים, מוטיבציה בעבודה, שימור עובדים וכדומה).

עוד לא הספקנו לעכל את השינויים שהכניסו בני דור ה-Y, וכבר מידפק על דלתות שוק העבודה דור חדש, שונה מקודמיו: דור ה- Z. או ה- iGeneration. החלוצים של בני הדור הזה (ילידי המילניום) כבר גודשים את הקולג'ים במדינות המערב. השפעתם על שוק העבודה בישראל תתאחר במקצת, מן הסתם, בגלל השירות הצבאי והטיול הגדול, מה שמאפשר לנו לנצל את פסק הזמן הנוסף הזה על מנת ללמוד כיצד הולך השוק הזה להתעצב, על ידיהם.

[להרחבה על בני דור ה- X בשוק העבודה, לחצו כאן]  [להרחבה על בני דור ה- Y בשוק העבודה, לחצו כאן] 

בני דור ה- Z: מאפיינים

אם השפעתם של בני הדור הזה על שוק העבודה היא בגדר נעלם, הרי תכונותיהם והדברים המבדילים אותם מקודמיהם, בני דור ה-Y, כבר ידועים, או לפחות נדמה לנו שאנחנו באמת מבינים אותם...

  • הם נולדו לעולם גלובלי, ויזואלי וטכנולוגי. זהו דור דיגיטלי שלא חווה את החיים לפני עידן האינטרנט, והדור הראשון שבו הטכנולוגיה נגישה בגיל צעיר כל כך. הטלפונים הסלולריים והחיבור התמידי לאינטרנט מהווים חלק מרכזי מחייהם ומהתבגרותם, ואף חלק מזהותם העצמית (ויקיפדיה).
  • לכן, יכולת ההסתגלות שלהם לטכנולוגיה משתנה גבוהה. בניגוד לקודמיהם, הם גולשים, בעיקר, בסלולרי שלהם ולא במחשב (ברבירו, 2014).
  • זהו דור שתפיסת המשפחה שלו שונה, משום שהוא נולד למשפחות מעורבות וקבלת הומואים, לסביות וטרנסג'נדרים לחברה, כפי שלא היה בעבר (ויקיפדיה).
  • הוא גדל בתקופה של איום קיומי גובר, כשהמדיה הופכת את האיומים הללו למוחשיים ולמשפיעים מאוד. המדיה גם מחדדת בעיות חברתיות והופכת את בני דור ה-Z לחרדים מהממסד ולמבקשי צדק חברתי (ויקיפדיה).
  • בצד האיום הביטחוני, דור ה-Z במערב התבגר על רקע משבר כלכלי קשה, שהקשה על הוריו ואחיו הגדולים להחזיק בפרנסה יציבה. כתוצאה מכך, בני דור ה-Z מתאפיינים ביחס דינמי ויזמי ללימודים ולעבודה (גמיש, 2018).
  • חלק גדול מחיי החברה, הלימודים והעבודה של דור ה-Z מתרחש ברשת; ובשל כך, זהו דור שמבלה זמן רב בבית (גמיש, 2018).
  • כל אלה העמיקו בקרב בני הדור הזה את תחושת הבדידות: הם מרגישים בודדים ומנסים ככל יכולתם להיות חלק מקבוצה; אבל למרות זאת, יש להם גם רצון עז להיות שונים ומיוחדים, ואף לקבל הכרה על כך (ויקיפדיה) (ברבירו, 2014).
  • העובדה - שהכל פתוח ברשתות החברתיות, ותופעת הביוש - השיימינג, שהם נחשפו אליה כבר מגיל בית הספר היסודי - הפכה אותם לחרדים לפרטיות שלהם: חשוב להם, אמנם, להיראות ברשת, כי זה חלק מהמשחק החברתי, אולם הם עדיין רוצים לבחור מה הם חושפים ובעיקר למי הם חושפים (ברבירו, 2014).
  • אין סבלנות לכלום. הכל עכשיו והכל בלחיצת כפתור: מחפשים תשובות מידיות וסיפוקים, כאן ועכשיו: הם מכורים לסלפי; כותבים פוסטים בפייסבוק ובודקים כמה 'לייקים' קיבלו; קונים קניית בגדים ואוכל בהזמנה אישית, תכניות טלוויזיה ומוזיקה; וכדומה (ברבירו, 2014) (בסול, 2016).
  • ויחד עם זאת, הם שמרנים יותר מקודמיהם, בני דור ה-Y, בוגרים לגילם, מיושבים ופרגמטיים יותר. לימודים אקדמיים מעניינים אותם הרבה פחות מקודמיהם, הם נרתעים מכניסה לחובות ומחפשים ביטחון תעסוקתי (בסול, 2016).
[בתמונה: איך ישפיעו בני דור ה- Z על שוק העבודה? תמונה חופשית שהועלתה על ידי cloud_alucard לאתר Photobucket]

[בתמונה: איך ישפיעו בני דור ה- Z על שוק העבודה? תמונה חופשית שהועלתה על ידי cloud_alucard לאתר Photobucket]

איזה מן עובדים הם יהיו?

  • לא רק שבני דור ה- Z אינם חוששים משינויים, אלה עבורם דרך חיים, שכן, הם נולדו לתוך עידן של שינוי מתמיד (גמיש, 2018).
  • אם מנהלים דורשים היום מבני דור ה-Y להיות 'מולטי טסקינג', והדבר קשה להם, הרי שבני דור ה-Z יתמודדו עם הדרישה הזו בקלות יחסית: אם ניתן לתאר את בני דור ה-Y כ"שני מסכים", הרי דור ה-Z הוא "חמישה מסכים" לפחות...
  • רכישת הידע של בני דור ה-Z נעשית באמצעות חיפוש ומחקר קצר, ולא באמצעות ההעמקה ארוכת הטווח שאפיינה דורות קודמים. הם לומדים יותר על ידי התבוננות, התנסות ופרקטיקה חווייתית יותר מקודמיהם (והרבה פחות על שינון), ונוטים להסתמך על מנועי חיפוש יותר מאשר על ספרי לימוד או מחקרים (ויקיפדיה) (גמיש, 2018).
  • על כן, ההדרכה העתידית חייבת להתבסס על חוויה ועל התנסות, ולא על שינון; ועל קורסים ותכניות לימוד אינטנסיביות וקצרות טווח (גמיש, 2018).
  • המשבר הכלכלי הקשה במערב הביא את בני דור ה-Z לגלות יחס דינמי ויזמי ללימודים ולעבודה (גמיש, 2018).
  • בני דור ה- Z מתאפיינים בחיפוש אחרי תחומי עניין ייחודיים ומקוריים (גמיש, 2018); ובגילוי עניין ביזמות ובכלכלה (ויקיפדיה).
  • בניגוד לבני דור ה-Y שמאופיינים בהחלפת מקום עבודה מדי שנתיים, התפתחות מקצועית-אישית, לצד שכר נדיב, ישאירו את בני הדור במקום העבודה. בניגוד לקודמיהם, הם מעוניינים בקידום ובמשרות ניהול. זה דור של יצרנים, יוצרים וממציאים. הם שואפים להשאיר את טביעת האצבע שלהם על מוצרים, שירותים ומדיה ולהפוך לחלק מתהליך העיצוב והייצור (ויקיפדיה) (ברבירו, 2014).

[בתמונה: איזה עובדים יהיו בני דור ה- Z? תמונה חופשית שהועלתה על ידי mirsyis לאתר Photobucket]

[בתמונה: איזה עובדים יהיו בני דור ה- Z? תמונה חופשית שהועלתה על ידי mirsyis לאתר Photobucket]

כמה התחזיות הללו מדויקות?

קשה לדעת... נצטרך, מן הסתם, להמתין מספר שנים, כדי להיווכח... מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *