אלעד רזניק: למה למחזר חומר ישן?

חשיבות הפרסום של השגת החומרים האיראנים - במסיבת העיתונאים שקיים בנימין נתניהו ב- 30 באפריל 2018 - לא נעוצה דווקא בחומר המודיעיני עצמו.

לפרסום הזה יש מספר מטרות:

הדגמת יכולת מודיעינית:

מי שיכול לשים את ידיו על הארכיון הגרעיני באיראן לשים אותו על משאית ולהביא אותו מאיראן לישראל, יכול גם הרבה יותר. 

חשיפת יכולות 'מעל השולחן' נותנת משנה תוקף לטעות שהשמעת 'מתחת לשולחן': 

חזקה על מי שיש בידיו יכולות שכאלה, שיש לו ביד חומר מודיעיני עדכני בהתייחס לתכנית הגרעין הצבאית האיראנית, שאותו הוא לא רוצה / או לא יכול לחשוף ציבורית (ללא חשיפת מקורות ושיטות). 

מבוכה ציבורית לרוסים:

בסופו של דבר, איראן היא בעלת בריתה האסטרטגית של רוסיה. הצגה ציבורית של הבלופים האיראנים מגדילה את חופש הפעולה אל מול האיראנים בסוריה, ללא דחיקה של הרוסים לפינה.

לחץ על האיראנים

בטהרן מסתובבים לא מעט אנשים, כבר כמה ימים, וחושבים מה עוד הציונים האלה יודעים... 

לחץ על 4 החברות האחרות להסכם ה JOCPA, ובידודה של רוסיה 

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, עומד לפני הודעה על גורלו של הסכם הגרעין. טראמפ מגיע לנקודת ההכרעה לאחר הישגים לא מבוטלים אל מול צפון קוריאה, שהושגו בתאום מלא ובשיתוף פעולה של הסינים. 

הסינים היו שותפים ל JOCPA, ולעמדתם יש חשיבות לא מעטה במועצת הביטחון. אם יוחזרו הסנקציות הכלכליות על איראן, לעמדתם ולמעשיהם תהיה חשיבות רבה. 

לחץ על המבקרים האחרונים בבית הלבן...

ההתפתחויות מול צפון קוריאה הביאו את האירופאים להבין (הבנה שקטה), שהמדיניות שלהם אל מול האיראנים מוטעית.

חשיפת החטאים האיראנים הופכת לחלק מהשיחה המתנהלת בזירה הציבורית. היא מגדילה את הלחץ על האירופאים ומקטינה את מרחב התמרון שלהם אל מול איראן (שנובע בעיקר מהרווחים הכלכלים העצומים, שיש לחברות אירופאיות עם איראן, לאחר הסרת הסנקציות)

העשרה

  • יו-טיוב: מסיבת העיתונאים של בנימין נתניהו:
  • .

One thought on “אלעד רזניק: למה למחזר חומר ישן?

  1. ידידי, אלעד המלומד, כפי שאמר פעם אורי זוהר – הפוך, גוטה, הפוך.
    הסיבות המנויות כאן לחשיפת החומר אינן מחזיקות מים, אפילו לא מחזיקות אוויר:
    1. הדגמת היכולת המודיעינית – אם זה רק מה שהם יודעים, שהעולם כולו יודע בערך עשור, והם לא יודעים דבר על מה שקורה עכשיו, מצבנו (האיראנים) מצוין.
    2. חשיפת יכולות מעל השולחן מעוררת מחשבה על מה יש מתחת לשולחן – אם היה לישראל מידע נוסף, הם היו מפרסמים אותו, הכל כדי להניע את טראמפ ושאר העולם לבטל את הסכם הגרעין.
    3. מבוכה לרוסים – נהפוך הוא, זה מחזק את מעמד הרוסים באיראן ובסוריה, שכן התלות של איראן, עקב החשיפה, מגבירה את התלות שלהם ברוסים, ולא מפחיתה אותה. אם יש מישהו שחוגג עתה, זה פוטין.
    4. לחץ על המבקרים – מיד עם החשיפה ראינו כי תגובת מדינות המערב פושרת לכל היותר, והם אומרים שלא ייסוגו מההסכם. לגבי טראמפ – הוא כבר ידע את הכל, ולכן עצם החשיפה הפומבית לא תשנה את עמדתו.
    ומעט על הסכנות שנגרמו וייגרמו עקב החשיפה:
    1. לא היה שום חידוש. העולם, לרבות הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (בדוח שפירסמה בסוף 2015), הכיר את החומר, ולכן הכל נתפס כהצגה, ותו לא.
    2. חשיפת שיטות עבודה ויכולות. האפשרויות של מניעה וסיכול בזמן אמת, פעולות שהמוסד מתמחה בהן הופכות להיות מסובכות ביותר.
    3. סיכון בחשיפת מקורות, סייענים ועוד.
    4. האיראנים עכשיו יחביאו עוד יותר את כל מה שיש להם, ואין ספק שיש להם מה להחביא. מעתה עבודת המוסד שם תהיה הרבה יותר מסובכת, ואולי כמעט בלתי אפשרית, בין אם בשיטות היומינטיות ובין אם בחדירה ממוחשבת. ולכך, תהיה חשיבות עצומה בזמן אמת, למשל לקראת – 2025, מועד סוף ההסכם עם איראן.
    5. האפשרות לדעת אם האיראנים מפירים את ההסכם אחרי מועד כריתתו הופכת לבלתי אפשרית (טוב, כמעט בלתי אפשרית).
    6. שמו של ראש הפרוייקט, Fakhrizadeh, שכביכול נחשף על ידי ביבי, ידוע מזה שנים בכל העולם, ופורסם בדוח של הסוכנות וגם בתקשורת.

    ועוד עניין קטנטן, אם מחברים את ה"חשיפה" הזו עם ההסמכה של ראש הממשלה ושל שר הביטחון לפתוח במלחמה או בפעולה מלחמתית רצינית, בלי הממשלה והקבינט – תתחילו לפחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *