אבי ברוכמן: דילמת המפכ"ל הבא

[תמונתו של ניצב בגמלאות, בנצי סאו, מימין: דוברות המשטרה; תמונתו של ניצב בגמלאות, שחר איילון, משמאל, נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי N.ronny. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

אבי ברוכמן

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

בשבועות האחרונים עוסקת התקשורת בתום הקדנציה של מפכ"ל המשטרה רנ"ץ רוני אלשיך; שכזכור, הוצנח לתפקיד זה על ידי ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים, לאחר ביקורת נוקבת על מועמד חיצוני אחר תת אלוף במיל גל הירש (יחזקאלי, 2018).

כידוע, הקדנציה של תפקיד המפכ"ל היא לשלוש שנים, וקיימת אופציה להאריך אותה בשנה נוספת. הארכה זאת תלויה בהחלטה של השר הממונה והממשלה.

מכאן שבפני השר לביטחון הפנים עומדות שתי אופציות: האחת המלצה למתן של שנה נוספת למפכ"ל המכהן  והאחרת למנות מפכ"ל אחר.

[בתמונה: השר גלעד ארדן והמפכ"ל רוני אלשיך, בימים טובים...]

בראיון שקיים השר ארדן עם כתב ומגיש החדשות דני קושמרו בסוף השבוע האחרון, אמר השר שטרם קיבל החלטה בנושא. הוא הדגיש, שאין החלטה על הארכת הקדנציה למפכ"ל המכהן, אך קבע, שהמפכ"ל הבא יגיע משורות המשטרה.

הסייפא של המשפט הוא המעניין, כי הוא פותח פתח, או למינוי מפכ"ל מקרב הניצבים המכהנים כיום בארגון; או להחזרת קצין משטרה בכיר שפרש בעבר מהמשטרה.

התייחסות מעניינת נוספת הייתה בראיון, למכתב שקיבל השר לביטחון הפנים מהיועץ המשפטי לממשלה. במכתבו קבע היועץ, שיש להיוועץ עמו לגבי כל החלטה בסוגיה זו, לאור חקירות ראש הממשלה.

דוגמה כזאת מוכרת לנו ממינוי של יהודה וילק (ראו תמונה משמאל) למפכ"ל. וילק שימש בשני תפקידי ממ"ז דרומי וירושלים, במאי 1994 - כאשר מונה אסף חפץ למפכ"ל - הוא פרש מהמשטרה. 4 שנים לאחר שעשה תפקידים אזרחיים מחוץ למשטרה התבקש על ידי ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים אביגדור כהלני לחזור למשטרה כמפכ"ל; ואכן, בינואר 1998 הוא מונה למפכ"ל.

[תמונתו של רנ"ץ יהודה וילק משמאל: דוברות המשטרה]

במהלך הקדנציה שלו עסק במספר רפורמות משטרתיות וטיפל בליבת העיסוק המשטרתי. סוף הקדנציה שלו הסתיימה באקורד צורם, בשל אירועי אוקטובר 2000, וקיבל ביקורת נוקבת מ "ועדת אור".

לתפיסתי, וכתבתי זאת במאמרים רבים, "שיטור זה מקצוע"! מכאן, שהעומד בראש הארגון חייב להגיע משורות הארגון.

עמיתי ד"ר פנחס יחזקאלי (ראו תמונה משמאל) כתב ופרסם מאמרים רבים על 'התרבות הארגונית' של המשטרה, במשטרות בעולם כמו גם בישראל. זה עקב אכילס של ארגוני המשטרה. בשביל להצליח בתפקיד מפכ"ל, ולהשאיר חותם יש להצליח לעשות שינוי בתחום זה, שמקרין כמובן על אמון הציבור במשטרה.

אני חולק על עמדתו של יחזקאלי, שפניו של ניצב יורם הלוי להוביל מהפכה ושינוי בתרבות המשטרה. חושבני, שניצב הלוי הוא קצין איכותי וראוי, אולם קשה מאד (אבל, לא בלתי אפשרי...) לבצע מהפכות, כשאתה נמצא שנים רבות בתוך המערכת.

[להרחבה בנושא 'התרבות הארגונית המשטרתית', לחצו כאן]

עדיף קצין משטרה, שהתנסה בחוץ

קצין משטרה בכיר בדרגת ניצב, שיצא מהארגון ועשה מספר תפקידים אזרחיים, קורא עוקב ולומד את תחושת הציבור כלפי המשטרה; ובנוסף, צובר ניסיון בעבודה ניהולית בכירה במגזר האזרחי, הוא בעל יתרונות יחסיים על קצין שנמצא ומגיע מתוך המערכת.

ישנם שני קציני משטרה, ניצבים בגמלאות שיכולים להיות מועמדים לתפקיד המפכ"ל: ניצב בגמלאות בנצי סאו וניצב בגמלאות שחר איילון. שניהם, גדלו בתוך ארגון המשטרה וביצעו תפקידים בכירים, האחד היה ממלא מקום המפכ"ל והאחר סגן המפכ"ל.

מניסיון העבר אנו יודעים, שכאשר מישהו מועמד לפקיד בכיר, תמיד יהיו מתנגדים אשר יאירו בזרקור את ה'שלדים' בארון שלו.

ד"ר יחזקאלי כותב על ניצב בנצי סאו: "האיש שארדן מתגעגע אליו כל יום".. מתנגדיו יעלו מחדש את מעורבותו, הביקורת והעונש שספג מ'ועדת אור', על חלקו באירועי אוקטובר 2000, וכמובן יזכירו את החקירה הכושלת ומתוקשרת של פרשת ה'בר נוער', כשהיה מפקד מחוז ת"א.

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

ניצב שחר איילון מונה בשנת 2001 למפקד מחוז יהודה ושומרון. במסגרת תפקידו, באוקטובר 2002, פיקד על פינוי חוות גלעד. בתדריך לכוחות ביקש להוריד את תווי הזיהוי של השוטרים וכשיתבקשו להזדהות יגידו שחר איילון. הוא, קיבל הערה פיקודית ממפכ"ל המשטרה דאז, אהרונישקי, אך זכה באהבת שוטריו, שהרגישו עד אז נטולי גיבוי בשטח. ניצב שחר איילון ביצע שני תפקידים אזרחיים בכירים מחוץ למשטרה: נציב כבאות ראשי; וכיום הוא משמש מזה שנה כמנכ"ל רכבת ישראל.

במאמר "הקרב על המפכ"לות החל", לא מציין ד"ר יחזקאלי את האופציה של ניצב שחר איילון.

לטעמי הדילמה של השר לביטחון הפנים לטובת אזרחי המדינה וארגון המשטרה היא בין שני הקצינים המוכשרים הללו שחר איילון ובנצי סאו.

מקורות והעשרה

One thought on “אבי ברוכמן: דילמת המפכ"ל הבא

  1. מכיר את ניצב שחר איילון מקורס מפ"ים שעשינו ביחד בצעירותינו ועקבתי אחריו במהלך הקריירה שלו.
    לדעתי הוא האיש הנכון לתפקיד המפכ"ל.
    נקווה שהשר יעשה הפעם את הצעד הנכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *