רועי צזנה: עידן זרימת המידע

[בתמונה: ד"ר רועי צזנה עם חברים בסין. מקור התמונה: ד"ר רועי צזנה]

[לאוסף המאמרים על על ידע ארגוני בזמן אמת והשלכותיו, לחצו כאן]

רועי צזנה

המחבר (ראו תמונה משמאל), רועי צזנה, הוא דוקטור לננו-טכנולוגיה; עמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב, ומרצה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. בוגר קורס המנהלים של אוניברסיטת הסינגולריות ומחבר הספר המדריך לעתיד.

[התמונה משמאל: מאלבום התמונות הפרטי של המחבר]

האתרים של ד"ר רועי צזנה   

*  *  *

בימים אלה אני נמצא בסין, ומשתף קצת מחשבות על העתיד בתשעה ימים של הרצאות נונסטופ באוניברסיטאות, חברות ואירועים לציבור הרחב.

אוהבים לספר על חכמים סינים קשישים, אבל אני נהנה לדבר דווקא עם הצעירים. אשה סינית צעירה בצ'נגדו סיפרה לי על הבת שלה, ילדה בת ארבע, עם גיבורי התרבות שלה: אלסה מהסרט האמריקני Frozen, דורה החוקרת (סדרה אמריקנית), הדרדסים (קומיקס בלגי) ותומאס הקטר (בריטי).

העובדה שאישיותה של הילדה הזו מתעצבת בהשפעתן של כמה חברות שונות - כל תכנית, סרט וספר עם המסרים האינהרנטיים שלהם - מדהימה עוד יותר מכיוון שסין היא אחד המסוגרים ביותר בעולם. האינטרנט בסין 'מוקפת' ב- "חומת האש הגדולה" (The Great Firewall) שאינה מתירה לאנשים להתחבר לאתרים ולשירותים מחוץ לפיקוח המדינה. ולמרות הבידוד הזה, עדיין מצליחה תרבות המערב לחלחל לתוך סין. המידע חוצה את הגבולות, וקשה מאד לעצור אותו.

מצד אחד, אין בכך חדש. רעיונות - גדולים וקטנים - חצו תרבויות מאז ומתמיד. מיסיונרים נוצרים ומוסלמים הפיצו את דתם בכל רחבי כדור-הארץ, ואפילו במזרח הרחוק, זמן רב לפני הופעתם של הרדיו, הטלוויזיה והאינטרנט.

אלא שהפצה זו הייתה כרוכה במאמץ רב: המיסיונרים נאלצו להגר פיזית לאורך אלפי קילומטרים ולהשתקע במקום חדש, שם היו מעניקים טעימות מרעיונותיהם ומאמונותיהם למספר קטן של אנשים - לעתים רק אחד בכל פעם. וכיום? מידע ורעיונות נישאים באוויר על גלי האתר, מועברים בחלל החיצון דרך לוויינים, וזורמים מסמארטפון אחד למשנהו באמצעות רשתות פנימיות שהשלטון מתקשה לפקח עליהן. רעיון חדש וגדול יכול להגיע לכל העולם תוך דקות ספורות, ואפילו ממשלת סין הכל-יכולה תתקשה לעצור את חדירתו לשטחה.

אני לא טוען שממשלות אינן יכולות לעצור את התפשטות המידע. בספרי האחרון (השולטים בעתיד) כתבתי הרבה על דרכי השליטה הסמויה והעקיפה בהן נוקטות ממשלות כיום, ואני מאמין שהמצב יחמיר ושממשלות יזכו בכוח רב עוד יותר על עיצוב ראיית העולם של אזרחיהן, לפני שישתפר. אבל כבר עכשיו מרתק לראות כיצד אזרחיה של אחת התרבויות המסוגרות ביותר בעולם מאמצים רעיונות זרים לחיקם.

[לאוסף המאמרים על על ידע ארגוני בזמן אמת והשלכותיו, לחצו כאן]

One thought on “רועי צזנה: עידן זרימת המידע

  1. אתה נמצא בצ'נגדו, זו בירה יוצאת דופן ומודרנית שב20 השנים האחרונות השתנתה ביותר ולא משקפת את כלל סין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *