האם כביש 6 בטוח?

[בתמונה: האם כביש 6 בטוח? זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

האם כביש 6 בטוח?

שמועות על שוד מכוניות בכביש שש קיימות כבר מספר שנים, לאור היום וגם בלילה. התיאור זהה: שודדים ממוצא ערבי נוסעים במספר מכוניות, ומחפשים נוסע שמצוי בגפו ברכב. הם מאותתים לו לעצור, וכשהוא מאט ועוצר, הוא נחסם מיד על ידי הרכבים האחרים; מסולק מרכבו באיומי נשק; ותוך שניות הרכב נעלם באחד היישובים הערבים.

האמת, השיטה הזו איננה פועלת בכביש שש בלבד. אני יכול להעיד שארבעה צעירים בדואים, בשני רכבים, ניסו את התרגיל הזה גם עלי בכביש אחר; והצלחתי להימלא כשאני דוהר על השוליים בכיוון המנוגד לתנועה לתוך קיבוץ סמוך, שהייתה לו עמדת ש"ג מאוישת.

היום פרסם גם מיודענו, עו"ד פנחס (פיני) פישלר, כי המשטרה חוקרת כבר תקרית חמישית בזמן האחרון, שסוכלה על ידי נהגים אחרים, שעצרו ליד השודדים והבריחו אותם. הם הספיקו לרשום את מספרי המכוניות, אך נתברר שמדובר שהרכבים גנובים.

עו"ד פישלר יודע לספר שהמשטרה העלתה מסוק בכמה מן המקרים בחיפוש אחר השודדים, אך כנראה שאלו מסתירים את המכונית סמוך מאוד למחלפים בתוך מוסכים או מרתפים סגורים ועד שהמסוק או השוטרים – מגיעים, כבר אין מכונית.

אם יש אמת בכך שקיימת תופעה, והמשטרה אינה מדווחת עליה,יכולה להיות לכך רק סיבה (טובה) אחת: שכוחות מתוגברים של המשטרה טומנים פיתיונות לשודדים, כדי להפיל את הכנופיה (סיבות פחות טובות יכולות להיות בשפע...).

יחד עם זאת, רמת הסיכון לחיי אזרחים תמימים כל כך גבוהה במקרה הזה, עד שהיעדר דוברות מסודרת על התופעה עלולה לגבות מחיר יקר...

4 thoughts on “האם כביש 6 בטוח?

  1. שקיפות מונעת פשע. הדרך הפשוטה להלחם בעבירות של גניבה \ שוד רכב היא יותר שקיפות בתחנת הקצה – משחתת הרכב ומכירת החלפים או הרכבים למשתמש. קל להסתיר שודדי רכב \ רכב גנוב – יותר קשה להסתיר עסק שעוסק בהפצה של חלקי חילוף גנובים.
    בסופו של דבר החלפים הרי מגיעים לצרכן הישראלי \ פלסטיני ששמח לקבל חלקים "זולים".

    תחשבו בצורה מערכתית – ייבשו את הביצה ולא תצטרכו להתמודד עם היתושים – כמו שחוק הלבנת הוד שמחייב שקיפות רבה יותר או חשיפת החשבונות בשוויץ סייעו למלחמה בטרור ומלחמה במאפיה.

    ובקשר לשאלה המקורית – כבישי ישראל אינם בטוחים מעל 350 אנשים נהרגים בשנה בתאונות דרכים בישראל, מעל 150,000 פצועים מתוכם 2000 פצועים קשים. בכל שנה. נזק של 15 מיליארד ש"ח. במדינות אחרות מיישמים "חזון אפס" בישראל רוב התושבים , העיתונאים ומקבלי ההחלטות אפילו לא יודעים במה מדובר.

  2. אם אני חמוש ויורה במי מהם, מי ישלם ביוקר?
    מדינה עקומה שחושבת עקום עוזרת לשודדים ולא לאזרחים…

    • לא צריך להיות גאון כדי להבין לאן ירי על השודדים יוביל – פשוט צריך להסתכל על המצב במדינות כמו ארצות הברית או מקסיקו. אחרי כמה מקרים כאלה השודדים מבינים שהם חייבים להיות חמושים הרבה יותר טוב מכל נהג – ולכן הם מצטיידים ביותר נשק, כולל תתי מקלע, ומתאמנים בו יותר מכל נהג. זה העבודה שלהם – והם מפתחים בה התמחות.

      חלק מהם גם לא לוקחים סיכון – הם קודם יורים בנהג ורק אחר כך לוקחים את הרכב.

      נקודה נוספת – מחקר משנת 2009 בחן מאות מקרי ירי בפילדלפיה ומצא שאנשים שיש ברשותם אקדח בזמן תקיפה הם בעלי סיכון גבוה יותר להיפגע מירי ולמות מירי בזמן התקיפה – בסיכון גבוה פי 4.46 לעומת אנשים שאין ברשותם נשק, וזאת לאחר נטרול גורמי סיכון אחרים שיכולים להגדיל את הסיכוי לתקיפה כמו גיל, מוצא שחור או לבן, עיסוק בכסף מזומן, אלכוהול וכו'. הסיבה היא כנראה שלשודד יש הרבה יותר נסיון בירי באחרים, יותר חשוב לו להתאמן על ירי מדוייק (מאשר אדם ממוצע) ויש לו פחות עקבות בירי.

      דבר שלישי – מניעת פשע על ידי איום על הפושע אחרי שהוא כבר החליט לבצע את השוד היא מניעה גרועה למדי. זה כמו לנסות להרוג את הגידול הסרטני אחרי שהוא כבר שלח גרורות, עדיף לנסות לעצור את השודד בגיל הגן לדוגמה. או כשאתה עוצר אותו בגיל 14 – תבין למה חלק מהילדים בני 14נשאבים לחיי פשע ולמה חלק מהילדים לא . תמיד מניעה של דברים היא קלה ואפקטבית יותר ככל שהיא נעשית מוקדם יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *