מעשה הרוסטרטוס: פשע לשם פרסום עצמי

[בתמונה: לוגו הפתיחה של הסדרה: 'מחשבות פליליות'. צילום מסך. אנו מאמינים שאנו נותנים לתמונה כאן שימוש נאות]

סדרת הלהיט הותיקה של רשת CBS, מחשבות פליליות, חושפת את הצופים לפושעים המסוכנים והמתועבים ביותר באמריקה, דרך עיניהם של צוות סוכני FBI המתמחים בשרטוט פרופילים של פושעים (פרופיילרים). המוטו שלה הוא "כדי לתפוס רוצח צריך לחשוב כמו רוצח". כל חבר ביחידה מתמחה באספקט אחר של פשע, ויחד הם מנסים להיכנס למוחם של חוטפים, רוצחים סדרתיים, אנסים, מתעללים בילדים וכדומה.

אחד הפרקים בסדרה מתאר סיטואציה, לפיה מצליח הצוות לגרום לרוצח סדרתי להודות, תמורת הבטחה לראיון של שעה בטלוויזיה. הרוצח אינו עומד בפיתוי ומודה.

רוצח כגון זה המתואר בסדרה מבצע את פשעיו לצורך פרסום עצמי. לתופעה הזו יש שם: מעשה הרוסטרטוס: מעשה פשיעה של אדם לצורך פרסום עצמי. כזה, שהחליט להתפרסם בזכות פשע גדול שיבצע!

המקור: הרוסטרטוס

זה שנתן את שמו לתופעה (וזכה בפרסום עולמי) היה סוחר פשוט, ששרף - ב-20 ביולי של שנת 356 לפני הספירה - את מקדש האלה ארטמיס - אלת הציד האחראית על מרחבי השדות ועל חיות הבר, ההרים והחורשות. המקדש הזה הוא אחד משבעת פלאי העולם (אהרוני, 2016, ע' 48).

המעשה - שנתפס כקריאת תיגר על האנושות כולה - הביא, כמובן, להעמדתו לדין. במשפט, טען הרוסטרטוס כי בכך יזכה להנצחת שמו לעולם (אהרוני, 2016, ע' 48).

[בתמונה משמאל: פסל ארטמיס ממוזיאון הלובר; העתק רומאי של פסל הלניסטי. התמונה היא נחלת הכלל]

שופטיו דנו אותו, כמובן, למוות, וכדי למנוע מהאחרים ללכת בדרכו, אסרו להזכיר את שמו, אולם לשווא. בזכות זאת, זכה הרוסטרטוס לפרסום אפילו גדול יותר ממה שציפה לו (אהרוני, 2016, ע' 48).

הוא יגיע אפילו אלינו, לתאטרון גבעתיים, בין התאריכים 23 במאי עד 9 ביוני 2018, במסגרת פסטיבל ישראל...

מקורותמעגליות

  • רון אהרוני (2016), מעגליות. סודם המשותף של פרדוקסים, מהפכות מדעיות והומור, אור יהודה: כנרת זמורה ביתן (ראו תמונת כריכה משמאל).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *