אלעד רזניק: נאטו – הכל רמאות…

[בתמונה: מפת חברות נאטו. חברות הברית מסומנות באפור. המקור: אתר נאטו]

במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכ"ל הברית הצפון אטלנטית (נאטו), ינס סטולטנברג,  קרא נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ למדינות החברות בנאט"ו "לשלם את מה שהן חייבות": "הסכמנו כי מדינות נוספות צריכות לתרום 2% מהתוצר הלאומי הגולמי שלהן לביטחון. אם זה יקרה, כולנו נהיה הרבה יותר בטוחים, והשותפות שלנו תהיה חזקה יותר".

טראמפ איננו מתכוון בדבריו על ה- 2%, לתשלומים שמעבירות החברות לנאט"ו, אלא ליעד ההוצאה הביטחונית של כל אחת מהחברות בברית. 

דהיינו, כל אחת מהמדינות התחייבה שעד לשנת 2024 שתקציב הביטחון הפרטני שלה יעמוד על 2% ,תל"ג. בנוסף התחייבו המדינות, שההוצאה התקציבית שלהם על רכש תעמוד על 20% מתקציב הביטחון, האמור להיות 2% מהתל"ג. 

התשלום על התקציב התפעולי השוטף של נאטו (בסך 1.4 מיליארד דולר) משולם ע"פ דרישה על ידי המדינות החברות. מהתקציב הנ"ל משלמת גרמניה 14%; ארה"ב 22%; האנגלים 10%; הצרפתים 10%; וכדומה. 

[בתמונה: מזכ"ל הברית הצפון אטלנטית (נאטו), ינס סטולטנברג והחתימה שלו. על מה בדיוק הוא חתום? המקור: אתר נאטו]

אז איפה הבעיה? 

תאורטית, לגרמנים יש 128 מטוסי יורופייטר. ממשלת גרמניה התחייבה שבמקרה הצורך, הם יהיו מסוגלים לפרוס 82 מטוסי יורופייטר לטובת הברית האטלנטית. 

בתחילת מאי דיווח הדר-שפיגל שבגלל בעיות טכניות כרגע לחיל האוויר הגרמני יש 4 מטוסים פעילים השאר מושבתים...

[בתמונה: חיל האוויר הגרמני: רק ארבעה מטובים תקינים... לכתבת הדר שפיגל, לחצו כאן] לאנגלים יש בעיות דומות, הצרפתים יודעים לנסוע רק ברוורס... בקיצור, אם פוטין רק ירצה, הוא יכול ללכת כל הדרך ממוסקווה עד התעלה האנגלית, בלי שהוא יתקל בשום כוח משמעותי.  מי יכסה על הפער? כמו תמיד. הדודן האמריקאי עם המגפיים והכובע בוקרים.  האם הגרמנים הם המדינה היחידה שלא עומדת ביעד שהוגדר? ממש לא. הכל רמאות... לוקסמבורג, בלגיה, ספרד, סלובקיה, הונגריה, צ'כיה, איטליה, אלבניה, דנמרק, קנדה, גרמניה, קרואטיה, הולנד, פורטוגל, בולגריה, נורווגיה, טורקיה, צרפת, רומניה וליטא לא עומדות בו.  מי עומד ביעד? אנגליה, אסטוניה, יוון וארצות הברית.   מבין ארבעת המדינות שעומדות ביעד ההוצאה, רק 2 עומדות ביעד ההצטיידות: ארה"ב ואנגליה. וכל השאר? החליטו שלא. לזה אין להן כסף... 

אז לדודן האמריקאי, עם המגפיים המצחיקים, נמאס!

למה נמאס לו? בעיקר, כיוון שכל אחת ממדינות הברית מנהלת מדיניות חוץ עצמאית לפי האינטרסים שלה, דבר שלטענת הדודנים מאמריקה פוגע באינטרס הביטחוני של הברית, ולראייה סוגיית צינור הגז הרוסי החדש Nord Stream, שנתמך על ידי מדינות מערב אירופה: בעזרת תוכנית שאפתנית להנחת צינור גז חדש על קרקע הים הבלטי, יעקפו הרוסים את מזרח אירופה ויספקו גז ישירות למערבה. כך, הם יהפכו את מדינות ברית ורשה לשעבר לבנות ערובה, ועלולים ליצור עידן חדש של שליטה רוסית, בשל שליטתם במשאבי האנרגיה. [לכתבה המלאה ב'הארץ', לחצו כאן]  לדודנים נמאס כבר 30 שנה... זה לא חדש. רק שהפעם יש להם נשיא עצבני קצת יותר וחייכן קצת פחות, שלא אוהב להרגיש פראייר. התרשים המצורף מציג את את יעד התל"ג ויעד ההצטיידות: .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *