נושא לימוד: משאבי אנוש ורשתות חברתיות

[להורדת מצגת הפרק: הרשתות החברתיות[לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן]

המשגה

רשת (Network; ראו תרשים למעלה) היא מערכת של גורמים / צמתים המחוברים ביניהם בקשרי גומלין. דרך הקישורים ניתן להעביר חומר, אנרגיה ומידע.

כאשר הגורמים הללו אינם מחוברים באופן אקראי והם מאוגדים תחת מטרה, הרשת היא רשת מורכבת (משמע, היא מתארת מערכת מורכבת; קבוצת חלקים - המחוברים ביניהם בקשרי גומלין - הפועלת במשותף להשגת מטרה משותפת).

[להרחבה על מטרה של מערכת, לחצו כאן]  [להרחבה על מערכת מורכבת, לחצו כאן]

רשת חברתית (Social network) היא מבנה חברתי, המורכב ממספר גורמים חברתיים (כגון אנשים או ארגונים), המקיימים ביניהם מערכת של קשרים דו-סטריים (וגם חד סטריים) בעוצמות שונות. כך למשל, הרשת החברתית הבסיסית היא של שני אנשים.

התפתחות האינטרנט גרמה להתהוות רשתות חברתיות מסוג חדש: אינטרנטיות: רשתות, שהן מעין ייצור על אנושי, הצומח ומתפתח כל הזמן - כאילו יש לו חיים משלו ושתכנים שונים ומגוונים זורמים ונעים בתוכו.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי johnhain לאתר Pixabay]

[להורדת מצגת הפרק: הרשתות החברתיות]

רשתות חברתיות זה לא רק Facebook ו- Linkedin. קיימות רשתות חברתיות רבות נוספות. היותר מוכרות בישראל הן: The Marker Café ו- MySpace. היו גם רשתות שלא עמדו בתחרות ונסגרו, כמו הרשת החברתית הישראלית מקושרים.

איזו דמות אנחנו מציגים ברשתות החברתיות?

הייתה זה החוקר, ארווינג גופמן (1982-1922; ראו תמונה משמאל) שטען כי תפקוד חברתי יעיל מצריך הצגה עצמית אסטרטגית, ששונה מאוד מדמותנו הרגילה, בחיי יום יום! ההצגה הזו בנויה על 'פרצוף' (face) שאנחנו מייצרים. ה'פרצוף' הזה מסמל את מי שאנחנו רוצים שאחרים יחשבו שאנו, והוא 'העצמי החברתי' שלנו.

[ציור דיוקנו של ארווין גופמן נוצר והועלה לויקיפדיה על ידי キヨンネ. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[למאמר: איזה משחק יקדם אתכם בעבודה, לחצו כאן]

משאבי אנוש והרשתות החברתיות

אם העובדים בני דור ה- Y (ועוד מעט, דור ה- Z) הם חיות רשת, הרי שהרשתות החברתיות הם המקום ללמוד עליהם, וגם לאתר ולבחור עובדים חדשים...

[על בני דור ה- Y בשוק העבודה, לחצו כאן]  [על בני דור ה-Z, המתקרבים לשוק העבודה, לחצו כאן]

שתי הרשתות החברתיות העיקריות - Facebook ו- Linkedin - משרתות אותנו באופן שונה:
  • Facebook היא הזירה החברתית של העובדים, והמקום ללמוד על חוזקותיהם, ובעיקר על חולשותיהם!
  • Linkedin מתמקדת בכרטיס הביקור המקצועי של העובד / המנהל.

מושגים

[לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

   

One thought on “נושא לימוד: משאבי אנוש ורשתות חברתיות

  1. הרבה דברים שאנחנו מזייפים כמו חיוך למשל, חודרים לתודעה שלנו כאמיתיים. למה שזהות שאנחנו מאמצים בעבודה לא תוכל להשתרש בנו….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *