פנחס פישלר: 'המפכ"ל המסתיר'…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי 3dman_eu לאתר Pixabay]

עו"ד פנחס (פיני) פישלר הוא קצין משטרה לשעבר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה). בעל חמישה תארים אקדמיים, שלושה מהם בהצטיינות, ממייסדי תנועת אומץ, הגן בערכאות שונות על שוטרים וקציני משטרה רבים, פעמים רבות בהתנדבות. לוחם בלתי מתפשר למען טוהר המשטרה והאפקטיביות שלה. מייסד דף הפייסבוק "משטרת לואי דה פינס". מוציא מידי חודש דו"ח מסכם על חריגות במשטרת ישראל, שהפך חומר חובה בידיהם של אנשי אקדמיה ואזרחים שאכפת להם.

[לדף הפייסבוק, משטרת לואי דה פינס, לחצו כאן]

*   *   *

רוני אלשיך הוא המפכ"ל המסתיר. מיד גם תבינו למה. הוא מומחה גדול בלהסתיר. הוא הרי בא מארגון ה"שושו". בעוד חודשים ספורים, המפכ"ל המסתיר אמור לסיים את תפקידו וללכת הביתה. חלומו הגדול – להיוותר בתפקיד עוד שנה. "לקבל אורכה" – כך זה קרוי ב"סלנג".

כאן טמונה בעיה קטנה. על מנת "לקבל אורכה" צריך להראות ל"מועצת המנהלים" שאתה "שווה משהו". שיש לך "קבלות". שהבאת תפוקה חיובית. שתרמת תרומה משמעותית למערכת בראשותך. "מועצת המנהלים" היא במקרה זה הממשלה.

הממשלה, כ"מועצת המנהלים" מבקשת לראות "דו"ח רווח והפסד". בציניות – אני מכנה זאת "דו"ח רווח והסבר". לאמור: תתחיל להסביר לנו מדוע ה"דוחות הכספיים" שלך מציגים מינוס. הפסד. דו"ח רווח והפסד זה הוא ה"שנתון הסטטיסטי". אז זהו, שממשלת ישראל והשר לביטחון פנים, ממתינים כבר שבעה חודשים לקבל את השנתון הסטטיסטי שמסתיר המפכ"ל רוני אלשיך [המפכ"ל המסתיר].

התירוץ / האמתלה – תחזיקו טוב את הכיסא, שחלילה לא תיפלו: השיהוי נובע בגלל הסובלים, לכאורה, מלקויות או ממוגבלויות – על מנת שגם הם יוכלו לעיין  בו. אתם הבנתם? זהו התירוץ ה"גאוני"  של המפכ"ל - "השועל". ומה היה קורה אילו הציבור היה מקבל את הדו"ח ואלו עם הלקויות או המגבלות יקבלוהו עוד חודשיים? אבל זו הנורמה - לספר סיפורים - לחרטט...

נקשה ולא נרפה... ואיך תקבל מועצת המנהלים – הממשלה – את ההכרעה אם לתת למפכ"ל המסתיר עוד שנה - כאורכה - אם אינו מציג בפניה את השנתון הסטטיסטי? מה יהיה כלי המדידה אם כשל או צלח? רק לאלוקים הפתרונים.

אבל כאן לא תם סיפורו של אלשיך המסתיר. הוא גם מסתיר, מזה שבעה חודשים, את פסיקות בתי הדין המשמעתיים של משטרת ישראל - רבעונים ראשון ושני של שנת 2018. נדמה, כי המפכ"ל המסתיר מתבייש בפסיקות הביד"ם – שם – קוראים סיפורים מצמררים על מעללי שוטרים מורשעים.

אגב, המפכ"ל המסתיר אינו יכול להסתיר יותר את שמות השוטרים המורשעים בביד"ם, כי עבדכם הנאמן נלחם מלחמת חרמה למען ייחשפו השמות. רק לאחר מלחמה רבת שנים – בעזרת ובסיוע מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא ובעזרת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, נכנע המפכ"ל ואולץ, לחשוף את שמות מורשעי ביד"ם, ולהסיר את המלבנים השחורים שהמציאו קודמיו המהוללים בתפקיד.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Prawny לאתר Pixabay]

אז הנה, המפכ"ל המסתיר מסתיר הן את השנתון הסטטיסטי של שנת 2017 – כלי חשוב לממשלת ישראל להכריע בעניין עתידו – לאמור, ממשיך עוד שנה בתפקידו או הולך הביתה, ועוד מסתיר הוא את פסיקות הביד"ם של שני הרבעונים הראשונים לשנת 2018. למה הדבר דומה? לתלמיד כושל, שהביא שקיבל בסוף השנה תעודה מבישה, מביישת, כל כולה "שלילי אחד גדול" והוא בוש ונכלם ומסתיר אותה מהוריו.  וכי איזה תלמיד יהיה גאה בהצגת תעודה כה כושלת?

ואלשיך – איש השב"כ, אשר עיקר מעיקרי חייו חי במחשכים, אימץ שיטה זו, גם כאן, במשטרה והוא מחשיך את הכישלונות ומסתיר אותם מידיעת ומעיני הממונים עליו. רק שמשטרה איננה שב"כ. הבסיס לעבודת המשטרה הן השקיפות והאחריותיות (מתן דין וחשבון בזמן אמת לציבור)!

[להרחבה על שקיפות משטרתית, לחצו כאן]  [להרחבה על אחריותיות משטרתית, לחצו כאן]

בלית ברירה, פניתי למבקר המדינה, שיורה למפכ"ל המסתיר לגלות לא רק טפח – לא רק טפחיים – אלא את הכל. הציבור – זכאי ורשאי לקבל את המידע לאור חופש המידע – בבחינת זכות הציבור לדעת - גם אם למפכ"ל – זה שאנו משלמים את שכרו, הוצאות לשכתו ורכבו, המפכ"ל המסתיר נח להסתיר... בהיותו מתבייש בתוצאות הלא מחמיאות, כך נדמה. אסיים באמירת אבא אביגדור ז"ל. אבא ז"ל, שנפטר כשבוע לאחר בר המצווה שלי, נהג לומר כך: " לעולם בני, אל תיתן ואל תעניק ציונים לעצמך - שמא - פן - גם תקבל לאור כך .. סטיפנדיה [מילגה]".

אצל אלשיך המסתיר, כך נדמה, הנורמה הנוהגת היא לתת לעצמם ציונים ולהראות כמה טובים הם. לצורך כך בדיוק, הוקמה חטיבה שם – חטיבת הדוברות [להבדיל מחטיבות הצנחנים, גבעתי וגולני...].

מקורות והעשרה

One thought on “פנחס פישלר: 'המפכ"ל המסתיר'…

  1. ההסתרה אינה "המצאה" של אלשייך. הוא רק ממשיך את קודמיו.
    מאז ומעולם לא פורסמו שמות השוטרים שהורשעו בבית הדין למשמעת. זה התחיל עשרות שנים לפניו.
    את הסתרת הדוחות הסטטיסטיים והדוחות השנתיים (כן, היו בעבר שני סוגי דוחות) התחיל דנינו, אחד המפכל"ים הכושלים ביותר שידעה משטרת ישראל מאז הקמתה. הוא הפסיק כליל את פרסום הדוחות השנתיים ואת הדוחות הסטטיסטיים, הוא הורה למחוק את כל הדוחות השנתיים, שעד אז פורסמו באתר האינטרנט של המשטרה. מאז, עם כל פרסום של דוח סטטיסטי (לא דוח שנתי), נמחק מהאתר הדוח הססטיסטי של השנה הקודמת. גם הדוחות שהמשטרה מפרסמת, מפורסמים באיחור גדול, וגם זה החל בעידן של דנינו.
    חוץ מזה, כל מה שכתב פיני פישלר נכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *