פנחס יחזקאלי: 'משטרת לואי דה פינס': קלסיקה של תיוג ציבורי

[בתמונה: הקומיקאי הצרפתי לואי דה פינס לבוש בגדי משטרת ישראל ועונד דרגות מפכ"ל. הועלה לפייסבוק על ידי עו"ד פנחס פישלר ביולי 2016]

[לקובץ המאמרים על 'תיוג' ו'מיתוג' לסוגיו, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 26 באוקטובר 2020

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

תיוג (labeling)  הוא הצמדה של תג למישהו או למשהו. אם החיבור הזה נקלט בתודעתם של האחרים בסביבה החברתית, אזי נוצר מיתוג: משמע, תיוג של אדם או מוצר או רעיון ממתג אותו. משמע, הופך אותו למותג, והאדם או והנושא - נשוא המיתוג - נותר עמו לאורך זמן, לעתים לעד.

בעת האחרונה נזקקתי לצורכי עבודתי לדוגמאות מייצגות של תיוג מוצלח בתחומים שונים של חיינו: פרטי, ציבורי, פוליטי וכדומה. אחת הדוגמאות המוצלחות ביותר של תיוג שנקלט והפך למותג ציבורי נמצאה כאן, ממש מתחת לאפי, והקרדיט עליה כולו של עו"ד פנחס פישלר, והקריקטוריסט, משה הלוי.

פישלר הוא סוג של איש אשכולות, 'משוגע לעניין'... הוא קצין משטרה לשעבר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה); בעל חמישה תארים אקדמיים, שלושה מהם בהצטיינות; ממייסדי תנועת אומץ; הגן בערכאות שונות על שוטרים וקציני משטרה רבים, פעמים רבות בהתנדבות; לוחם בלתי מתפשר - באובססיביות ובעקשנות אין קץ - למען טוהר המשטרה והאפקטיביות שלה. יש האוהבים אותו ויש שממש לא. אולם איש לא יכול לבטל את ההשקעה העצומה והדבקות שלו במשימה שנטל על עצמו!

פישלר חיפש מותג למצב המשטרה כיום, והוא מצא אותה בדמות, בקומדיה צרפתית משנות השישים של המאה הקודמת: סרט, שגיבורו הוא שוטר עצבני, אנוכי ומגוחך: השוטר לודוביק קרושו, קצין בז'נדרמריה בסן טרופה.

את הדמות הזו גילם הקומיקאי הצרפתי, לואי דה פינס ב- 1964 בסרט "השוטר מסן טרופז" (1964; ראו חלק מכרזת הפרסומת על הסרט משמאל). הצלחתו הסוחפת של הסרט הובילה לעוד חמישה סרטי המשך, שהפכו את דה פינס מפורסם, בגיל 49, וקיבעו את דמותו לעד עם האיש שגילם...

[הכרזה משמאל היא נחלת הכלל]

פישלר בחר לעשות שימוש דווקא בשם השחקן, ולא בשם הדמות שגילם. הוא תייג את משטרת ישראל בשם "משטרת לואי דה פינס", ומיסד דף פייסבוק פופולרי, בשם זה. עם הזמן, השם נקלט והפך למותג!

בנוסף לדף הפייסבוק, הוא מקפיד לעגן את המותג שיצר בקריקטורות עדכניות בהקשר זה (ראו דוגמאות בהמשך). יוצר הקריקטורות הוא משה הלוי (Moshe Halevi).

ועוד: הוא מוציא מידי חודש דו"ח מסכם על חריגות במשטרת ישראל, שהפך חומר חובה בידיהם של חלק מקציני המשטרה; אנשי אקדמיה; ואזרחים שאכפת להם.

[לדף הפייסבוק, משטרת לואי דה פינס, לחצו כאן]  [לדוח החודשי של 'משטרת לואי דה פינס', לחצו כאן]

דוגמאות לקריקטורות המעגנות את המותג 'משטרת לואי דה פינס'

  • שלהי ימי אלשיך... פורסם ב- 26 באוגוסט 2018:
  • בעקבות שערוריית מצלמות המהירות ביוני 2018:
  • הדלפות במשטרה...

  • ב-10 ביולי 2018, נחטף הילד, כרים ג'ומהור בן ה-7 מקלנסווה והוסתר בשטחי הרשות הפלסטינית ברמאללה. הרקע: חוב כספי של אביו. המצב העדין הזה גורם למשטרה לפנות לבורר, חאג כארים ג'רושי לסיוע. ג'רושי נוסע על הקו, קלאנסווה - רמאללה מספר פעמים עד שהוא תופר עסקה: האב ישלם את חובו; החוטפים זכו בכופר; הילד הוחזר לחיק הוריו; המשטרה זכתה בצילום של המפכ"ל עם הילד המשוחרר (ראו למטה...); וג'רושי זכה בתהילה:

[להרחבה על משפחת ג'רושי, והחיים הטובים בצל החוק, לחצו כאן]

בתמונה המקורית צולם גרושי עם הילד החטוף בין זרועותיו... פה, גרושי הוחלף בלואי:
  • כרזה של עו"ד פיני פישלר, שאומרת בפשטות שהמשטרה שייכת לאזרחים, ממומנת מכספם ואמורה לתת להם שירות טוב ואיכותי...

  • היועץ האסטרטגי של המפכ"ל, ליאור חורב: האיראנים משפיעים על השיח הפוליטי בישראל, כולל על השיח בנוגע למשטרה שלנו...
  • בעקבות החקירה על הוצאות מסיבת הפרידה של המפכ"ל לשעבר, יוחנן דנינו:

  • כרזת מחאה של שעיצב משה הלוי ופרסם עו"ד פיני פישלר ביוני 2016, בעקבות הצהרת המפכ"ל כי התאהב בתפקידו ואינו שואף לראשות שב"כ:

  • שתי כרזות מחאה של עו"ד פיני פישלר, לאחר שפורסם שסכום הפיצויים בגין עוולות ששילמה המשטרה לאזרחים ב- 2015 עמד על 91,580,862 ש"ח:

וגם:

  • הטרדות מיניות במשטרה:

[לקובץ המאמרים על 'תיוג' ו'מיתוג' לסוגיו, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *