פנחס יחזקאלי: מחירה של תרבות ארגונית

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי stevepb לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן]

'אין ארוחות חינם'...

התרבות הארגונית יוצרת את הנורמות הלא פורמליות של הארגון; ולכן, מגדירה את 'כללי המשחק' בו, ומעצבת את התנהגות אנשיו בתוכו, ובסביבתו המשימתית:

  • בתוך הארגון, התרבות יוצרת אינטגרציה פנימית מאחדת ומלכדת, שמעניקה משמעות ומדביקה את חברי הארגון למשהו משותף. היא משמשת כלי ניהולי ומגדירה את כללי המשחק בארגון.
  • מחוץ לארגון, הסתגלות לסביבה החיצונית מאפשרת הישרדות מייחדת ומבדלת, שמאפיינת את הארגון מול השאר.

[להרחבת המושג: 'תרבות ארגונית', לחצו כאן]

אבל 'אין ארוחות חינם', וארגונים משלמים מחיר לא מבוטל בגין התרבות הארגונית שלהם. ישנם גם ארגונים - כמו משטרת ישראל למשל - שתרבותם צברה מוניטין רע במיוחד...

[להרחבת המושג: 'אין ארוחות חינם', לחצו כאן]  [להרחבה על תרבות המשטרה, לחצו כאן]

[בתמונה: לשנות את תרבות המשטרה... למקור הכרזה, לחצו כאן]

תרבות ארגונית גובה מחירים...

נציין 5 'מחירים' עיקריים:
  1. פרדוקס הלכידות;
  2. קונפורמיות מוגברת;
  3. חשיבת יחד או חשיבה קבוצתית;
  4. דה אינדיבידואציה;
  5. הכשלה של רכישות ומיזוגים.

פרדוקס הלכידות

פרדוקס הלכידות משמעותו, שדווקא כאשר קיימת רמת לכידות גבוהה מאוד בקבוצה, עלול תפקודה להיפגע, עד כדי איום ממשי על עצם קיומה, מפני שהקבוצה מעדיפה את היחסים הבין אישיים, על פני המשימה הקבוצתית.

[להרחבה על פרדוקס הלכידות, לחצו כאן]  [להרחבה על לכידות בקבוצה, לחצו כאן]

קונפורמיוּת מוגברת;

קונפורמיוּת או קוֹנְפוֹרְמִיזְם (Conformity), היא הליכה בתלם, הסתגלות, שינוי בהתנהגות או אמונות של אינדיבידואלים בהתאם לנורמות או כללים הנהוגים בחברה או בקבוצה. קונפורמיות נוצרת במצב של לכידות גבוהה של הקבוצה. קונפורמיוּת גוברת מביאה לנוקשות כלפי סטיות מהנורמה. לכן, גוברת ההימנעות מהתנסויות חדשות, וגובר חששם של חברים בקבוצה מביקורת. התוצאה: היצירתיות נעלמת, הפוטנציאל האישי של החברים לא ממוצה ויש ירידה בניצול הפוטנציאל.

[בתמונה: קונפורמיות בקבוצה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי C. Thomas Anderson לאתר flickr]

[להרחבה על קונפורמיות בקבוצה, לחצו כאן]

חשיבה קבוצתית או חשיבת יחד

בקבוצה הומוגנית ומגובשת, מוכרת התופעה של חשיבת יחד או חשיבה קבוצתית (groupthink): זו אחת התוצאות של לכידות חברתית מופרזת, שמירה על קונצנזוס חברתי בכל מחיר והימנעות קיצונית ממחלוקות. זהו דפוס התנהגות קונפורמי, המתייג כל דבר במונחים של נורמות הקבוצה. השאיפה להסכמה כה גדולה, עד שהיא משתלטת על יכולת החשיבה העצמאית של החברים, על נכונותם לקלוט נתונים חדשים ולהעריך בצורה הגיונית ושקולה דעות של אחרים מחוץ לקבוצה.

[להרחבה על המושג, 'חשיבה קבוצתית - חשיבת יחד', לחצו כאן]  [להרחבה על המושג, 'נורמות קבוצתיות', לחצו כאן]

דה אינדיבידואציה

דה-אינדיבידואציה (deindividuation) הוא מצב, שבו פרט בקבוצה חברתית חש שהוא מאבד את זהותו האישית, ומתמזג עם זהות הקבוצה. זהו מצב של הפחתת המודעות העצמית; הפחתת תחושת האחריות האישית; ועליה בהיענות להתמסר לתרבות הארגונית, לנורמות שהיא מכתיבה, ולבקשות של דמויות סמכותיות.

[בתמונה: הפרטים נעלמים מאחורי הגלימות הופכים לקולקטיב: קו קלוקס קלאן... למקור התמונה, לחצו כאן]

[להרחבה על המושג, 'דה אינדיבידואציה', לחצו כאן]

הכשלה של רכישות ומיזוגים

על פי דן אנד ברדסריט, מרבית הרכישות והמיזוגים, בארה"ב נכשלים. למה? 

כמו בין בני זוג, ה'אישיות' (משמע, התרבות הארגונית של הארגונים)  צריכה להתאים; ובעיות אישיות של גורם אחד משפיעות על שניהם.

ההליך של המיזוג ו/או הרכישה ואפילו של רכישת הפעילות, הינו הליך בו מעורבים בני אדם, מעורבות תרבויות ארגוניות שונות ולעתים, אף תרבויות שונות בין מדינות. במקרים רבים, חשים העובדים של החברה הנרכשת כנטע זר בחברה הרוכשת, דבר שמביא לעזיבת העובדים ואיתה לאבדן ידע ומידע ארגוני קריטי.

גם בקרב עובדי החברה הקולטת לעיתים נוצרות תחושות תסכול מקליטת עובדי החברה החדשה. לעתים, עובדי החברה הנרכשת מגיעים עם "סימני סטטוס" שלא ניתן לשנותם (כגון: משכורות ורכבים). לעתים העובדים הנקלטים זכאים לזכויות עדיפות על הזכויות של העובדים הקולטים (נניח, זכות לארוחת צהרים שלא קיימת בחברה הקולטת). מצבים כגון אלה מביאים לעזיבה של עובדים וביניהם עובדי מפתח בחברה הקולטת. לחלופין, נאלצת הנהלת החברה הקולטת לבצע "יישור קו". בכך, היא עלולה להביא לפגיעה בהגיון הכלכלי שבמודל הרכישה או המיזוג כולו.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי johnhain לאתר Pixabay]

לדוגמה: בתחילת 2012, נרכשה מוטורולה מוביליטי על ידי גוגל. הנישואין הללו בין שני הארגונים, חייבו התאמות לא פשוטות על מנת שהרכישה תצליח. הרבה מהמכשולים היו בעיות של 'אישיות' שונה של הארגונים הללו, כמפורט:

 

גוגל מוטורולה

התפריט

מזון גורמה, ארוחות צהרים וערב בחינם

מבחר גדול בתשלום
משכורת שנתית של מהנדס תוכנה

114,000 $

80,000 $
מה לובשים? חולצות T חולצות פולו

במה נוסעים?

טויוטה פריוס רכבי שטח ומיניוואנים

[לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *