מלחמת יום הכיפורים באתר 'ייצור ידע'

תקציר: ב- 6 באוקטובר, ב- 1400 - בצהרי יום הכיפורים, ללא כל רמז מקדים - הופעלו צופרי האזעקה בערי ישראל, וצה"ל נסחף בבת אחת אל תוך הכאוס… מאז, שום דבר לא נותר כשהיה… לקראת יום הכיפורים, ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות המלחמה ההיא והשלכותיה. קריאה מועילה!

[בתמונה: במלחמת יום כיפור היו אלה דווקא המצרים שייצרו את תמונת הניצחון... הדגל המצרי מונף, על בסיס התמונה האמריקנית המפורסמת של קרב איוו גימה במלחמת העולם השנייה. התמונה פורסמה באתרים מצריים רבים, ללא פירוט של הצלם ו/או בעל התמונה. למקור התמונה, לחצו כאן. כיוון שבעל הזכויות לא אותר, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]
[בתמונה: במלחמת יום כיפור היו אלה דווקא המצרים שייצרו את תמונת הניצחון... הדגל המצרי מונף, על בסיס התמונה האמריקנית המפורסמת של קרב איוו גימה במלחמת העולם השנייה. התמונה פורסמה באתרים מצריים רבים, ללא פירוט של הצלם ו/או בעל התמונה. למקור התמונה, לחצו כאן. כיוון שבעל הזכויות לא אותר, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

עודכן ב- 13 בנובמבר 2022

ב- 6 באוקטובר, ב- 1400 - בצהרי יום הכיפורים, ללא כל רמז מקדים - הופעלו צופרי האזעקה בערי ישראל, וצה"ל נסחף בבת אחת אל תוך הכאוס... מאז, שום דבר לא נותר כשהיה...

ב- 8 באוקטובר החלה מתקפת הנגד הצה"לית בביטחון גדול, שהסתיים בהיסטריה של הדרג הפוקד... זה היה שלב ההתפקחות האמתי מפער הרלוונטיות שלכד את הצמרת המדינית / ביטחונית הישראלית.

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות המלחמה ההיא והשלכותיה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה!

קובצי מאמרים רלוונטיים נוספים:

אלעד ארד

אלעד ארד (ראו בתמונה משמאל) הוא צייר ומוסיקאי חובב, דוקטורנט בכימיה באוניברסיטת בן גוריון.

.

.

.

.

.

.

אביתר בן צדף

אביתר בן-צדף[1] הוא עורך לשעבר של כתב-העת מערכות בצה"ל; חוקר מלחמות ישראל – ובעיקר, מלחמת יום הכיפורים; עמית מחקר במכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור (ICT) במרכז הבינתחומי הרצליה; חבר בפורום אלפרדו לאזרוח תחקירי קרבות והפקת לקחים ומרכז סדנאות הפורום.

.

.

.

איל ויעל בן ראובן

ספר מרתק המביא, בין היתר, את אירועי מלחמת יום כיפור מזווית אישית, הוא ספרם של האלוף במיל' וחבר הכנסת, איל בן ראובן, ושל אשתו-אהובתו, יעל (ראו תמונה משמאל), "נקודת ההכרח. ביוגרפיה דו קולית"; שראה אור ב- 2019, בהוצאת ידיעות אחרונות, ספרי חמד. הספר - מסכם את דרכו הצבאית של בן ראובן. הוא מובא בידיה האמונות של יעל, ששוזרת בתוך הפרקים הללו על החזית, גם את מבטה שלה, מן העורף. מוטיב שקשה להתעלם ממנו בנדידה בין החזית לעורף הוא ההרמוניה והאהבה הגדולה והמיוחדת, השוררת ביניהם, שעולה כל העת מבין הדפים...

.

.

.

.

אלי בר און

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

.

.

.

יצחק בריק

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

.

.

.

יואב גלבר

פרופ' יואב גלבר (ראו תמונה משמאל) הוא היסטוריון ישראלי, פרופסור אמריטוס באוניברסיטת חיפה ופרופסור מן המניין במרכז הבינתחומי הרצליה ועמד בראש מוסד הרצל לחקר הציונות ולימודה.

.

.

.

.

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

יותם הכהן

יותם הכהן הוא יועץ בכיר במערכת הביטחון ובמגזר הציבורי, עוסק בתחומים של חשיבה מערכתית ואסטרטגית, בפיתוח מתודולוגיות למידה מתקדמות; ובעיצוב סביבות טכנולוגיות תומכות שיתוף ולמידה. יותם שימש בעבר כראש צוות תפיסת הביטחון הלאומית במכון ראות. ליצירת קשר עם יותם הכהן: טל: 054-4702895; דוא"ל: Yotam@DoAlogue.co.il

.

.

.

.

אמציה חן

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

גדעון טרן

.

.

.

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

.

צבי לניר

ד"ר צבי לניר הוא ‏מייסד ונשיא‏ ב-‏מכון פרקסיס‏. מקור התמונה: פייסבוק.

.

.

.

.

.

.

דן רוגל

דן רוגל הוא מבכירי תעשיית פיתוח הנשק בישראל - רפאל ותעש - שזכה פעמיים בפרס ביטחון ישראל.

.

.

.

.

גדעון שניר

ד"ר גדעון שניר הוא מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".

.

.

.

.

.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

13 thoughts on “מלחמת יום הכיפורים באתר 'ייצור ידע'

  1. Pingback: גרשון הכהן: מאמץ ההתרעה שהכזיב | ייצור ידע

  2. Pingback: פנחס יחזקאלי: במו ידינו אנחנו מזנים את הארגונים הצבאיים שלנו! | ייצור ידע

  3. Pingback: פנחס יחזקאלי: האחוס"לים – האליטה המייסדת של ישראל | ייצור ידע

  4. Pingback: פנחס יחזקאלי: 'אליטת ההון'. קווים לדמותה של האליטה הנוכחית של ישראל, חלק 1 | ייצור ידע

  5. Pingback: גרשון הכהן: הכרזת המדינה, מלחמת העצמאות ובר כוכבא. סיכון מחושב או הימור? | ייצור ידע

  6. Pingback: פנחס יחזקאלי: עשר כרזות עלינו ועל על בתי הדין בהאג | ייצור ידע

  7. Pingback: יהודה כפיר: דרושה יכולת התקפית תת קרקעית | ייצור ידע

  8. Pingback: פנחס יחזקאלי: כניעה והשלכותיה | ייצור ידע

  9. Pingback: פנחס יחזקאלי: 'אליטת ההון' – קווים לדמותה של האליטה הנוכחית של ישראל, חלק 1 | ייצור ידע

  10. Pingback: פנחס יחזקאלי: אל הכאוס ובחזרה. התאוששות מהפתעות בארגונים ביורוקרטיים | ייצור ידע

  11. Pingback: פנחס יחזקאלי: עלייתה ונפילתה של המילה 'עכשיו' | ייצור ידע

  12. Pingback: פנחס יחזקאלי: יצא המרצע מן השק בנוגע לסיוע האמריקני | ייצור ידע

  13. אני מבקש להגיב למשפט הפתיחה: "ללא כל רמז מקדים" שאינו אלא הטיה ברורה של המציאות. כעדות אישית אציין:
    באותם ימים הייתי קצין זוטר במטכ"ל. ביום שישי בשעה 0930 בערך בבוקר, כינס אותנו האלוף מנדי והודיע ש"מחר, בשעה 1400, מלחמה עם סוריה ומצרים", לא דובר על סבירות נמוכה- אלא בוודאות מוחלטת.
    אני וקצינים נוספים בעלי תפקיד חירום, פנינו מיד ליחידותינו להתארגנות, ומאד הופתעתי מהשקט ואי הדחיפות של כול המעורבים ביחידה ובעיקר ציפיתי לקריאה דחופה לגיוס המילואים, וכלום לא קרה עד שנשמעה האזעקה בשבת 1400…
    באותם ימים עוד סמכתי על כך שיש בממשלה ו בצבא אנשים "היודעים מה לעשות" וכי יש סיבה לאי המוכנות למלחמה. רק לאחר שחזרנו הביתה, מצולקים משהו, למדתי בדיוק מה קרה, שהרי ידענו בוודאות מוחלטת על המלחמה 30 שעות (לפחות) קודם לכן , באופן שניתן היה להתארגן לכך טוב יותר.
    הפתעה – לא הייתה, שמא ראוי לאמר "השתקה/הדחקה" או "הלם טרום- קרב". ההפתעה שלי היא שעדיין עוד יש מישהו המדבר על "הפתעה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *