דנה ולרו: ההרגלים מפתחי היצירתיות של אלה קפלן

[בתמונה: זרעי היצירתיות קיימים בכל אחד! תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי ivanovgood לאתר Pixabay][בתמונה: זרעי היצירתיות קיימים בכל אחד! תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי ivanovgood לאתר Pixabay]

גם אם אינך סבור, שאתה 'הטיפוס היצירתי', אל תניח שאתה יכול להתעלם מאוסף הכישורים הזה, או שאינך יכול להיות כזה, כי זרעי היצירתיות קיימים בכל אחד!

[לאוסף המאמרים על יצירתיות וחדשנות, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 19 בדצמבר 2021

דנה ולרו היא מטפלת באמנות בילדים

דנה ולרו (ראו תמונה משמאל) היא מטפלת באמנות בילדים

*  *  *

היצירתיות והאמנות קרובים לליבי; ובתור ילדה הייתי חולמנית, סקרנית ואיטית, והתגברתי על קשיים ומשברים רבים בעזרת הדמיון. הדמיון פתח בפניי את עולם האמנות והיצירה מאז ועד היום.

עשיתי את זה הודות לאמא יצירתית (שהיא גם גננת ואשת חינוך מדהימה), אשר קיבלה ואהבה אותי כפי שאני, נתנה לי הכוונה, ומעולם לא ניסתה "ליישר" אותי או להפוך אותי למשהו אחר.

בשנת 2017, פרסמה היזמית ואשת הכספים, אלה קפלן (Elle Kaplan), מאמר תחת השם: 7 הרגלים יומיומיים אשר יכולים לפתוח את היצירתיות שלך, מבחינה מדעית (The Secret to Your Creativity Lies in These 7 Science-Backed Habits).

נתפסתי למאמר הזה. תרגמתי אותו לעברית, ערכתי, הוספתי ואני מבקשת לשתף אותו אתכם:

[להרחבת המושג, 'יצירתיות', לחצו כאן]

[למאמר המקורי של אלה קפלן, באתר The Mission Podcasts, באנגלית, לחצו כאן]

[אלה קפלן. מחברת המאמר המקורי. התמונה: פייסבוק]

[אלה קפלן. מחברת המאמר המקורי. התמונה: פייסבוק]

הקדמה

[בתמונה משמאל: מתרגמת המאמר, דנה ולרו, חולמנית בגן הלדים, בקיץ 1986...]

גם אם אינך סבור, שאתה "הטיפוס היצירתי", אל תניח שאתה יכול להתעלם מאוסף הכישורים הזה, או שאינך יכול להיות כזה.

בסקר - שנערך בקרב 60% ממנהלי חברת IBM - הם הסכימו, שיצירתיות הייתה הכישור החשוב ביותר, למי שמחזיק בתפקיד המחייב כישורי מנהיגות. זאת, כיוון שהיא יכולה לעזור לנו לפתור בעיות ולהגיב לאתגרים.

[בתמונה משמאל: מתרגמת המאמר, דנה ולרו, חולמנית בגן הלדים, בקיץ 1986...]

זרעי היצירתיות חיים בכל אחד, אך הרגלינו היומיומיים יכולים גם לטפח או לאלץ אותם.

הרי לכם 7 הרגלים יומיומיים אשר יכולים להצית את דמיונכם ולעודד אתכם לחשוב מחוץ לקופסה:

1. שמרו על לוח זמנים

תפיסה מוטעית היא, שאנשים יצירתיים צריכים אורח חיים פרוע וחיים לא מתוכננים. זה יכול לעבוד בשביל אחד ממיליון. אבל, רוב המחשבות היצירתיות מחייבות קיומו של לוח זמנים קפדני:

  • מחבר ספרי המתח האמריקני, סטפן קינג, לדוגמה - שמכר מעל 350 מליוני עותקים מספריו - ייחס זאת לשגרת הכתיבה האינטנסיבית שלו.
  • הפסיכולוג ויליאם ג'יימס טען, שהקפדה על לוח זמנים משחררת את המחשבות שלנו לכיווני פעולה מעניינים.
מומלץ ורצוי לרשום את הזמן היומי ליצירתיות. למתחילים, שקלו לערוך את לוח הזמנים על ידי הקדשת 20 דקות ביום על חשיבה יצירתית.[בתמונה: שימרו על לוח זמנים... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[בתמונה: שימרו על לוח זמנים... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

2. הקיפו את עצמכם באנשים יצירתיים

אלברט איינשטיין פעם אמר "יצירתיות היא מדבקת, העבר אותה הלאה", והמדע הוכיח כי יצירתיות מתפשטת, ממש כמו הצטננות, במיוחד בקרב מנהיגים.

זה יכול להיות מפחיד בהתחלה, אבל בקרב אנשים כאלו ניתן לבחון את הרעיונות היצירתיים שלכם. הציגו אותם בפני עמיתיכם ובקשו מהם משוב - היזון חוזר. אם אתם אנשי עסקים, ערכו מפגשים קבוצתיים כדי לדון בפרויקטים יצירתיים.

למרות שמשוב מטבעו, יכול להיות כואב (במיוחד במשהו אישי ואמנותי), זה יכול להניע את היצירתיות שלכם ושל הצוותים שלכם, אל גבהים חדשים.

[להרחבת המושג, 'משוב' - 'היזון חוזר', לחצו כאן]

[בתמונה: הקיפו את עצמכם באנשים יצירתיים... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי pixel2013 לאתר Pixabay][בתמונה: הקיפו את עצמכם באנשים יצירתיים... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי pixel2013 לאתר Pixabay]

3. עשו חיים

למה אתם סבורים, שחברת גוגל מעודדת את עובדיה, לשחק כדורעף בחוף ובאולינג בזמן עבודה? הוכח, שכשאנחנו 'עושים חיים', נפתחים לפעולה החלקים היצירתיים של המוח.

בנוסף, "משחק" יכול להקטין רמות לחץ, להעלות אופטימיות, להגביר מוטיבציה ולשפר את הריכוז הכולל. זה יכול להיראות לפעמים טיפשי - ולעתים אף להשיג את ההפך - אבל, שחקו והיו ספונטניים בחיי היום יום, במיוחד כשאתם בלחץ, תמיד חשוב למצוא את הזמן לכייף!

[להרחבת המושג, 'מוטיבציה', לחצו כאן]

[בתמונה: שעשו חיים... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

[בתמונה: שעשו חיים... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

4. צאו להתעמל ולבלות

הרבה עדויות מצביעות על היתרונות הרבים של התעמלות, במיוחד בקשר ל-יצירתיות. מחקר באוניברסיטת סטנפורד לימד כי אנשים היו הרבה יותר יצירתיים אחרי תנועה פיזית בחוץ. מסיבה זו, מנהיגים כמו מארק צוקרברג וג'ק דורסי מקיימים, באופן קבוע, פגישות בהליכה.

כדי להצית מחדש את היצירתיות שבכם, שקלו ריצה בבוקר, או אכלו צהריים רחוק משולחן העבודה. יותר מזה, קחו את כל הצוות שלכם אתכם. גופכם ומוחכם יודו לכם על כך!

[בתמונה: צאו להתעמל ולבלות... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי skeeze לאתר Pixabay]

[בתמונה: צאו להתעמל ולבלות... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי skeeze לאתר Pixabay]

5. השתטו והתנהגו כמו ילדים קטנים

הרבה משורשי היצירתיות שלנו נובעים מהיכולת לראות דברים מזווית ראייה של אדם אחר. מחקרים מצאו שדרך מושלמת לשחרר פרספקטיבות חדשות היא על ידי כך, שאנחנו מאפשרים לילד שבאנו לצאת החוצה... משחקים ושאלות ילדותיות לכאורה עשויים להניב לנו תובנות לא צפויות, אפילו במשך שיגרת ימי העבודה:

בתמונה: אם איינשטיין יכול, השתטו גם אתם... התמונה היא נחלת הכלל...

[בתמונה: אם איינשטיין יכול, השתטו גם אתם... התמונה היא נחלת הכלל... לעוגן ברשת, לחצו כאן]

6. חילמו ככל שאפשר

כשמוחנו פנוי, אנו יצירתיים יותר, וחלומות הן דרך טובה לפנות בו מקום... לכן, אל תדאגו אם ריחפתם לכם לכמה דקות. היכולת, להרשות למחשבותיכם לתהות, מגבירה את היצירתיות שלכם ואפילו יכולה לעזור לזיכרון שלכם. אז, אם אתם מרגישים 'תקועים', עדיף לתת לעצמכם 'ספייס' לכמה רגעים, במקום לנסות להכריח את עצמכם להתרכז. [בתמונה: חילמו ככל האפשר... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי composita לאתר Pixabay]

[בתמונה: חילמו ככל האפשר... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי composita לאתר Pixabay]

7. ולבסוף, שחררו עצמכם מהשאיפה לשלמות ('פרפקציוניזם')

אדוין לנד, מייסד פולארויד, פעם אמר, כי "החלק החיוני ביצירתיות הוא לא לפחד להיכשל".

ואכן הוכח שלחץ הוא הורג יצירתיות מפורסם. אז שחררו עצמכם מה'פרפקציוניזם', ומהציפיות הלא מציאותיות, והכירו בכך שיצירתיות היא תהליך מתמשך, שמחייב גם כישלונות, במעלה הדרך. אינני מתכוונת לכך, שתעשו עבודה מרושלת, אבל אתם צריכים להבין, שכישלונות הם חלק מחייו של כל אמן פורה.

הידיעה שאתם עושים דברים הכי טוב שאתם יכולים - אבל מותר להיכשל - יכולה להסיר חסמים אשר מעכבים רעיונות יצירתיים. על ידי הסרת ציפיות לא מציאותיות – אתם מורידים את הפוטנציאל לחרדה, אשר יכול מאד להאפיל על המוח.

[בתמונה: לחץ מדכא יצירתיות... התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי JESHOOTScom לאתר Pixabay][בתמונה: לחץ מדכא יצירתיות... התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי JESHOOTScom לאתר Pixabay]

לסיכום...

המסקנה היא שאנו כבני אדם לומדים להיות "לא יצירתיים" לאורך השנים. קיבלנו מתנה, ואנו מכסים אותה בשכבות של פחד משינוי. בעצם נולדנו 'מחוץ לקופסה', ולאורך השנים אנו זוחלים בעקביות לתוכה, ומשאירים את היצירתיות מחוצה לה.

חדשנות מתאפשרת הודות לחשיבה אחרת ושונה מהמקובל. לשם כך, לא נחוצים משאבים רבים, כמו: מזל, ניצוץ אלוהי, או פיתוח טכנולוגיה פורצת גבולות. אלא דברים פשוטים בהרבה:

  • הראשון שבהם הוא, לא להאמין למיתוסים שאנחנו מספרים לעצמנו על יצירתיות. המיתוסים אינם עובדות. הם רק מקבעים אותנו במקומנו, ומונעים מאיתנו להשתלב בתוך אי הוודאות , כי, "כל שינוי מעורר חששות".
  • הדבר השני הוא להאמין בעשיה שלנו, אבל גם לקחת השראה מאחרים. לא להתבייש להעתיק מודלים מצליחים ולהתאים אותם לעשיה שלנו!

[להרחבת המושג 'אי ודאות', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

[לאוסף המאמרים על יצירתיות וחדשנות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *