רנכו חוזר הביתה, להגנה האווירית

[טקס העברת הפיקוד על ההגנה האווירית לתת אלוף רן כוכב (רנכו) (בתמונה מימין) במרכז התמונה: מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין. משמאל התמונה: תת אלוף צביקה חיימוביץ', המסיים שלוש שנות פיקוד על המערך. הצילום: דובר צה"ל]

אם יש תמימות דעים בהערכות המומחים לגבי המלחמה הבאה, היא במחיר שישלם העורף הישראלי: מטחי טילים - חלק גדול מהם מדויקים - שיונחתו בבת אחת על ישראל, תשתיותיה, מתקניה הרגישים ואוכלוסייתה...

אתגר ההגנה האווירית הוא אתגר דינאמי, משתנה ומתפתח במהירות. אם במלחמת המפרץ הראשונה - בתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת - ידענו נפילות של טילים בודדים, הרי שבמלחמת לבנון השנייה, בקיץ 2006, ידענו כבר ירי של מטחי טילים. כמות טילים גדולה שנורו בו זמנית (ולמזלנו, הפגיעות לא היו מדויקות, וחלק מהטילים פגעו במי מפרץ חיפה). אבל, מה שכן פגע, הספיק לגרום להרס משמעותי ולגבות מחיר רב בהרוגים:

[לכתבתו של אחיה ראב"ד ב- ynet, לחצו כאן]

המטחים הללו נתנו לנו קדימון למציאות המשתנה של התעצמות האיום על העורף בישראל. האיום הזה ביצע 'קפיצת מדרגה' לעידן הטילים המדויקים וטילי השיוט המשוכללים (הדור החמישי של מערכות הלחימה האוויריות). פוטנציאל ההרס ואבדן החיים של האיומים הללו, ממשיך להיות דינאמי, ולעלות בהתאמה, כשכל אחת מהזירות - בצפון ובדרום, מכסה באופן מלא את כל מרכזי האוכלוסייה של מדינת ישראל.

התחזית הקשה הזאת הופכת את מפקד ההגנה האווירית בחיל האוויר לאחד האנשים החשובים ביותר לגבי עתידנו: בו תלויה שלמותם של מסלולי הטיסה, שיאפשרו למטוסי החיל לעלות לאוויר; האספקה הסדירה של מים וחשמל; הישרדותן של מפקדות חיוניות; וכמובן, מזעור הפגיעה באזרחים.

ערב ראש השנה העביר מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין את הפיקוד על מערך ההגנה האווירית בחיל האוויר מתת אלוף צביקה חיימוביץ' - שפיקד עליו בשלוש השנים האחרונות - לתת אלוף רן כוכב (רנכו), שחזר הביתה, לאחר שנתיים מוצלחות במיוחד של פיקוד על חיל המשטרה המבצעית של צה"ל. טקס החילופים נערך בבסיס חיל האוויר 'פלמחים'. עדות לחשיבות המיוחדת של התפקיד הזה היא נוכחותם בטקס של מפקד האווירייה השלישית בפיקוד אירופה האמריקני, ומפקד כוח המשימה המשולב בישראל, רב-אלוף ריצ'רד קלארק, ושל מפקד כוחות ההגנה האווירית הגרמנים, תת-אלוף מיכאל גשוסמן.

כדי לעמוד באתגרים יוצאי הדופן של המציאות הביטחונית הישראלית, נדרש היום מפקד בעל שיעור קומה ויכולות גבוהות... רנכו קורץ מהחומר המיוחד הזה שעושה גנרלים. בכל שנותיו בהגנה האווירית, ניבאו לו מפקדיו גדולות. שתי שנותיו במשטרה הצבאית לימדו אותנו על יכולותיו בניתוח ריאלי ומפורט של המציאות; בתכנון אסטרטגי מורכב; ובהוצאתו לפועל. הן למדו עוד, שלפנינו מנהיג, שלמרות היותו ברוך כישרונות, הוא נטול אגו, ויש בו את העוצמה שגורמת לפקודיו ללכת אחריו באש ובמים.

[בתמונה משמאל: תת אלוף רן כוכב (רנכו). עול האחריות המוטל על כתפי מפקד ההגנה האווירית. הצילום: דובר צה"ל]

[על ימיו של תת אלוף רן כוכב כמפקד המשטרה הצבאית, לחצו כאן]

[נס ההגנה האווירית בידיו של רנכו. מעתה, האחריות כולה שלו, ובהצלחתו תלויים כולנו! הצילום: דובר צה"ל]

אז, הרבה הצלחה רנכו... מעולם לא היה המשפט, "ההצלחה שלך היא ההצלחה שלנו", רלוונטי ומוחשי יותר...

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *