רקפת ששון: הפחד מהצלחה במקום העבודה

[בתמונה: הפחד מהצלחה... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי DasWortgewand לאתר Pixabay][בתמונה: הפחד מהצלחה... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי DasWortgewand לאתר Pixabay]

אחד הסוגים של פחד במקומות עבודה, קשור יותר לנו עצמנו, ופחות לסובבים אותנו: זהו הפחד מהצלחה.

[לאוסף המאמרים על 'לחץ ושחיקה בעבודה', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'הצלחה', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 5 בדצמבר 2021

רקפת ששוןתמונת העט של רקפת ששון, מנהלת לקוחות ופרויקטים שיווקיים בתחומי האופליין והאונליין. עוסקת בתכנון, גיבוש אסטרטגיה והובלה של פרויקטים, משלב הבנת הצרכים של הלקוח ועד לשלב הפקת התוצר הסופי. כן, עוסקת בפיתוח עסקי, כתיבת תוכן וניהול אפליקציות. בעלת תואר ראשון בתקשורת ובמנהל עסקים, ותואר שני בהתנהגות ובפיתוח ארגונים. היא מנהלת לקוחות ופרויקטים שיווקיים בתחומי האופליין והאונליין. עוסקת בתכנון, גיבוש אסטרטגיה והובלה של פרויקטים, משלב הבנת הצרכים של הלקוח ועד לשלב הפקת התוצר הסופי. כן, עוסקת בפיתוח עסקי, כתיבת תוכן וניהול אפליקציות. בעלת תואר ראשון בתקשורת ובמנהל עסקים, ותואר שני בהתנהגות ובפיתוח ארגונים.

זהו מאמר שני מתוך שניים על פחד במקום העבודה. למאמר האחר לחצו: 

*  *  *

במאמרי הקודם התייחסתי לסוגיית הפחד במקומות העבודה. אחת מתובנות המאמר הייתה שהפחד יכול להוות מעצור, אך גם לדרבן.

סוג נוסף של פחד במקומות העבודה - שלא 'כוסה' באותו מאמר, ורלוונטי מאוד גם בהקשר של הצלחה בתפקידם - קשור יותר לנו עצמנו, ופחות לסובבים אותנו: זהו הפחד מהצלחה.

[למאמר: פחד במקום העבודה, לחצו כאן]

פחד מהצלחה: המשגה

פחד (fear) הוא תחושה רגשית ופיזיולוגית לא נעימה, הקיימת לעתים אצל בני אדם ובעלי חיים. היא נגרמת כתוצאה מחשיפה לגירוי חיצוני מסוכן או מאיים (פיזית או מנטלית). ככל שהגירוי החיצוני הוא בלתי צפוי וגדול יותר - תחושת הפחד חזקה יותר (ויקיפדיה: פחד).

פחד במקום העבודה הוא פחד שנוצר בתוך המערכת הארגונית; והוא גורם מרכזי ללחץ (Stress) ולשחיקה (Burnout) של עובדים בארגונים.

פחד מהצלחה או פחד מפני הצלחה (Fear of success) הוא סוג של פחד במקומות העבודה. זהו מושג בפסיכולוגיה, הממוקד בצידו האחר של ההצלחהאנשים מבינים ש'אין ארוחות חינם', ושיש מחירים גם להצלחה (ראו בהמשך). הם נרתעים מפני המחירים הללו.

ההפך מפחד מהצלחה הוא הפחד מכישלון. אבל, בעוד פחד מכישלון גורם לתקיעות ולהימנעות, פחד מהצלחה מתבטא ברמה ההתנהגותית בהתנהגות הרסנית ובחבלה עצמית, לחלק ממנה אנו מודעים, ולחלק לא (טמיר, ללא תאריך). הלוגו של מכון טמיר לפסיכותרפיה

[למאמר באתר מכון טמיר לפסיכותרפיה, לחצו כאן]

ההיסטוריה של המושג: 'פחד מהצלחה'

נוירוזת ההצלחה של זיגמונד פרויד

בשנת 1915 כתב זיגמונד פרויד את המאמר: "אלה שנהרסו על ידי ההצלחה" (those wrecked by success). "הוא מתאר בו דפוס אישיותי של אנשים שמתפרקים ברגעי המימוש של משאלת חיים מיוחלת. קשה להם, כותב פרויד, לשאת את רגשות האושר והסיפוק שהם מרגישים עם השגת המטרה, אותה מטרה שבאופן פרדוקסלי השקיעו וחפצו בה בכל מאודם. לקראת הגשמת החלום הנכסף, טען פרויד, מופיעה אצל אנשים עם פחדי הצלחה תוגה וייסורים במקום סיפוק והנאהלעיתים, תופיע גם התנהגות הרסנית שמחריבה ביצירתיות לא מודעת את ההישג הנכסף." את התופעה הזו כינה פרויד: "נוירוזת ההצלחה". (טמיר, ללא תאריך).

[בתמונה: זיגמונד פרויד - אלה שנהרסו על ידי ההצלחה... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי janeb13 לאתר Pixabay]

[בתמונה: אלה שנהרסו על ידי ההצלחה... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי janeb13 לאתר Pixabay]

'תסביך יונה הנביא', של אברהם מאסלו

הפסיכולוג האמריקני, אברהם מאסלו. [אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה זו של אברהם מאסלו, שימוש הוגן]

הדימוי הזה שייך לפסיכולוג האמריקני, אברהם מאסלו (Maslow, 2015; ראו תמונה משמאל), שניסה להסביר - במאמר בשם: "תסביך יונה: הבנת הפחד מפני גדילה" (The Jonah Complex: Understanding our Fear of Growth) - את המתח בין הדחף האנושי למימוש עצמי; לבין כל העכבות שמונעות אותו בפועל (טרגר, 2017) (2015 ,Maslow).

[אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה זו של אברהם מאסלו, שימוש הוגן]

לפי מאסלו, בכל אחד מאתנו קיים פוטנציאל לגדול ולהתפתח לעבר המימוש העצמי שלנו ויש לנו גם אמצעים וכישורים למצוא את הכיוון האישי שלנו, לצעוד בכיוון הזה לאורך דרך ארוכה וליצור יופי של תרומה אנושית (טמיר, ללא תאריך) (2015 ,Maslow).

אבל, כשם שאנו מדכאים את הדחפים השליליים שלנו, כך לעיתים אנו מדכאים גם את החיוביים. בכל אחד מאיתנו קיים גם פחד חזק להצליח, פחד ש'מושך לנו בזנב', מאתגר את המוטיבציה להתקדם, ולעיתים אף מונע מאיתנו לפעול כדי לחתור לגדולה ולמימוש עצמי"; ואז, נהיה לכודים כמו שנלכד יונה בבטן הדג." (טמיר, ללא תאריך) (2015 ,Maslow).

אם אנו מייחסים לזהות העצמית שלנו היבטים ביולוגיים כלשהם (השפעות של אנטומיה, נטיות למצבי רוח שונים וביטויים פיזיים שלהם) הרי שבהימנעות מפעולה על פי הדחף שלנו לגדול, או בהימנעות ממימוש האיכויות שלנו, אנו למעשה בורחים, במובן מסוים, מגורלנו (טרגר, 2017). 

כגורם מרכזי להתנהגות הזו ציין מאסלו את הנורמות החברתיות, שבמסגרתן החברה אינה רואה בעין יפה גבר או אישה המבליטים את תכונותיהם החיוביות ואת הצלחותיהם, ולעיתים הם אף "נענשים" על כך. מצב זה יוצר מלכוד עבור אותם אנשים, שמצד אחד רוצים לממש את עצמם ומצד אחר נאלצים ללמוד כיצד להסוות את מעלותיהם, באופן שלא יגרום אי נוחות או תחושת איום לזולתם. ההדחקה של היכולות, גורמת לחיים להפוך ל"מאבק מתמשך", בפרט מאחר שלעולם לא יהיה ויתור מוחלט על הדחף למימוש עצמי.(טרגר, 2017).

[בתמונה: תסביר יונה של אברהם מאסלו... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי CCXpistiavos לאתר Pixabay]

[בתמונה: תסביר יונה של אברהם מאסלו... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי CCXpistiavos לאתר Pixabay]

מחירים אפשריים להצלחה

  • אבדן החופש: למשל, אבדן הספונטניות (נוי מאיר, ללא תאריך);
  • עול האחריות (נוי מאיר, ללא תאריך);
  • התרחקות מהמקצוע: "אינני מעוניין לנהל. זה משעמם אותי... אני מעדיף אתגרים מקצועיים"...
  • הלחץ, המתח וחוסר האיזון (נוי מאיר, ללא תאריך);
  • הציפיות העצמיות וציפיות העובדים והמנהלים: טרגר (2017) כינתה זאת בשם החשש מהתגלות כנביא שקר (כחששו של יונה הנביא).
  • שעות העבודה הארוכות;
  • הפגיעה במשפחה; הדבר מאפיין בעיקר אימהות, שחוששות ממחיר המרחק מילדיהן (נוי מאיר, ללא תאריך);
  • פחד מעצם השינוי: פחד מההתמודדות עם הלא ידוע... (נוי מאיר, ללא תאריך);
  • הפחד משינוי עצמי: שנאבד את 'העצמי הפנימי שלנו' (נוי מאיר, ללא תאריך);
  • החשש מקנאה, צרות עין ואף נקמנות של אחרים (נוי מאיר, ללא תאריך);
  • החשש לאבד את החברים שנשארו מאחור (נוי מאיר, ללא תאריך).
  • החשש מפלישה לפרטיות ומאבדן הפרטיות: מציאות חיינו, שבה אדם מצליח נמצא בבחינה מתמדת כמו בזכוכית מגדלת ונתון לביקורת יותר מאשר אדם שלא מצליח מגבירה את הפחד מפני ביקורת שלא נוכל להתמודד עימה (נוי מאיר, ללא תאריך).
  • הפחד מניצול: החשש שאנשים ירצו בקרבתנו לא בגלל שהם רוצים בחברתנו, אלא כיוון שהם מבקשים לנצל את החיבור הזה לתועלתם (נוי מאיר, ללא תאריך).
  • הפחד מאבדן האשליה שהצלחה מביאה אושר... טרגר (2017) כינתה זאת בשם, החשש מהנגיעה בחלום. בחשש זה מגולם הפחד מפני אכזבה ממה שנמצא או נרגיש כשנגיע לנחלה, (ראו גם אצל: נוי מאיר, ללא תאריך).
  • החשש מהרגע שאחרי: מהריקנות הפוטנציאלית שתבוא לאחר ההגשמה – ההיעדר של פסגה חדשה לשאוף אליה לאחר שנים של ציפייה ומתח לקראת החלום הנכסף (טרגר, 2017).
  • וכדומה...
[בתמונה: כותרת מאמרה של טלי נוי מאיר, לחצו כאן]

[לכניסה למאמרה של טלי נוי מאיר, לחצו כאן]

[בתמונה: אין ארוחות חינם... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי JillWellington לאתר Pixabay]

[בתמונה: אין ארוחות חינם... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי JillWellington לאתר Pixabay]

הרתיעה הזו מפני המחיר הנלווה להצלחה, גורמת להם לוותר עליה. הם מעדיפים להישאר במצבם הנוכחי המוכר והמאוזן, בתוך המסגרות קבועות שהם יוצרים לעצמם (ויקיפדיה: כישלון). כתוצאה מכך, נמנע מהם לממש את הפוטנציאל המלא שלהם באחד מתחומי החיים החשובים ביותר. הסתירה הפנימית הזו - של שני מרכיבים, ההצלחה והפחד ממנה, שלכאורה אינם יכולים לדור בכפיפה אחת - הופכת את הפחד מהצלחה לפרדוקס (Paradox).

[להרחבת המושג 'פרדוקס', לחצו כאן]

מה גורם לפחד מהצלחה?

  • ההסבר של זיגמונד פרויד: "האיסור הפנימי לחבק את ההצלחה נובע מאמונה (לא מודעת) שהצלחה זו מקושרת להגשמה של דחפים אדיפליים מוקדמים על רצח אב, שמימושם במציאות מעורר חרדה משתקת" (טמיר, ללא תאריך).
  • דימוי עצמי נמוך (נוי מאיר, ללא תאריך).;
  • תחושת נחיתות הנובעת מחוסר ניסיון, מיומנויות או ידע בתחומים מסוימים (נוי מאיר, ללא תאריך).;
  • חוסר יכולת להכיל הקשרים חיוביים ב'אני הפנימי';
  • צורך בהכאבה עצמית ובחבלה עצמית;
  • חוסר יכולת להכיל אי ודאות;
  • חוסר יכולת להכיל ביקורת;
  • רצון של נשים להימנע מהצלחה שתאיים על האגו הגברי (נוי מאיר, ללא תאריך).

[לאוסף המאמרים על 'לחץ ושחיקה בעבודה', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'הצלחה', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

 מקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *