אלעד רזניק: אז טראמפ הוא דיקטטור?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי tiburi לאתר Pixabay]

זכות הנולדים בארה"ב לקבל אזרחות או איך טראמפ משתלט על הנארטיב התקשורתי - בפעם ה- 5741... 

בימים הקרובים 'יטחנו' צרצרינו את המוח על כך שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ מתכוון בהינף יד לבטל את התיקון ה- 14 לחוקה האמריקאית... מאלון פנקס ועד נדב אייל, מערד ניר ועד מואב וורדי, מאורלי אזולאי ועד גיל תמרי וחמי שליו - כולם יספקו כפיהם בהנאה ויגידו: "לא אמרנו לכם שטראמפ הוא דיקטטור?" 

אבל, האם כצעקתה? תינוקת עוגן הם בעיה רצינית בארה"ב. נכון ל- 2017, חיים בארה"ב כ- 4.7 מיליון קטינים, שלהם הורה אחד או יותר שאיננו אזרח אמריקאי. מתוקף מה קיבלו התינוקות אזרחות? לכאורה מתוקף התיקון ה- 14 לחוקה, שאומר: “כל אדם שנולד או שביקש וקיבל אזרחות וכפוף לחוקי ארה"ב ונמצא בארה"ב, הינו אזרח אמריקאי וכפוף לחוקי המדינה בה הוא נמצא": 

“All persons born or naturalized in the United States and subject to the jurisdiction thereof, are citizens of the United States and of the State wherein they reside. " 

אבל, האם התכוונו המחוקקים האמריקאים לכך שכל דיכפין יבוא ויקבל אזרחות? 

בספר "דיונים על מדיניות ההגירה לארה"ב" (Debates on U.S. Immigration) של ג'ודית גיינס ואח' (ראו תמונת כריכה משמאל) מובאים דבריהם של שניים מהסנאטורים שהיו אינסטרומנטלים לכתיבת התיקון ה 14 לחוקה: הסנאטורים ליימן טרומבול ו- ג'ייקוב הווארד דבריהם נאמרו בזמנו במליאת סנאט. 

  • הסנאטור מאילינוי ליימן טרומבול אחד מיוזמי התיקון ודמות מפתח בקבלתו בסנאט, הגדיר בדבריו שם את המונח " כפוף לחוק האמריקאי" כאדם שאין לו מחויבות חוקית נוספת לשום חוק אחר, דהיינו איננו בעל אזרחות נוספת או מחויבות חוקית נוספת למקום אחר. subject to the jurisdiction” of the United States meant not “owing allegiance to anybody else.” 
  • הסנאטור ממישיגן ג'ייקוב הווארד שהציג את התיקון על רצפת הסנאט התנה את קבלת התיקון בכך שהוא יפורש בדיוק כמו ה Civil Right Act of 1866, שבו כתוב "כל בני האדם שנולדו בארה"ב ואין להם מחויבות חוקית לשום מקום אחר": 

"All persons born in the United States and not subject to any foreign power.” 

בית המשפט העליון מעולם לא נדרש לפרשנות של התיקון ה- 14 לחוקה באופן ישיר; ולכן, למיטב ידיעתי, הנושא לא נידון בבית המשפט העליון. להערכתי כלא משפטן, סיכוייו של טראמפ - באם יחתום על דירקטיבה נשיאותית - לזכות בדיון גבוהים. 

אבל, מה שיפה הוא, שלפחות, בימים הקרובים, מעט מאוד אנשים ידברו על "הקשר בין טראמפ לרצח בפיטסבורג".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *