יאיר רגב: יהלומים לנצח… הרקע לפרשית ההברחה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי mingkeiho לאתר Pixabay]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

*  *  *

השבוע התבשרנו כי הוארך בשבוע מעצרם של ששה חשודים, בהם קרובי משפחתו של איש העסקים לב לבייב. במשטרה סבורים כי עובד באחד המפעלים של לבייב הבריח לכאורה לישראל כמות גדולה של יהלומים לפני שש שנים. שופט המעצרים צוטט באמרו כי: "חומרי החקירה מקיימים חשד סביר לגבי כל אחד מהחשודים".

[לכתבה המלאה של אלי סניור ב- ynet, לחצו כאן]

רקע

ענף היהלומים הוא ענף חובק עולם, ומדינת ישראל היא מרכז סחר גדול ביהלומים. המחזור השנתי של הענף בארץ הוא כ-2.7 מיליארד דולר, 13% מהייצוא התעשייתי של מדינת ישראל, ותרומתו לכלכלת המדינה במישרין ובעקיפין היא משמעותית.

הענף הוא ייחודי, ומשטר הפיקוח הממשלתי עליו שונה ממשטר הפיקוח על ענפים מסחריים אחרים. ממשלות רבות בעולם תומכות בענפי היהלומים שלהן. הודו, דובאי ובלגיה זיהו את ענף היהלומים והעבירו חוקים מיוחדים לעידוד היהלומנים, למשל בדובאי עבר חוק שעל פיו יהלומנים לא ישלמו מס במשך 50 שנה; ולכן, יהלומנים מכל העולם עברו לשם ופתחו עסקים; וכיום, בדובאי יש 1000 חברות יהלומים ורק 9 מקומיות עם ענף שמגלגל 20 מיליארד דולר בשנה. בבלגיה רשויות המס רדפו את היהלומנים והתוצאה שהיהלומנים נעלמו משם. 

בישראל - החל משנת 2008 - מנסים לגבש חוק יהלומים במטרה לבצע שינוי מהותי במשטר הפיקוח על הענף, כדי להפוך אותו ליעיל ואפקטיבי... ב- 2018 עדיין אין חוק, אולם ועדת הכספים אישרה לפני כשנה הצעת חוק להסדרת המיסוי בענף היהלומים שטרם נכנסה לפועל... בקיצור, השוק פרוץ

ענף היהלומים הוא ענף חובק עולם. רוב מרבצי היהלומים מרוחקים ממקום משכנם של הצרכנים הסופיים של היהלומים. יהלום גלם הופך לתכשיט משובץ יהלום בתהליך ארוך, ובו שלבי ביניים של מיון, ליטוש, שיבוץ והפצה.  

תהליך זה דורש ידע מקצועי, מימון, אבטחה מפני גנבות וזיופים וסביבה תומכת לתפקוד עסקי יעיל של הענף. סביבה תומכת מחייבת רגולציה ברורה ופשוטה המאפשרת להעביר את הסחורה במהירות ליעדים במדינות רחוקות, לאבטח אותה מפני גנבות, לבסס שיטת מיסוי המתאימה לענף ולבצע פיתוחים טכנולוגיים שיסייעו לקידומו.  

במשך השנים הוקמו בעולם כמה מרכזים המתמחים בשלבי הביניים של עיבוד היהלומים. מרכז הסחר של יהלומי גלם ויהלומים מלוטשים במדינת ישראל נמצא במתחם הבורסה ברמת גן. מרכזי סחר גדולים נמצאים בין היתר בבלגיה, בהונג קונג ובדובאי. 

את הפיקוח הממשלתי על ענף היהלומים מבצע מינהל היהלומים, אבני חן ותכשיטים במשרד הכלכלה. המינהל מפעיל תחנת מכס ליבוא וליצוא של יהלומי גלם ויהלומים מלוטשים, הנמצאת במתחם הבורסה. תחנת מכס זו היא התחנה היחידה והבלעדית בארץ המוסמכת לבצע שחרור יהלומים כמשלוחי יבוא וכמשלוחי יצוא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *