פוליטיקאי אמר אמת, ותראו מה עושים לו!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Mediamodifier לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

נפלטה לו האמת בטעות...

אנחנו מקטרים כל העת שהפוליטיקאים שקרנים; והנה, אירוע חריג התרחש במקומותינו: פוליטיקאי נתפס (בטעות) באמירת אמת; ובהתאם לחוקי התקינות הפוליטית (הפוליטיקלי קורקט), הוא שילם על כך מיד, והרבה...

בבוקר ה- 15 בנובמבר עלה השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, לראיון בגלי צה"ל, ונפלט לו לרוע מזלו, שלירי מעזה על תל אביב יש משמעות שונה מהירי על יישובי עוטף עזה... מיד נוצרה מהומה, וכעבור כמה שעות הבהיר הנגבי כי דבריו לא הובנו כהלכה. את קרנבל הטיפשות הקולקטיבית חתמה השרה, מירי רגב, בקביעתה ש"דין עוטף עזה כדין תל אביב".

[להרחבה בנושא 'תקינות פוליטית', לחצו כאן]

דין תל אביב כדין העוטף? באמת? 

האם דין פציעה מירי ביד או ברגל, כדין פציעה בלב או בראש? תל אביב היא הלב הפיננסי של ישראל, והשער האווירי שלה. הנזק מהירי אליה גבוה עשרות מונים מהנזק שנגרם לישראל מהפגיעה ביישובי העוטף. ירי על העוטף כואב ופוצע; אבל, ירי על תל אביב הוא ירי קטלני, במטרה לשתק מדינה שלמה. אז מתפלאים שהתגובה בהתאם?

אזורי סְפַר (frontier) יהיו תמיד פגיעים יותר, ויקבלו שירותים ירודים יותר מהמרכז, כולל בתחומים כמו ביטחון ושיטור. אלה החיים. אבל התקינות הפוליטית (פוליטיקלי קורקט) אוסרת עלינו לספר את האמת על החיים. אנחנו לכודים בסבך השקרים הלבנים הללו, ועוד יש לנו טענות, מדוע הפוליטיקאים שקרנים...

[להרחבה בנושא 'אזורי ספר', לחצו כאן]

כלל ברזל שכדאי שנאמץ כולנו: בכל פעם שפוליטיקאים מדקלמים ססמאות "ערכיות" על ערכים כמו שוויון ואחווה, תדעו שהם, במקרה הטוב, עובדים על עצמם; ובמקרה הרע, עובדים עליכם במודע. למה?

זה הכל בגלל העוצמה טמבל...

לידיעת מירי רגב: ערך השוויון הוא ערך נשגב, אבל כוזב, כי הוא מנוגד למהותה של מערכת מורכבת, והרי, כל אחד מאיתנו הוא מערכת מורכבת; המשפחה שלנו היא מערכת מורכבת; מקום העבודה שלנו הוא כזה וכך גם מדינתנו.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי anaterate לאתר Pixabay]

הערך היחידי שמניע מערכת מורכבת הוא העוצמה ומאבק העוצמה בין מרכיביה: יופי, כוח, יכולות שונות - מחולקת במשורה, לבודדים: יש מעט יפים, מעט חכמים, מעט מוכשרים ומעט חשובים בתחומים שונים. לכן, מצויה העוצמה בידי בודדים. 

[להרחבה בנושא 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]   [להרחבה בנושא 'עוצמה', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'מאבק העוצמה במערכת מורכבת', לחצו כאן]

לכן, אין ולא יהיה לעולם שוויון, וגם לא שוויון הזדמנויות:

  • לא בטבע;
  • לא ביחסים שבין גבר לאשה;
  • לא בין ילדיכם; ובינם לביניכם, ההורים;
  • לא בין עובדים בארגון;
  • לא בין מחלקות;
  • לא בין ארגונים;
  • לא בין מדינות;
  • וכדומה.
זו הסיבה ש:
  • בבית הספר, מעט מאוד בנים יכולים היו להשיג את הבנות השוות ולהיפך; ומלכת/מלך הכיתה הייתה/היה אחת, מקסימום שתיים/שניים.
  • בצבא, הצטיינו מעט מאוד חיילים; וכך גם באוניברסיטה.
  • בעבודה יש שווים, ויש ששווים יותר.
  • ככל שאנחנו משתכרים יותר, אנחנו משלמים פחות מסים; קל וחומר החברות הגדולות באמת, שכמעט ואינן משלמות מס.
  • יש אנשים שצבע עורם שווה יותר.
  • וגם בהקשר שלנו: תל אביב שווה יותר משדרות: מחיר קסאם עזתי, שנחת על בית בשדרות הוא ירי צה"לי על דיונות; מחיר טיל שנורה לשטחים פתוחים ליד באר שבע הוא הקרסת מבנה של 5 קומות; ומחיר ירי לנתב"ג ולתל אביב, הוא פלישה קרקעית לעזה.

שוויון הזדמנויות? רק להלכה

כיוון שחסרי העוצמה יהיו תמיד לא מרוצים, מנסים אנשים לשנות. המדינה המודרנית  מדברת על שוויון אזרחי, שמדינה נאורה אמורה ליישם, הלכה למעשה (ראו למשל את: המגנה כרטא, המהפכה הצרפתית, מגילת זכויות האדם האמריקאית; וגם את מגילת העצמאות שלנו...):

  • שוויון בין המינים;
  • שוויון ללהט"בים;
  • שוויון לאנשים בעלי מוגבלויות;
  • שוויון ליהודים ולערבים;
  • שוויון בין שחורים ולבנים;
  • שוויון בין מרכז לפריפריה.

[בתמונה משמאל למעלה: "שוויון עכשיו" בהפגנת ערביי ישראל בכיכר רבין, ב- 11 באוגוסט 2018. התמונה היא צילום מסך]

כך למשל, הכרזת העצמאות האמריקנית מדברת על ה"אמת הברורה מאליה" שכל בני האדם נבראו שווים (באמת?), ו"בוראם העניק להם זכויות שאין ליטול מהם, ביניהן: חיים, חירות והחתירה אחר האושר" (וואלה...).

זהו, כאמור, ערך כוזב. אין באמת חברה, שיכולה להעניק בפועל לכל אזרחיה שוויון הזדמנויות אמתי, ללא הבדל דת, גזע ומין, כי הערך הזה מנוגד לאינטרס הבסיסי של אלה המחזיקים בעוצמה באותן מדינות. שוויון הזדמנויות הוא רק שם קוד למאבק של גורמים שונים לשפר את מאזן העוצמה שלהם.

אם סקטור מסוים מצליח לצבור עוצמה, זה לא כיוון שהמדינה הצליחה להגשים את ערך השוויון, אלא, בעיקר, כיוון שאותו סקטור התחזק וצבר עוצמה מסיבות שונות. יתרה מכך: אם אותו גורם הגיע למאזן עוצמה עם גורמים אחרים, הוא לעולם לא יעצור, וימשיך להיאבק על עוד ועוד עוצמה.

[בתמונה: שוויון הזדמנויות כשם קוד למאבק עוצמה - הפגנת ערביי ישראל בכיכר מלכי ישראל, 11/8/18. מקור התמונה: אתר מרץ]

אז תושבי העוטף, לצערי, לעולם לא יהיו שווים לתושבי תל אביב. אפשר להקל עליהם במסים, אפשר להזרים להם יותר תקציבים, אבל סולם העוצמה לא ישתנה, וגם לא סדרי העדיפות הלאומיים!

את הבנת את זה מירי?

[לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

4 thoughts on “פוליטיקאי אמר אמת, ותראו מה עושים לו!

  1. א.מרגע שהשיח האתי הפך לשיח של ערכים,
    הוא ויתר על המושגים האבסולוטיים האפלטוניים.
    ערך=מספר. דרוג, ההפך המוחלט ממושג אבסולוטי.
    בעוד סוקרטס חיפש את השוויון המוחלט בעולמנו מחפשים דרוג ערכי שהוא פרגמנט של השוויון.
    באותה מידה לא תמצא מדינה אחת שבה יש חופש.
    וגם לא תמצא אחווה…
    ב. עוצמה אינה משתנה מסביר טוב יותר מהשוויון, מרגע שהתאור של המערכת המורכבת הוא של מאבק סכום אפס (מה שאגב אינו בר ביסוס במחקר החברתי- אשמח לראות מחקר שמראה שחברות אנושיות מנוהלות במאבק יותר מאשר בשיתוף) אזי מאבק על שוויון כמוהו כמאבק על עוצמה
    ג. פוליטיקאים אינם אומרים אמת מהטעם הפשוט שהמילים הם כלי העבודה שלהם, אין לי ציפיה שנגר יאמין במסור… פוליטיקאי משתמש במילים כדי להניע מציאות ואנשים לפעולה.
    יש ביניהם בעלי מקצוע טובים יותר ויש שפחות.

    • אלון,
      "מרגע שהתאור של המערכת המורכבת הוא של מאבק סכום אפס, אזי מאבק על שוויון כמוהו כמאבק על עוצמה"
      זה נכון עד שמושג שוויון. ומה קורה אז? זה נמשך להשגת עוצמה כוללת!
      האם הדררות בפארק הירקון עצרו מלדחוף את הדרורים והצוצלות החוצה כשהגיעו לשוויון?
      האם המוסלמים באיחוד האירופי יעצרו כשיגיעו לשוויון?

      מערכת מורכבת פועלת לפי חוקים קיימים. שוויון הוא, לצערי, אשליה!
      והמחקר הרלוונטי שאתה מחפש הוא שרשתות מתמרכזות. משמע, רשת נוטה כל הזמן לרכז את העוצמה שגלומה בה בידי פחות ופחות גורמים. משמע, אם היום לי לפני עשור 7 רכזות למשל, היום בטוח יש הרבה פחות, אם לא התערבתי באופן מלאכותי במערכת.

  2. Yair D. Gramse כתב:
    מישהו לא מבין מה זה שיוויון. שיוויון הוא שיויון בהזדמנויות ושיוויון בפני החוק. בשלטון ליברלי לא מדובר על שיוויון ביכולות או על שיוויון בהישגים, אלא על שיוויון אזרחי. מי שמדבר על שיוויון במושגים שכולם נמצאים באותה עמדת כוח פשוט לא למד דבר, לא ממגילת זכויות האדם האמריקאית, לא מהמגנה כרטא ולא מהמהפיכה הצרפתית. מאמר מבולבל ומבלבל בין מונחי היסוד של ליברליות המודרנית. מישהו כאן ממש, אבל ממש מבלבל בין חברה בה כל האמצעים כשרים להשגת כוח, לחברה שמעניקה לכל אזרחיה את אותן זכויות יסוד ללא הבדל דת, גזע ומין.

    • האם תוכל, יאיר יקירי, לספר לי על מיהי המדינה שבה החברה מעניקה בפועל – לא בדיבורים ובכתובים – לכל אזרחיה את אותן זכויות יסוד ללא הבדל דת, גזע ומין?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *