ספין חדש נולד: "ביתן נפגש עם עורך דין פישלר"

[מקור תמונתו של עו"ד פנחס פישלר מימין:פרטי. תמונת ההוריקן משמאל היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי skeeze לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'ספינים תקשורתיים', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בחורינו הטובים במשטרת ישראל לא נחים לרגע. עוד לא יבשה הדיו מעל ההחלטה של של וועדת המינויים לפסילת מועמדותו של משה צ'יקו אדרי, וכבר נזרק לאוויר הספין שנועד לפגוע באחד מאלה שנותרו במירוץ המסויט הזה לכהונת המפכ"ל.

כותרת אתר החדשות ynet אומרת: "גם המועמד ביתן נפגש עם עו"ד פישלר"... (ו) הזמין אותו ללשכתו"...

משמע, דוד ביתן חזר להיות מועמד, אז כדאי לחדש את הקמפיין המתוזמר שנוהל נגדו במחשבה תחילה ותוך שיתוף פעולה של גורמי תקשורת.

[לכתבה המלאה של אלי סניור, טובה צימוקי ואיתי שיקמן ב- ynet, לחצו כאן]

[למאמר: 'מועמד למפכ"ל על הכוונת…', לחצו כאן]

קצת תיאוריה

ספין תקשורתי (Spin) הוא אמצעי להסחת דעת של אמצעי התקשורת מבעיה מסוימת, בדרך של הסטת תשומת הלב של הסיקור התקשורתי ומיקודו בגורם אחר; או מתן פרשנות אחרת לאירועים, בצורה חיובית יותר עבור יוצר הספין.

ספין יכול להתבצע באמצעות שימוש בדיס-אינפורמציה (משמע מסירת מידע שקרי); אבל, הוא יכול גם להיעשות בדרך של שימוש מניפולטיבי בעובדות הקיימות או פרשנות "יצירתית" להן (ויקיפדיה: ספין תקשורתי).

[להרחבת המושג 'ספין תקשורתי', לחצו כאן]  [להרחבת המושג 'דיס אינפורמציה', לחצו כאן]

בין תיאוריה למעשה...

הנה הספין לפניכם: "גם המועמד ביתן נפגש עם עו"ד פישלר"... (ו) הזמין אותו ללשכתו". בספין הזה יש גם דיס-אינפורמציה  וגם שימוש מניפולטיבי בעובדות:

דיס-אינפורמציה

  • המועמד ביתן? כשביתן נפגש עם פישלר הוא לא היה מועמד. המפגש היה אנחנו נפגשנו בחודש אוגוסט. הרבה לפני שהודיעו שאלשיך לא ימשיך בתפקידו. איש לא דיבר אז על רשימת מועמדים.
  • "הזמין אותו ללשכתו": לא ביתן הזמין את פישלר ללשכתו. אני הייתי זה שהביא אותו ללשכתו (ראו פירוט בהמשך).

שימוש מניפולטיבי בעובדות:

מהספין מצטייר כאילו, להיפגש עם עו"ד פישלר זה מעשה רע ולא אחראי. ההיפך הוא הנכון (ראו בהמשך). יתרה מכך: איזו מניעה יש למפקד מחוז להיפגש עם אדם שיש לו אינפורמציה רלוונטית על הנעשה במחוז שלו? הריאין דומה המפגש הזה למפגש של ניצב אדרי עם פישלר: עו"ד פישלר איננו מייצג אדם המתלונן נגד ביתן כמו במקרה צ'יקו אדרי. והרי במסגרת 'קבלת קהל', מפקדי משטרה נפגשים עם כולם. אז למה לא עם עו"ד פישלר?

גילוי נאות: אני הייתי האיש שהביא את עו"ד פישלר לניצב ביתן

וצריך גם גילוי נאות, לידיעת האדונים אלי סניור, טובה צימוקי ואיתי שיקמן מ- ynet: אני האיש שהביא - במקרה, ללא הודעה מוקדמת - את עו"ד פיני פישלר למפגש עם ניצב ביתן., הרבה לפני שמישהו הזכיר אותו כמועמד (ובינינו, אני ממליץ גם לכם להיפגש איתו!).

מאז שימשתי כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות במכללה לביטחון לאומי של צה"ל, נהגתי, מידי פעם, לקיים פגישות עם ניצב דוד ביתן ולדון בהם על נושאים הקשורים למשטרה ולתפקודה. לא תמיד הסכמנו, אבל ביתן הוא איש של אנשים. אוהב אנשים, סקרן ואוהב להיות מאותגר.

בפגישה קודמת עלה שמו של עו"ד פיני פישלר וראיתי שהוא אינו מכיר אותו ואת מעשיו. לכן, הבאתי אותו אל לשכתו של ביתן ביזמתי; ואני חושב, שהשיחה הועילה לשני הצדדים!

למה חשוב שמפקדי מחוזות ייפגשו עם עו"ד פיני פישלר

עו"ד פנחס (פיני) פישלר הוא קצין משטרה לשעבר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בימי ניצב בנימין זיגל. הוא בעל חמישה תארים אקדמיים, שלושה מהם בהצטיינות, ממייסדי תנועת אומץ, הגן בערכאות שונות על שוטרים וקציני משטרה רבים, פעמים רבות בהתנדבות. לוחם בלתי מתפשר למען טוהר המשטרה והאפקטיביות שלה. מייסד דף הפייסבוק "משטרת לואי דה פינס". מוציא מידי חודש דו"ח מסכם על חריגות במשטרת ישראל, שהפך חומר חובה בידיהם של אנשי אקדמיה ואזרחים שאכפת להם. כידוע (או שלא...) היזון חוזר בזמן אמת הוא הדבר החשוב ביותר לשרידותו של ארגון. היזון חוזר כזה לא קיים במשטרה, ויעיד על כך מצבה האומלל של משטרת ישראל היום. פישלר הוא האמצעי האפקטיבי ביותר ליצירתו של היזון חוזר כזה.

[לדף הפייסבוק, משטרת לואי דה פינס, לחצו כאן]  [להרחבת המושג משוב - היזון חוזר, לחצו כאן]

לכן:
  • לא רק שזכותו של ביתן להיפגש עם אדם כזה, לטעמי, ואחרי שסיפרתי לו עליו, רק נכון היה שיפגשו.
  • אם אני מפקד המכללה לשוטרים, היה עו"ד פישלר נפגש קבוע עם שוטרים בכל הדרגים ומלמד קורס מלא בפו"ם על משטרה ותפקודה בחברה דמוקרטית;
  • ואם אני מפכ"ל, היה עו"ד פישלר נפגש עם סגל הפיקוד פעם בחודש לדוח חריגות ולדיון במשמעותן.
לכן, אם נפגש ניצב דוד ביתן עם עו"ד פישלר, הוא עשה רק את המתחייב ממפקד אחראי המחפש לשמוע היזון חוזר חיצוני, אובייקטיבי.

[לקובץ המאמרים על 'ספינים תקשורתיים', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *