פנחס יחזקאלי: התפתחותם של מבנים ארגוניים

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על מבנה ארגוני, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 23 בנובמבר 2020

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אחד התחומים הדינמיים בתורת הארגון, בעשורים האחרונים, הוא תהליך התפתחותם של מבנים ארגוניים (Organizational Structure).

נגדיר מבנה ארגוני (Organizational Structure) כמערך של תפקידים, ושל קשרי הגומלין ביניהם. המבנה מבטא את חלוקת הארגון ופעילותו למחלקות, לתפקידים ולתחומי סמכויות. כשארגון גדל, גם המבנה שלו משתנה בהתאמה!

על סוגי המבנים הארגוניים השונים - הנדונים במאמר זה - ניתן ללמוד, בהרחבה, במאמרה של ד"ר אושרית כספי ברוך: 'סוגים של מבנים ארגוניים'.

[להרחבת המושג, מבנה ארגוני, לחצו כאן]  [להרחבת המושג 'קשר גומלין', לחצו כאן]  [למאמרה של ד"ר אושרית כספי ברוך: 'סוגים של מבנים ארגוניים', לחצו כאן]

חשוב גם להזכיר כי מבנים ארגוניים רבים - בעיקר ברמה הבסיסית שלהם - הם תוצר של התארגנות עצמית, ושל השפעת שיקולים היסטוריים פוליטיים, תרבותיים, חברתיים, משפחתיים ואישיים; ולאו דווקא נוצרו כמענה לשיקולי יעילות ותכליתיות בארגון.

קיימים שלושה סוגים של מבנים ארגוניים:

  1. מבנים בסיסיים;
  2. מבנים משולבים;
  3. ומבנים מתקדמים, שנועדו לפתור בעיות שיצרו המבנים הקיימים.
נבחן כל אחד מסוגי המבנים הללו:

מבנים בסיסיים

אנו יודעים להבדיל בין שלושה סוגים של מבנים בסיסיים - ראשוני/יזמי, פונקציונלי וחטיבתי - על פי הגודל והמיקוד שלהם: 

  1.  המבנה הראשוני/היזמי הוא בעצם היעדר מבנה מסודר: קבוצה קטנה של אנשים פותחת עסק, שמתנהל, במידה רבה, על סף הכאוס. הרגישות גבוהה מאוד גם למתרחש בין החברים; וגם לסביבה המשימתית שבה פועל הארגון. ארגוני הזנק (היי-טק) בתחילת דרכם הם, למשל, בעלי מבנה ראשוני.
  2. המבנה הפונקציונלי ממוקד בארגון פנימה. הוא מקבץ (הקבצה - departmentalization) את הארגון למחלקות, על פי הצורך שלו להתמקצע. מדובר במחלקות כמו: כספים, מו"פ, ייצור, שיווק וכדומה.
  3. המבנה החטיבתי ממוקד בסביבה המשימתיתהוא נבנה סביב גורם רלוונטי כמו: מוצר או שירות; מיקום גאוגרפי; סוגי לקוחות, וכדומה; והוא תמיד יהיה רגיש לסביבה - ללקוחות, לספקים, למתחרים וכדומה - הרבה יותר מהמבנה הפונקציונלי. כל חטיבה היא בעצם ארגון בזעיר אנפין, עם כל גורמי המטה הרלוונטיים.

בעוד המבנה הפונקציונלי הוא תוצר טבעי של ארגון שנולד והתפתח בהתארגנות עצמית, ומתפצל בתהליך טבעי לתחומי התמחות שונים; המבנה החטיבתי מאפיין ארגונים גדולים יותר, חלק מהם אחרי רפורמה מבנית מסוימת, שנועדה להתמודד עם צמיחת הארגון.

[להרחבה בנושא 'סף הכאוס', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'סביבה משימתית', לחצו כאן]  [להרחבת המושג 'התארגנות עצמית', לחצו כאן] 

מבנים משולבים

אנו מכירים שני טיפוסים של מבנים משולבים:

  1. המבנה המעורב: 'גם וגם': גם חטיבות, וגם מטה גדול, ת"פ ההנהלה, כשעקרון אחידות הניהול נשמר: היחידות נותנות שירות לחטיבות; אבל, אין להן סמכות מקצועית עצמאית עליהן! זהו, בעצם, מבנה חטיבתי, שהמטה שלו גדל למחלקות פונקציונליות!
  2. המבנה המטריציוני: אותו 'גם וגם', עם פיצול האחריות בין המנהלים למטה. אציין כי סוגיית פיצול האחריות מזיקה מאוד למטרות העל של הארגון. העובדים לכודים בין שני גורמים המפצלים ביניהם סמכות ואחריות, כמו ילדים שהוריהם מרבים להתקוטט ביניהם על גבם... . מאוד אופייני לארגונים הללו לזרוק אחריות מצד אחד לשני, במקרה של תקלה. כל חולייו של הארגון הביורוקרטי באים לידי ביטוי במבנה הזה!

מבנים משולבים הם תוצאה של תהליכים בלתי נמנעים של גידול המטות / הביורוקרטיה / המנגנון וגידול עוצמתם. הם מתארים, שני מצבים שונים בהתפתחותה של ביורוקרטיה. ניתן ללמוד - על התפתחות המנגנון הביורוקרטי והפיכתו מגורם חיובי ממריץ לגידול סרטני ממאיר שגורם בשלבים מאוחרים לפער רלוונטיות ואף למוות ארגוני - בתאוריית מחזור החיים של פרופ' יצחק אדיגס:

[להרחבה על 'תאוריית מחזור החיים של פרופ' יצחק אדיגס', לחצו כאן]

המבנה המעורב מתאר מצב שבו הביורוקרטיה עדיין פרודוקטיבית. לעומת זאת, המבנה המטריציוני מתאר מצב של "שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים" (ראו התרשים למטה):  

מבנים מתקדמים, שנועדו לפתור בעיות שיצרו המבנים הקיימים

אציג שלושה סוגים של מבנים כאלה: 

  1. המבנה המודולרי-וירטואלי;
  2. מבנה ללא היררכיה: הולוקרטיה;
  3. ארגונים היברידיים.

המבנה המודולרי-וירטואלי

העברת חלק מהפעילויות המסורתיות לקבלני משנה (למיקור חוץ), שאינם חלק מהארגון והתמקדות בליבת העבודה בלבד.

מבנה ללא היררכיה: הולוקרטיה

הולוקרטיה היא ההפך המוחלט מביורוקרטיה. אם מילות המפתח בביורוקרטיה הן היררכיה ושליטה, ההולוקרטיה היא נטולת היררכיה ונטולת שליטה, ומבוססת על מעגלי פעילות, במבנה פתוח יותר ושקוף יותר, הפועלים להשגת מטרות ספציפיות.

[להרחבת המושג 'ארגונים ללא היררכיה', לחצו כאן]

ארגונים היברידיים

ארגון היברידי (hybrid organization) הוא סוג של מבנה ארגוני, שיש לו פוטנציאל לשנות את עולם החשיבה הארגוני בכללותו. הוא פותח אופקים חדשים - ליזמים, לקהילה ולקהילת העסקים - על ידי העמדת מסגרת דינמית של ארגון, המותאמת למאה ה- 21,התזזיתית והרוויה באי וודאות; שבה, הגורם הדומיננטי בשוק העבודה הם בני דור ה- Y ודור ה- Z.

[להרחבת המושג 'ארגונים היברידיים', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מבנה ארגוני, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *