"יוסריאן חי!"… הצדעה לג'וזף הלר ול'מלכוד 22'

[תמונה: כריכת הספר 'מלכוד 22' לג'וזף הלר. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

המאמר עודכן ב- 18 בספטמבר 2019

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

לפני כ- 20 שנה נפטר הסופר האמריקני ג'וזף הלר (1999-1923; ראו תמונה למטה), שהעניק לנו את אחד הסטירות החתרניות, האנטי מלחמתיות והאנטי צבאיות החשובות ביותר, מלכוד 22 (Catch-22), שנדפס לראשונה ב- 1961; וראה אור בגרסה עברית בשנת 1971 בהוצאת ביתן (בתרגום של בני לנדאו ובני הדר) וזכה לתרגום מחודש ולהוצאה נוספת ב- 2008 בהוצאת ספרי עליית גג, ידיעות אחרונות, ספרי חמד (בתרגום של ירון בן עמי).

ב- 1970 יצא לאקרנים הסרט המבוסס על הספר (ראו בהמשך), והוא ואף עובד למחזה שהוצג בתאטרון החאן בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת.

הספר מתאר את קורותיו של קצין אמריקאי בשם ג'ון (אראם) יוסאריאן - מטילן פצצות, בטייסת הפצצה של חיל האוויר האמריקני המוצבת באי פיאנוזה שמדרום לאי האיטלקי אלבה, בים הטירני במהלך מלחמת העולם השנייה - שלכוד בתוך מה שמכונה 'מלכוד 22' (ראו בהמשך), שהוא גם שם הספר.

מלחמות הן תהליך טבעי ותמיד תהיינה. אבל, הריכוז הרצחני של מלחמות מודרניות בחצי הראשון של המאה העשרים - בייחוד חוסר ההיגיון שבקטל בחפירות ואטימותם של הגנרלים במלחמת העולם הראשונה; וההרג התעשייתי העצום של מלחמת העולם השנייה - היה קשה לעיכול עבור רבים.

[בתמונה משמאל: תמונת הכריכה של הספר בגרסתו האנגלית. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

התחושות הללו עוררו גל של ספרים חתרניים - חלקם רומנים נוסח במערב אין כל חדש לאריך מריה רמרק (2014), ו-החייל האמיץ שוויק לירוסלב האשק (1970), וחלקם ספרי הגות, נוסח הפסיכולוגיה של השלומיאליות בצבא לנורמן דיקסון (1979) - כולם לועגים לשלומיאליות הצבאית ולחוסר התוחלת שבמלחמה.

מהו 'מלכוד 22'?

על פי סעיף 22 לחוק השירות הצבאי האמריקני, משוגעים יכולים להשתחרר משירות בצבא. האבסורד שיצר ג'וזף הלר ממלכד את הסעיף הזה: אם הכרזתי על עצמי כמשוגע כדי לשחרר את עצמי מהצבא, הוכחתי בעצם שאני שפוי, ועל כן, אסור לשחררני ועלי להמשיך ולהילחם... כך נוצר מעגל לוגי סגור שעליו מושתתת עלילת הספר. 

למצב האבסורדי-אירוני הזה, שבו עצם הפעולה שמבצע אדם גורמת לביטולה, קורא הלר 'מלכוד-22'.

מה גרם לג'וזף הלר לפרסם ספר אנטי מלחמתי שכזה?

התשובה נעוצה, מן הסתם, בקורות חייו של הלר: ניו יורקר, יליד ברוקלין שהתגייס לחיל האוויר כמטילן במטוס B-25, וביצע יותר משישים משימות באיטליה ובצפון אפריקה. חברו זאת לעלילת הספר מלכוד 22, (גיבור הספר, יוסריאן גם הוא מטיל פצצות, וגם הוא משרת באותה גזרה שבה שרת הלר...), ותלמדו, שהלר כתב, במידה רבה - בהגזמה כמובן ובאופן סטירי - על עצמו ועל הצבא שהכיר.

למרות שהשתחרר בשנת 1945, מצאה עצמה ארצות הברית מסובכת במלחמה נוספת, מלחמת קוריאה, בין השנים 1953-1950. הלר החל לכתוב את הספר ב-1953, כך שההקשרים ברורים. הכתיבה לא הייתה קלה לו והיא התמשכה שנים... הספר יצא לאור בארצות הברית רק בשנת 1961, ובהמשך זכה להצלחה עולמית והיה לרב-מכר ברבות ממדינות המערב. 

כשיצא הספר הייתה כבר ארצות הברית מסובכת במלחמת וייטנאם - שהחלה ב-1959 והסתיימה בניצחון צפון וייטנאם בשנת 1975 - כך שהספר נפל על אזניהם הקשובות של דורות של חיילים, שהזדהו עם גיבור הספר, יוסריאן, וטבעו את הסיסמה "יוסריאן חי"... (הלר, , ע' 9). אמריקה באותה עת (ומן הסתם גם היום...) הייתה מלאה יוסריאנים...

[בתמונה: ג'וזף הלר, מחבר 'מלכוד 22'. התמונה צולמה ב- 1986. היא נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי  Anrie. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

מלכוד 22: הסרט

ב- 1970 יצא לאקרנים הסרט המבוסס על הספר, בבימויו של מייק ניקולס ובכיכובם של מפורסמים כאלן ארקין, ארט גרפונקל, מרטין שין ואפילו אורסון וולס:

סצנה מתוך הסרט:

.

הסרט ניתן לצפייה מלאה ביו-טיוב

.

מלכוד 22: הסדרה

ב-17 במאי 2019, עלתה ברשת Hulu בארצות הברית ורשת Sky Italia באיטליה (והיא משודרת בישראל ב- yes). בסדרה מככבים כריסטופר אבוט, קייל צ'נדלר, יו לורי וג'ורג' קלוני, שגם מפיק ומביים לצד גרנט הסלוב, לוק דייוויס, דייוויד מיצ'ד, ריצ'רד בראון וסטיב גולין.

[בתמונה: ג'ורג' קלוני ב"מלכוד 22: "צילום: באדיבות yes. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

מקורות והעשרה

  • ג'וזף הלר (2008), מלכוד 22, תל אביב: הוצאת ספרי עליית גג, ידיעות אחרונות, ספרי חמד.
  • נורמן דיקסון (1979), הפסיכולוגיה של השלומיאליות בצבא, תל אביב: מערכות.
  • ירוסלב האשק (1970), החייל האמיץ שווייק, תל אביב: לדורי.
  • אריך מריה רמרק (2014), במערב אין כל חדש, הוצאת מחברות לספרות.
  • ויקיפדיה: ג'וזף הלר.
  • ויקיפדיה: מלכוד 22.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *