יאיר רגב: רפורמת הענישה של דונלד טראמפ

[בתמונה: הגיע זמן שינוי בענישה... התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Perlinator לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים בנושא שיקום, לחצו כאן]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

*  *  *

רפורמת ענישה מהפכנית בארה"ב: יותר שיקום ופחות ענישה, יותר מניעה ופחות כליאה. הסנאט האמריקני אישר ב- 18.12.18, ברוב מוחץ, חוק אשר יכניס שינויים מרחיקי לכת במערכת הענישה הפדרלית. את ההצעה יזם הנשיא דונלד טראמפ, והיא זכתה לתמיכה מקיר לקיר: 87 סנאטורים מול 12. כל הדמוקרטים הצביעו בעד ההצעה, לצד 39 רפובליקנים, ובהם מנהיג הרוב, מיץ' מקונל, ויו"ר ועדת המשפטים, צ'רלס גרסלי.

החוק בא לאחר שנים של מו"מ ומהווה שינוי תפיסתי: יותר שיקום ופחות ענישה, יותר מניעה ופחות כליאה. הרפובליקנים, אשר הניפו במשך שנים רבות את דגל הענישה המחמירה והיד הקשה כלפי הפשיעה, שינו את עמדתם - גם לנוכח הירידה בפשיעה וגם במטרה לחסוך בתקציבים, כחלק מהמהלך לצמצום הגרעון מרקיע השחקים, ולמימון רפורמת המס שאושרה בתחילת השנה.

על-פי החוק החדש, עונש החובה על הרשעה שלישית בסחר בסמים יהיה 25 שנות מאסר, ולא מאסר עולם. הוא גם יבצע אבחנה למפרע בין עבירות קראק לבין עבירות קוקאין, מה שיביא להפחתת העונש של 2,000 אסירים.

[בתמונה: הגיע זמן שינוי בענישה... התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

לשופטים פדרליים יהיה חופש פעולה רב יותר לעקוף את עונשי המינימום הקבועים היום בחוק, ולהמתיק פסיקות בתיקי עבירות סמים: לדבר תהיה השפעה משמעותית על עבריינים שחורים, ששיעורי הכליאה שלהם בגין עבירות סמים גבוהים בהרבה מאלה של עבריינים לבנים. על פי ההנחיות החדשות, העונש המינימלי לעבירות אלימות חמורות ועבירות סמים יירד מ-20 שנות מאסר כיום ל-15 שנים.

התקנות החדשות גם יבטלו את עקרון "שלוש המכות" - או חוק שלוש המכשלות (Three Strikes Law) - שבעטיו נגזר על עבריינים עונשי מאסר עולם אחרי שביצעו עבירה שלישית. ענישה זו ספגה ביקורת חריפה מצד גורמים הטוענים שאדם יכול לקבל מאסר עולם בגין שלוש עבירות קלות ולא אלימות. משך מאסר העולם הנוכחי יקטן ל-25 שנים, וקבוצת העבריינים שעליהם אפשר להטיל אותו תצטמצם.

[להרחבה על חוקה שלוש המכשלות, לחצו כאן]

החוק גם יכניס שינויים משמעותיים בפעילות בתי הכלא הפדרליים, כדי לעודד שיקום ולהפחית את מספר האסירים החוזרים. לאסירים יהיו תמריצים חדשים לשמור על התנהגות טובה ולהימנע מביצוע עבירות חדשות לאחר שחרורם מהכלא: אסירים ייהנו יותר מהטבות בגין התנהגות טובה לאורך ימים רצופים.

החוק גם יספק לאסירים תמריצים חדשים לצמצם את תקופת המאסר שלהם. למשל, אסיר המשתתף בפעילות או בתוכנית למניעת עבירות חוזרות, יזכה לקיזוז ימים אחדים מתקופת מאסרו. הטבה זו תחול על יותר מ-75 אלף אסירים. כמו כן, נשים הרות במתקני מאסר פדרליים לא ייאזקו עוד.

פעילי זכויות אדם קוראים זה שנים רבות להבטיח טיפול נאות יותר לנשים הרות המרצות עונשי מאסר, והצביעו על מקרים שבהם אסירות הובאו לחדר לידה כשהן כבולות ברגליהן. על פי החוק החדש, סוהרים לא יורשו עוד, כאמור, לכבול נשים הרות באזיקים. בסך-הכל צפוי החוק להביא להפחתת 53,000 שנות מאסר של אסירים קיימים. הוא יחול על מערכת בתי הכלא הפדרליים, בהם יש כיום 181,000 אסירים, אך לא על בתי הכלא המדינתיים בהם יש 2 מיליון אסירים נוספים.

בית הנבחרים אימץ מוקדם יותר גרסה שונה של החוק, וכעת יהיה עליו לאמץ את הגרסה שאישר הסנאט. היו"ר היוצא שלו, פול ריאן, תומך באימוץ גרסת הסנאט במלואה וצפוי להביא אותה להצבעה כבר השבוע, כך שטראמפ יוכל לחתום על החוק עוד לפני חג המולד.

החוק קיבל דחיפה ניכרת כאשר טראמפ אימץ אותו בחודש שעבר, בעידודו של חתנו, ג'ארד קושניר (בתמונה משמאל).

[תמונתו של ג'ארד קושניר משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Lori Berkowitz. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 2.0]

טראמפ, אשר הבטיח בקמפיין שלו להילחם בפשע ביד קשה, הסכים לתמוך בחוק לאחר שהשתכנע שקיימים כשלים מהותיים בשיטה הקיימת. בין היתר, בולטת העובדה שחלקם של אפרו-אמריקנים בכלל האסירים עולה בהרבה על חלקם באוכלוסייה, ושלמעלה ממחצית מן האסירים המשוחררים חוזרים לכלא.

הדמוקרטים מצידם דחפו את החוק במשך שנים, אך תחת ממשל אובמה הוא הופל בידי הרפובליקנים.

[לאוסף המאמרים בנושא שיקום, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *