גרשון הכהן: ההתיישבות כמומנטום של מאבק לאין קץ…

[תמונתו המקורית של מנחם בגין נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי MSGT DENHAM, והיא נחלת הכלל; מקור תמונתו של בנימין נתניהו: פייסבוק]

[לאוסף המאמרים על על מות ההתיישבות היהודית בא"י, לחצו כאן]

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

עם הציוץ של הנשיא דונלד טראמפ בתמיכה בהכרה אמריקאית בריבונות ישראל בגולן, מצאו מתנגדי בנימין נתניהו - וביניהם צבי האוזר - הזדמנות להזכיר, איך נתניהו עצמו הפתיע את ממשל אובמה ב- 2010 בהצעתו לשלום מלא עם סוריה, הכרוכה בנסיגה ישראלית מלאה לקווי ה-4 ביוני 1967.

אכן, גם נתניהו היה מוכן 'למכור' את הגולן בעבור פיסת נייר של חוזה שלום; ואין להתפלא. כפי שראש הממשלה לשעבר, מנחם בגין, 'מכר' את כל סיני, ועקר שם את כל ההתיישבות היהודית:

[לכתבה המלאה של נעה לנדאו ב'הארץ', לחצו כאן]

המשותף לבגין ולנתניהו הוא, ששניהם לא הבינו מעולם את משמעות מפעל ההתיישבות, כביטוי אקטיבי של מאבק נצחי של 'דונם פה ודונם שם' לירושת ארצנו.

פיתוח ההתיישבות כמומנטום של מאבק לאין קץ היה ביטוי בהגות תנועות הפועלים החלוציות, לתפיסת עולם כוללת, שבמסגרתה, מה שנראה כמצב שלום, הוא תוצאה רגעית של שיווי משקל במערכת מורכבת ודינאמית, המתעצבת ומתהווה בכל רגע מחדש מתוך איזונים בין כוחות מנוגדים. את יסודות ההיגיון הזה ניתן למצוא גם אצל אויבינו, במה שמכונה באסלאם: ׳אל-מוקאמה׳.

מומנטום ההתיישבות החלוצית היהודית בעבר, כמו מומנטום המאבק של חמאס, שניהם שותפים להשקפת עולם המעדיפה את ההתמסרות לנטל החיכוך - שעמו מתהווה המציאות - על פני אשליית השלווה הבורגנית, והחתירה לאוטופיה מזויפת של 'שלום'.

לצערי, לא נותרו בעם ישראל צורות התארגנות, שיכולות לרכז כוח ממשי להתמסרות חלוצית. גם אלה הנושאים, כביכול, את נטל המאבק לירושת הארץ, כמו נפתלי בנט למשל, פועלים בהשראת מילטון פרידמן, למיסוד אורחות חיים של אמריקאיות בורגנית.

לצערי גם בני גנץ וגבי אשכנזי - למרות בית גידולם בהתיישבות העובדת - אינם מתחילים להבין בחשיבות קיומו ושימורו של מומנטום רדיקלי חלוצי; וספק אם בוגי יעלון מבין עניין זה לעומקו, למרות שהוא האדם, שנותר  קרוב בנשמתו מכולם לרעיון החלוצי.

כך אמרו כל מנהיגי מפלגות הפועלים גם חזן ויערי; ולכן, ביסוד תנועת ההתיישבות הייתה התנגדות להסכם הבלתי הכרחי של מנחם בגין, שקבע תקדים חמור. רק יהודים יכולים לחשוב על ״שטחים תמורת שלום״ מתוך בחירה שאינה נובעת ממצב כניעה.
לא הרוסים לא הגרמנים לא הערבים היו נותנים יד לתהליכי חורבן כאלה.

בהיבט זה גם הסכמה אירופית ורוסית לריבונות ישראל בגולן, אינה מבטיחה דבר, אם עם ישראל מתוך עצמו לא ימשיך לקיים גרעיני מאבק חלוצי, שיחוללו בישיבתם בספר, בגליל בנגב ובכל המרחבים, את אנרגיית החיכוך שכה נחוצה ומזמן נמוגה.

הנה צילום של דברי בני מהרשק על ההתיישבות בבקעת הירדן, בקובץ מאמרים של נאמני ארץ ישראל השלמה - שפורסם ב-1977, אחרי מהפך הבחירות:

כריכת הספר:

[לאוסף המאמרים על על מות ההתיישבות היהודית בא"י, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “גרשון הכהן: ההתיישבות כמומנטום של מאבק לאין קץ…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *