חגית לרנאו: 20 שנים של ירידה מתמשכת בשיעורי עבריינות הנוער

[בתמונה: ניתוב הנוער לדרכים לא עברייניות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי qimono לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בסוגיית עבריינות הנוער באתר, לחצו כאן]

חגית לרנאו 2ד"ר חגית לרנאו (בתמונה למטה משמאל), משפטנית, קרימינולוגית ומכהנת בעשור האחרון כמשנה לסנגור הציבורי הציבורי הארצי. מחברת הספר עבריינות ואכיפת חוק ומנהלת דף פייסבוק בשם זה, העוסק בסוגיות הקשורות למשפט פלילי, עבריינות ואכיפת חוק.

*  *  *

הנתונים די מדהימים:

בשנת 1996, נרשם השיעור הגבוה ביותר של קטינים שנעצרו בארצות הברית, והוא עמד על כ-8,500 קטינים לכל 100,000 שגילם נע בין 10 ל-17 שנים. מאז החלה ירידה, תחילה מהוססת...

אך בעשור האחרון, המגמה העמיקה ובשנת 2016 עמד שיעור מעצרי הקטינים על כ-2,500 קטינים לכל 100,000 תושבים שגילם נע בין 10 ל-17 שנים. סה"כ ירידה של כ-70% בשיעור המעצרים של קטינים בארצות הברית.

הנתונים לפניכם בתרשים למטה, מתארים נתונים לגבי מעצרי קטינים בארצות הברית הלקוחים מאתר משרד המשפטים האמריקאי:

.

.

במאמר מעניין של ה- San Francisco Chronicle מונה Jill Tucker (ראו צילום השער למטה), הכתבת לענייני חינוך חמישה הסברים מרכזיים לירידה החדה בעבריינות הנוער:

  1. ירידה בשימוש בקראק - במהלך שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, הייתה מגפת הקראק בשיאה; וצעירים רבים, בשכונות עוני במרכזי הערים, גויסו לשמש כסוחרים ומפיצים והשימוש בו עודד עבריינות של אלימות קשה.
  2. ירידה בשימוש בעופרת במוצרים שונים כמו בנזין וצבע – לדעת חוקרים, הדבר גרם לפגיעה בהתפתחות המוחית של ילדים, שנחשפו לכמויות גדולות של עופרת, אשר גרמו להתנהגות אימפולסיבית ואלימה.
  3. כליאת המונים של עבריינים מבוגרים – אף שקיים ויכוח אקדמי משמעותי ביחס להשפעת כליאת ההמונים על שיעורי העבריינות, חלק מהחוקרים סבורים שמדיניות כליאה מחמירה יצרה הרתעה, וגם הרחיקה מהרחובות עבריינים מבוגרים יותר שפעלו לגייס קטינים להתנהגות עבריינית.
  4. שיפור בתכניות השכלה – חלק מהחוקרים מייחסים את הירידה בעבריינות לשיפור בתכניות לימוד לגיל הרך ובשעות אחר הצהריים.
  5. מעבר לשיטור קהילתי ושיטור מוכוון מוקדי פשיעה – גישות שיטור חדשניות המתמקדות בשיפור הקשרים עם קהילות שונות ועל מיפוי אזורי הפשיעה, יכולות, לדעת חלק מהחוקרים, לתרום רבות להורדת רמות העבריינות.

[למאמר המלא בסאן פרנסיסקו כרוניקל, לחצו כאן]

ומה בישראל?

נתוני המשטרה מראים כי גם בישראל קיימת מגמה של ירידה משמעותית במספר תיקי החקירה שנפתחו כלפי קטינים, מכ-35,000 תיקים שנפתחו בשנת כלפי קטינים בשנת 2008 לכ-23,000 בשנת 2016. אם כי, בשנת 2017, לאחר עשור של ירידה, חלה עלייה של כ-7% במספר התיקים.

[לשנתון הסטטיסטי של משטרת ישראל לשנת 2017, לחצו כאן]

[לאסופת המאמרים בסוגיית עבריינות הנוער באתר, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *