אמציה חן: להרוס אוגדה, ולנוח

[בתמונה: אוגדת געש בתרגיל... המקור: אתר צה"ל]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

מאמר זה הוא מאמר המשך למאמרי הקודם: "שינוי מבני בדרג המסתער, למה זה טוב?".

האוגדה כשלמות אורגנית איננה מתאמנת ככזו, אלא שכל מרכיב בתוכה מתאמן לעצמו ובעצמו. מה שמביא לכך כי מפקד האוגדה - למרות היותו עדיין דרג פיקודי טקטי מובהק, כזה שאמור לנהל את הקרב גם מתוך תצפית עין ישירה - רואה את אוגדתו בשלמותה, ויכול לחוש בממדי כוחו, רק בהישלחו לשדה הקרב לקראת תחילת המלחמה; ותכופות, רק לאחר שכבר נקלע ללחימה ממש.

[בתמונה: אוגדת געש בתרגיל... המקור: אתר צה"ל]

[למאמרו הקודם של תא"ל במיל' אמציה חן: "שינוי מבני בדרג המסתער, למה זה טוב?", לחצו כאן]

זאת גם ההזדמנות הראשונה לכל אחד ממרכיבי האוגדה, לחוש את השלמות האוגדתית. מצב זה הוא אבסורד, משום שהניתוק בתקופה שבין המלחמות, הנה תוצאה של "סידור עבודה ארגוני" בלבד.

אומנם כל אלמנט באוגדה מתאמן, מתי שהוא, במלאו; אלא שככזה, הוא מתאמן בעצם לעצמו, ללא שאר המרכיבים, שבלעדיהם הוא "שבר"; ורק עמם הוא "שלמות". התוצאה:

  • הגדודים והחטיבות מתאמנים לקרב הגדודי/ החטיבתי, קרב הקיים רק במציאות שטחי האימונים, בשונה לחלוטין מזה המתקיים בשדות הקרב.
  • הארטילריה, ההנדסה, והתחזוקה האוגדתיים, מתאמנים ל"קרב הארטילרי", "ההנדסי" או "התחזוקתי" , כמאמץ עצמאי אך מנותק מהמציאות.
  • מפקדת האוגדה המפקד ומטהו, לומדים לתפוס את הקרב האוגדתי, אם בכלל, במרכז לאימון מפקדות / או בתרגיל שלדי; שם, משתלטת מנהלת התרגיל - לצורך תפקידה - על הבקרה, החניכה והשפיטה. אלא מאי, מה שנראה כהליך תקני וענייני. אין מזיק פוגעני כמותו, לתפקודה של מערכת הפיקוד והשליטה.

[בתמונה: אוגדת געש בתרגיל... המקור: אתר צה"ל]

70 שנה משתולל הפגע הרע, באין מפריע. זולת נימול בן קיבוץ בשפלה (עבדכם הנאמן...), שהצביע על הבקרה החניכה והשפיטה כ"ערכי יסוד למצביא"; כך שבהפקעתם, לא נותר למתאמן אלא לנחש (על גבי מפה), ו/או מול גבעה חשופה שהכינה המנהלת, אם לתקוף, מימין, חזיתית ואו משמאל. פן אחר בתולדת האמון השגוי, מצוי בכמות הנתונים האדירה שמטיחה מנהלת התרגיל - כאילו מדובר באימון המוח במטרה לחשלו. לפיכך וכדי לעמוד בכמות הנתונים (שאין דומה לה במלחמה), נדרשו תוספות אמצעים וכוח אדם אשר הביאו (לאחר תרגיל), להקמת אגף נוסף / מדור על ציודם. מה שהכפיל את מפקדת האוגדה, לסד"ג של חטיבה. זהו מקור לבזבוז משאבים, וחמור אף יותר, בהפיכת המפקדה למטרה רכה לאויב. הגם שכל השטות הזו נומקה "כלקחי התרגילים", מבלי דעת כי צורך זה מהווה מענה למתאר וירטואלי - המצוי אך ורק בדמיונם הפרוע של המאמנים.

[בתמונה: אוגדת געש בתרגיל... המקור: אתר צה"ל]

ממש תמול שלשום, התבצע תרגיל ל"אוגדת געש". על בסיס הניסיון ובהיסמך על מתכונתו, כפי שפורסם, שולבו טנקים ורכב קרבי משוריין (רק"מ), האמורים לביום אויב ואחר. מאחר ומדובר באותה מתכונת אימון כבעבר, מן הסתם שימרו מפקדות האוגדה והחטיבות, רמת מיומנות דומה לרמה הנמוכה, כפי שהומחשה ב"מלחמת לבנון השנייה". זאת כאשר שיטת "מטה דוד" לאמון מפקדות, מאפשרת באותה עלות, לתרגל 10 אוגדות, בשיור מיומנות גבהה בהרבה ("מטה דוד" היא שיטת תרגול ייחודית למערכת הפיקוד והשליטה (הפו"ש) באמצעותה, תורגלו בעבר שבע אוגדות, ומחלקת ההדרכה (מה"ד) אף הוציאה ספר לתרגול. התכנית נגנזה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *