אמציה חן: רדידות לאומית בסוגיות ביטחון – המשך

[בתמונה: תותח לייזר של הצי האמריקני. התמונה היא צילום מסך מה- CNN]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

מוקדש לתא"ל בדימוס א.ר.

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

לאחר פרסום המאמר הראשון בסוגיית מחדל הלייזר, זכיתי לתגובות הקוראים, שרובם אם בכלל, ציינו את אותם 36 ימי ערפל/גשם כמגבלה להפעלת תותח הלייזר.

מן הסתם בלהט הקריאה נעלמה מעיניהם הקביעה, על הרצוי - כהפעלה משולבת של הלייזר ו"כיפת ברזל". יוצא מכלל המגיבים היה תא"ל בדימוס, שלאחר שנדרש לקרוא; וקרא רק מקצת המידע הקיים במאגרי ויקיפדיה. בתגובה, הביא אך ורק את עמדת הממסד/ מבלי להתייחס, לאיום הטילים (140,000 בהמתנה להסבתם לטווח ארוך יותר, עוצמת הרס ודיוק), נלווה להתעלמות מההיבט הכלכלי (עלות טיל), מלאים כושר יצור וכדומה.

ואם לא די הוסיף:

"אנחנו שמחים לראות שמערכת הביטחון וצה"ל אינם מטומטמים וקופאים על שמריהם, כפי שנרמז בהתכתבויות כאן, אלא כל הזמן חושבים קדימה ועובדים במקביל על כל פתרון מוצע ואפשרי. בקיצור לא אלמן ישראל".

[למאמרי הקודם על הלייזר: 'רדידות לאומית בסוגיות ביטחון', לחצו כאן]

מבקר המדינה גרס אחרת...

לעומת זאת למענו ובכלל, הנה מקצת שבמקצת מדו"ח מבקר המדינה (מיכה לינדנשטראוס ז"ל), על אופן קבלת ההחלטות. שעברו "ליד האף והעין הציבורית" מבלי לקיים דיון בסוגיה. על כך כתב מבקר המדינה:

"אגף התכנון בצה"ל (להלן - אג"ת) לא ניתח ולא פעל כך שיבוצע ניתוח בראייה כוללת של יעילות המענה ההתקפי בשילוב המענה ההגנתי הפסיבי והאקטיבי וניתוח מערכת מלא למערכות להגנה אקטיבית כנגד רק"ק, שאישר סגן הרמטכ"ל לבצע בדצמבר 2004.

איום הייחוס וההישג הנדרש ממערכות להגנה אקטיבית: עד יולי 2008 טרם אישר אג"ת את טיוטת איום הייחוס וההישג המבצעי הנדרש למערך הגנה אקטיבית כנגד רק"ק לטווח בינוני וארוך, שבכתיבתה החל בסוף שנת 2005, וטרם החל לכתוב מסמך כזה המתייחס לרק"ק קצרות טווח. כל זאת כשהמערכות "שרביט קסמים" ו"כיפת ברזל" נמצאות כבר בשלב מתקדם של פיתוח.

פעילות מפא"ת בשלב קדם-פיתוח ל"כיפת ברזל" ול"שרביט קסמים": מפא"ת לא ערך בדיקת מערכת במתכונת המפורטת בהוראות משהב"ט למערכות העיקריות "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים", וממילא לא העביר את מסמכי הבדיקה לאישור מפקד ח"א.

המענה הצפוי באמצעות "שרביט קסמים" ו"כיפת ברזל": בתוך מספר שנים מתוכנן להצטייד במספר מיירטי "שרביט קסמים", שיאפשר יירוט של כמות מסוימת של רק"ק, שנדרש ליירטו על פי טיוטת איום הייחוס מדצמבר 2007.

הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, החליט בספטמבר 2007 להצטייד במערכת "כיפת ברזל", וראש אג"ת המליץ בנובמבר 2007 לאשר סופית את פרויקט "כיפת ברזל". באותם מועדים עדיין לא ערך צה"ל ניתוח של רמת המענה הצפויה להתקבל מהיקף ההצטיידות.

ללא ספק רדידות לשמה. המעידה כי אכן בארזים נפלה השלהבת!

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *