תקציר: במקורותינו, הוצאה להורג בסקילה היא אחת ממה שמכונה ארבע מיתות בית דין. שיטת ההוצאה להורג נקבעה לפי חומרת המעשה שבגינו הורשע הנידון. השיטות הללו מפורטות, בפירוט, במסכת סנהדרין. סקילה היא השיטה האיומה מכולן, על פי הגישה המקובלת; והשנייה, לשיטתו של רבי שמעון…
עודכן ב- 17 במאי 2024
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.
* * *
זהו מאמר רביעי מתוך ארבעה על הוצאה להורג בסקילה. למאמרים האחרים:
- אבי הראל: סיפור המקלל והקשר לסוגיית מיהו יהודי.
- אבי הראל: עונש המקלל סקילה וכרת?
- דוד א' פרנקל: הרהורים על פרשת אמור;
* * *
סקילה (Stoning) היא טכניקה - אחת מיני רבות - של ביצוע עונש מוות (Capital Punishment / Death Sentence); או במילים אחרות: הוצאה להורג (Execution). שיטה זו הפכה בימינו, בין היתר, לדרך התעללות מזוויעה בנשים, בעולם המוסלמי.
סקילה מתבצעת על ידי ריתוק הנדון למוות למקומו בדרכים שונות, כמו, קשירתו, הכנסתו לתוך בור או קבירת חלק גופו התחתון באדמה. בשלב הבא הוא מומת באמצעות אבנים הנזרקות עליו על ידי הקהל, ומרוצצות את גלגלתו (ראו בהמשך).
שיטת הוצאה זו להורג - שמלווה אותנו מימי התנ"כ - ממש לא הייתה קשורה אז לנשים
ספר ויקרא, פרק כד' (פרשת אמור), מתאר למשל פרשיה של הוצאת אדם להורג בסקילה, כיוון שנקב בשמו של האלוהים: י וַיֵּצֵא֙ בֶּן־אִשָּׁ֣ה יִשְׂרְאֵלִ֔ית וְהוּא֙ בֶּן־אִ֣ישׁ מִצְרִ֔י בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּנָּצוּ֙ בַּֽמַּחֲנֶ֔ה בֶּן הַיִּשְׂרְאֵלִ֔ית וְאִ֖ישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִֽי ׃ יא וַיִּקֹּב בֶּן־הָֽאִשָּׁ֨ה הַיִּשְׂרְאֵלִ֤ית אֶת־הַשֵּׁם֙ וַיְקַלֵּ֔ל וַיָּבִ֥יאוּ אֹת֖וֹ אֶל־מֹשֶׁ֑ה וְשֵׁ֥ם אִמּ֛וֹ שְׁלֹמִ֥ית בַּת־דִּבְרִ֖י לְמַטֵּה־דָֽן (בורין, 2019) [למאמרו של ד"ר אבי הראל: 'אבי הראל: 'עונש המקלל סקילה וכרת?', לחצו כאן].
מדובר בבן שנולד לאיש מצרי ולאם ישראלית נכנס לסוג של מריבה בתוך המחנה, ובמהלך המריבה הוא נוקב בשם אלוהים ומקלל; והוא מובא אל משה ל"טיפול". הטיפול מאוד החלטי ומאוד טבעי לספר ויקרא – מוות בסקילה. העדים לאירוע מחזיקים את ה"מקלל" (כמו שמחזיקים בהמה המוקרבת כקרבן) ושאר העם סוקל אותו באבנים: יד הוֹצֵ֣א אֶת־הַֽמְקַלֵּ֗ל אֶל־מִחוּץ֙ לַֽמַּחֲנֶ֔ה וְסָמְכ֧וּ כָֽל־הַשֹּׁמְעִ֛ים אֶת־יְדֵיהֶ֖ם עַל־רֹאשׁ֑וֹ וְרָגְמ֥וּ אֹת֖וֹ כָּל־הָעֵדָֽה ׃ טו וְאֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל תְּדַבֵּ֣ר לֵאמֹ֑ר אִ֥ישׁ אִ֛ישׁ כִּֽי־יְקַלֵּ֥ל אֱלֹהָ֖יו וְנָשָׂ֥א חֶטְאֽוֹ ׃ טז וְנֹקֵ֤ב שֵׁם־יְהוָה֙ מ֣וֹת יוּמָ֔ת רָג֥וֹם יִרְגְּמוּ־ב֖וֹ כָּל־הָעֵדָ֑ה כַּגֵּר֙ כָּֽאֶזְרָ֔ח בְּנָקְבוֹ־שֵׁ֖ם יוּמָֽת (בורין, 2019).
[בתמונה: סקילת 'שובר השבת'. האמן: ג'יימס טיסות, 1900. התמונה היא נחלת הכלל]
הוצאה להורג בסקילה על פי ההלכה היהודית
במקורותינו, הוצאה להורג בסקילה היא אחת ממה שמכונה ארבע מיתות בית דין. משמע, ארבע שיטות של הוצאה להורג שבאמצעותן מתבצע עונש מוות. חז"ל גזרו מתוך החוק המקראי ארבע שיטות הוצאה להורג, שכל אחת מהן גורמת לנידון סבל במידה שונה. שיטת ההוצאה להורג נקבעה לפי חומרת המעשה שבגינו הורשע הנידון. השיטות הללו מפורטות, בפירוט, במסכת סנהדרין. סקילה היא השיטה האיומה מכולן, על פי הגישה המקובלת; והשנייה, לשיטתו של רבי שמעון (ויקיפדיה: ארבע מיתות בית דין).
אלה שנדונו לסקילה הם (ויקיפדיה: ארבע מיתות בית דין):
- עובד עבודה זרה;
- נערה בתולה מקודשת לאיש שנאפה, והאיש שנאף עמה;
- מחלל שבת;
- מסית ומדיח לעבודה זרה;
- המקלל את השם;
- מקלל אביו או אמו;
- איש או אישה, המקיימים יחסי מין עם בהמה;
- השוכב משכב זכר;
- השוכב עם אימו;
- השוכב עם אשת אביו;
- השוכב עם אשת בנו;
- בן סורר ומורה;
- מכשף, בעל אוב או ידעוני;
- וגם שור שהרג אדם.
להלן שלבי התהליך:
(ויקיפדיה: ארבע מיתות בית דין)
- לפני ההוצאה להורג היו מוליכים את הנידון למקום ההריגה, וכרוז היה עובר לפניו ומודיע את חטאו ואת עונשו ושואל אם יש מישהו שיכול ללמד עליו זכות. אם נמצא אדם כזה היו מחזירים אותו לבית הדין ושומעים את טענותיו, ואף הנידון היה יכול לבקש ללמד זכות על עצמו, שמא דעתו התבלבלה עליו בשעת המשפט.
- הנידון היה צריך להתוודות על חטאו, בדרך כלל במרחק של עשר אמות ממקום הריגתו; ובמקרה של סקילה, במרחק של ארבע אמות.
- היו מפשיטים אותו (אך אישה לא הייתה מופשטת). על פי הרמב"ם, ההפשטה נועדה לזרז את מותו.
- לאחר מכן, היו מטשטשים את דעתו של הנידון בסם המהול ביין.
- ואז היו מעלים את הנידון אל בניין בגובה שתי קומות אדם, ומשליכים אותו לארץ. אם לא מת בזריקה זו, היו העדים נוטלים אבן כבדה ומטילים אותה על לבו (כדי לקיים את הפסוק "יד העדים תהיה בו בראשונה להמיתו..."). אם עדיין לא מת, היו כל העם הנוכחים משליכים עליו אבנים ("...ויד כל העם באחרונה"), עד שהייתה נשמתו יוצאת.
[להרחבה בנושא הוצאה להורג על פי ההלכה היהודית, לחצו כאן]
הסקילה והאסלאם
הסקילה אומצה על ידי האסלאם כעונש משפיל, בעיקר כלפי נשים, כשיש ממשלות הנותנות יד להתעללות הזו בדרך של מיסוד הסקילה כדרך רשמית של הוצאה להורג בגיל ניאוף:
כך למשל, באיראן מוצאות להורג בסקילה, כמאה נשים מידי שנה בגין ניאוף. הסרטונים הללו - למרבה הזוועה - גם מתועדים ומועלים לרשת היו טיוב. חלקם מוסרים ממנו עם הזמן.
לכך יש תמיכה ציבורית רבה. ויקיפדיה למשל, מצטטת סקר שנערך בשנת 2010, שמצא כי אחוזי התמיכה בסקילה, מבין הנשאלים, כעונש על ניאוף עומדים על 82% במצרים ובפקיסטן; 70% בירדן; 56% בניגריה; ו-42% באינדונזיה (ויקיפדיה: אישה).
הנה, למטה, זוועה לדוגמה:
דוגמה מזעזעת נוספת של Imtiaz Mahmood:
[בשל גודל הזוועה, לא הוספתי סרטים, אולם רבים כאלה ניתנים לצפייה ביו טיוב; למשל, תחת חיפוש המילה 'Stoning']
לצחוק על התופעה
אחת הדרכים להתמודד עם תופעה מזוויעה היא הומור. הנה הגרסה של חבורת מונטי פייטון:
נספח 1: דף הטוויטר של Serdar Balun: כך הם ממיתים בסקילה מול עיני הציבור:
בונים ארגז חול מוגבה, וקוברים בו את הנדונה עד כתפיה. ואז מאפשרים לציבור ליידות בה אבנים, עד צאת נשמתה (התמונה בפייסבוק ובלינקדאין צונזרה כדי לעמוד בחוקי הצנזורה הרשתית...).
אלה אויביך ישראל. וכל חולשה וכל הסחת דעת, עלולה לקרב אותנו לשם!
נספח 2 בדף הטוויטר של Azat: נידונה למוות בסקילה מול עיני הציבור
בית הדין השרעי של הטליבאן במזר-א-שריף, הוציא גזר דין בסקילה על אשה בשם מדינה, שתוצא להורג בפומבי למוות באמצעות סקילה, ואין פוצה פה ומצפצף. זכויות הנשים מתבטלות מול זכויות 'הפראים האצילים' של הפרוגרסיביים...
נספח 3 בדף הטוויטר של Salwan Momika: תראו במי אנחנו נלחמים...
גברים שמים אשה בבור, עומדים בקצהו ומיידים בה אבנים... סקילת נשים חסרות ישע - השיטה האכזרית מכולן והבזויה מכולן להוצאה להורג... בפייסבוק ובלינקדאין המרתי את הסרטון בתמונה מטושטשת, כדי לעבור את הצנזורה הויזואלית של האלגוריתם...
[לקובץ המאמרים על עונש מוות והוצאה להורג, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות 'אלימות נגד נשים', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'פרשת אמור', לחצו כאן]
מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!
נושאים להעמקה
- אוסף המאמרים על עונש מוות והוצאה להורג;
- אוסף המאמרים אודות 'אלימות נגד נשים';
- אוסף המאמרים על 'פרשת אמור';
- מאמרו של ד"ר אבי הראל: 'עונש המקלל סקילה וכרת?'.
מקורות והעשרה
- ויקיפדיה: אישה.
- עופר בורין (2019), מיהם הקרבנות בני ימינו?, ייצור ידע, 6/5/19.
- פנחס יחזקאלי (2019), נשים באתר 'ייצור ידע', ייצור ידע, 9/3/19.
- פנחס יחזקאלי (2015), פשעים נגד נשים בעולם המוסלמי, ייצור ידע, 11/5/15.
- פנחס יחזקאלי (2019), עונש המוות במקרא ובהלכה, ייצור ידע, 28/7/19.
- אבי הראל (2022), אבי הראל: עונש המקלל סקילה וכרת? ייצור ידע, 3/5/22.
- פנחס יחזקאלי (2019), פרשת אמור באתר 'ייצור ידע', ייצור ידע, 7/5/19.
Pingback: יוסי פיינטוך: דוד ואסתר מפרים בריש גלי את מצוות קבורת המת | ייצור ידע
Pingback: פנחס יחזקאלי: עונש המוות במקרא ובהלכה | ייצור ידע
Pingback: יאיר רגב: לא לחשוש! | ייצור ידע
Pingback: קובי ביטר: פרשת המרגלים והשלכותיה | ייצור ידע
Pingback: אבי הראל: הקשר בין סיפור המקושש לתלמידיו של ישו | ייצור ידע
Pingback: אבי הראל: היבטים קבליים אודות יום השבת | ייצור ידע